Exel Composites Oyj:n osavuosikatsaus 1.1. - 31.3.2009

EXEL COMPOSITES OYJ OSAVUOSIKATSAUS 7.5.2009 klo 9.00

EXEL COMPOSITES OYJ:N OSAVUOSIKATSAUS 1.1. – 31.3.2009

Tammi- maaliskuu 2009 lyhyesti ja tulevaisuuden näkymät

- Jatkuvien toimintojen liikevaihto pieneni ensimmäisellä vuosineljänneksellä 18,5 (20,9) miljoonaan euroon ollen 11,4 prosenttia alempi kuin vuoden 2008 vastaavalla ajanjaksolla
- Ensimmäisen neljänneksen liikevoitto oli 2,0 (2,7) miljoonaa euroa eli 10,8 (12,9) prosenttia liikevaihdosta
- Liiketoiminnasta kertynyt rahavirta oli positiivinen ja oli +3,0 (-0,2) miljoonaa euroa
- Laimennettu osakekohtainen tulos oli 0,14 (-0,01) euroa
- Velkaantumisaste laski edelleen vuoden 2008 lopun 123,9 prosentista 91.,4 prosenttiin
- Exel Sports Brandsin salibandyliiketoiminta myytiin Cape Nordicille maaliskuussa 2009
- Exel Sports Brands raportoidaan lopetettuina toimintoina tästä osavuosikatsauksesta lähtien
- Markkinoilla vallitsevan epävarmuuden ja markkinakehityksen heikon ennustettavuuden vuoksi Exel ei anna tulosennustetta.

Toimitusjohtaja Vesa Korpimiehen kommentit:

”Talouskriisin vaikutukset laajenivat edelleen vuoden 2009 ensimmäisellä neljänneksellä vaikuttaen kysyntään negatiivisesti myös pultruusiomarkkinoilla erityisesti rakennus- ja kuljetussegmenteissä. Tämän vuoksi jatkettiin toimenpiteitä konsernin kustannusten alentamiseksi. Keskitymme edelleen voimakkaasti käyttöpääoman pienentämiseen turvataksemme kassavirran ja parantaaksemme taloudellista asemaamme.

Konsernin rakennemuutos on nyt saatu päätökseen. Exel Sports Brandsin Outdoor-liiketoiminta myytiin ESB Sportsille kesäkuussa 2008 ja jäljelle jäänyt salibandyliiketoiminta myytiin Cape Nordicille maaliskuussa 2009. Tästä osavuosikatsauksesta lähtien Exel Composites raportoi vain yhden segmentin, Exel Compositesin, tarkkuudella. 16.4.2009 pidetty varsinainen yhtiökokous päätti muuttaa yhtiön nimen Exel Composites Oyj:ksi suomeksi ja Exel Composites Plc:ksi englanniksi. Uusi nimi merkittiin kaupparekisteriin 23.4.2009.

Exel-konsernin liikevaihto pieneni 11,4 prosenttia 18,5 (20,9) miljoonaan euroon. Liikevoitto pieneni 25,7 prosenttia 2,0 (2,7) miljoonaan euroon. Keskittyminen kassavirran parantamiseen oli kuitenkin tuloksellinensta. Liiketoiminnasta kertynyt rahavirta kasvoi 3,0 (-0,1) miljoonaan euroon.

Näiden toimenpiteiden avulla voimme keskittyä ydinliiketoimintaamme Exel Compositesiin. Markkinakysyntä on kuitenkin epävarma ja varaudumme heikentyvän kehityssuunnan jatkumiseen. Ryhdymme lisätoimenpiteisiin karsiaksemme kustannuksia, pienentääksemme käyttöpääomaa ja lyhentääksemme velkaa.

Keskitymme voimallisesti myyntiin nykyisille ja uusille asiakkaille sekä etsimään synergioita tuotantolaitosten kesken tavoitteena varmistaa kriittinen massa myynnissä.”

Osavuosikatsaus on luettavissa kokonaisuudessaan oheisesta PDF-tiedostosta.

LISÄTIETOJA
Toimitusjohtaja Vesa Korpimies, Exel Composites Oyj, puh. 050 590 6754 tai email vesa.korpimies@exel.net
Talous- ja hallintojohtaja Ilkka Silvanto, Exel Composites Oyj, puh. 050 598 9553 tai email ilkka.silvanto@exel.fi