Exel Composites Oyj:n osavuosikatsaus 1.1. - 31.3.2010

EXEL COMPOSITES OYJ:N OSAVUOSIKATSAUS 1.1. – 31.3.2010 Tammi-maaliskuu 2010 lyhyesti ja tulevaisuuden näkymät - Jatkuvien toimintojen liikevaihto oli 15,7 (18,5) miljoonaa euroa vuoden ensimmäisellä neljänneksellä ollen 15,4 prosenttia alempi kuin vuoden 2009 vastaavalla ajanjaksolla - Jatkuvien toimintojen liikevoitto oli 1,0 miljoonaa euroa vuoden ensimmäisellä neljänneksellä verrattuna 2,0 miljoonaan euroon vuoden 2009 ensimmäisellä neljänneksellä eli 6,3 (10,8) prosenttia liikevaihdosta - Liiketoiminnasta kertynyt rahavirta oli positiivinen ja oli +0,8 (+3,0) miljoonaa euroa - Laimennettu osakekohtainen tulos oli 0,06 (0,14) euroa, josta jatkuvien toimintojen osuus oli 0,06 (0,13) euroa - Markkinoiden epävarmuuden ja heikon näkyvyyden vuoksi Exel ei anna tulosennustetta Toimitusjohtaja Vesa Korpimiehen kommentit: ”Markkinatilanne jatkui vaikeana vuoden 2010 ensimmäisellä vuosineljänneksellä, ja liikevaihto pieneni 15,4 prosenttia verrattuna edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon ja 3,6 prosenttia verrattuna vuoden 2009 viimeiseen vuosineljännekseen. Vuoden kaksi ensimmäistä kuukautta olivat erityisen haasteellisia. Myynti parani hieman sähköteollisuudessa, missä solmittiin uusia pitkäaikaisia sopimuksia vuonna 2009 sekä kuljetusvälineteollisuudessa, joka kärsi lamasta merkittävästi. Koneteollisuudessa tilauskannat ovat hitaasti saavuttamassa ennen lamaa vallinneen tason. Haasteellisen markkinatilanteen odotetaan jatkuvan lyhyellä aikavälillä. Vuonna 2010 keskitymme edelleen tuottavuuden parantamiseen ja kustannustehokkuuteen. Vahvistamme edelleen fokustamme myyntiin. Uusi myyntijohtajamme aloitti tehtävässään helmikuun 2010 alussa vastuualueenaan konsernin myynnin koordinointi ja avainasiakashallinta. Myös teknisen myynnin tiimiä on vahvistettu tavoitteena lisätä myyntiä paikallisesti. Keskitymme myös uusien sovellusten kehittämiseen asiakkaiden kanssa markkinoiden elpyessä asteittain. Exel Compositesin pitkän tähtäimen kasvunäkymät ovat suotuisat, sillä lentokenttätuotteet, sähköteollisuus ja ikkuna- ja oviprofiilimarkkinat tarjoavat monia mahdollisuuksia johtuen mm. komposiittimateriaalien erinomaisesta lämmöneristyskyvystä ja toimivuudesta vaativissa olosuhteissa. Exel on nyt hyvissä asemissa hyödyntääkseen lisääntynyttä aktiivisuutta markkinoilla. Olemme pienentäneet kustannuksia, rationalisoineet toimintoja sekä vahvistaneet kasvupotentiaaliamme.” LISÄTIETOJA Toimitusjohtaja Vesa Korpimies, Exel Composites Oyj, puh. 050 590 6754 tai email vesa.korpimies@exelcomposites.com Talous- ja hallintojohtaja Ilkka Silvanto, Exel Composites Oyj, puh. 050 598 9553 tai email ilkka.silvanto@exelcomposites.com Osavuosikatsaus on luettavissa kokonaisuudessaan oheisesta liitteestä.