Exel Oyj:n tilinpäätöstiedote 2007

EXEL OYJ PÖRSSITIEDOTE 27.2.2008 klo 11.00 1 (15)

EXEL OYJ:N TILINPÄÄTÖSTIEDOTE 2007

Yhteenveto

- Liikevaihto nousi 113,5 (112,4) miljoonaan euroon eli 1,0 prosenttia edellisestä vuodesta
- Neljännen vuosineljänneksen liikevaihto oli 28,1 (30,4) miljoonaa euroa
- Liikevoitto vuonna 2007 oli 4,8 (0,4) miljoonaa euroa eli 4,2 (0,3) prosenttia liikevaihdosta sisältäen -5,3 (-6,7) miljoonaa euroa kertaluonteisia eriä
- Neljännen neljänneksen liikevoitto oli 0,7 (0,6) miljoonaa euroa eli 2,4 (2,1) prosenttia liikevaihdosta sisältäen -1,1 (0,0) miljoonaa euroa kertaluonteisia eriä
- Liiketoiminnasta kertynyt rahavirta oli positiivinen ja oli +2,6 (+5,2) miljoonaa euroa
- Osakekohtainen tulos vuonna 2007 oli 0,17 (-0,06) euroa laskettuna katsauskauden lopun osakemäärälle
- Teollisuus-liiketoiminta eli Exel Composites jatkoi positiivista kehitystä läpi koko kertomusvuoden ja teki historiansa parhaimman tuloksen parantaen liikevoittoaan 70 prosentilla. Sen osuus konsenin liikevaihdosta oli 88 %
- Sport-liiketoiminnan eli Exel Sports Brandsin kehitys oli erittäin epätyydyttävä vähentyneen myynnin ja edelleen jatkuvan liiketappion vuoksi
- Hallitus ehdottaa jaettavaksi osinkoa 0,20 (0,20) euroa osakkeelta
- Vesa Korpimies nimitetään uudeksi toimitusjohtajaksi 10.4.2008 alkaen

Toimitusjohtaja Göran Jönsson:

”Teollisuus-liiketoiminta, joka tunnetaan nykyisin nimellä Exel Composites, kärsi kysynnän hiljenemisestä urheiluvälineteollisuudessa, tuulienergiassa ja antennisuojaprofiilimarkkinoilla. Myynnin hyvä kehitys muissa uusissa sovelluksissa ja parantunut tehokkuus vaikuttivat kuitenkin positiivisesti kannattavuuteen. Pacific Compositesin integraatio on onnistunut hyvin ja sen akvisitiolla 28.2.2006 on ollut merkittävä vaikutus Exel Compositesin tuloksen positiiviseen kehitykseen johtaen liiketoiminnan historian parhaaseen tulokseen. Exel Compositesin organisaation hienosäätämistä tullaan jatkamaan. Lisäksi panostetaan kannattavan myynnin kasvuun avainsegmenteissä sekä orgaanisesti että kansainvälisesti.

Sport-liiketoiminta, joka tunnetaan myös nimellä Exel Sports Brands, kärsi edelleen alhaisesta myynnistä mikä johtui tuotteiden läpimenossa tapahtuneista ongelmista koko organisaatiossa. Exel Sports Oy:n toimitusjohtaja vaihdettiin marraskuun 2007 alussa tavoitteena täydellinen suunnanmuutos. Viimeisen vuosineljänneksen aikana tehtiin merkittäviä toimenpiteitä organisaation sopeuttamiseksi nykytilanteeseen, alihankinnan parantamiseksi ja liian suuriin tuotevarastoihin sidotun pääoman vähentämiseksi. Tarvitaan kuitenkin vielä paljon toimenpiteitä ennen kuin Exel Sports Brandsin kannattavuus palautuu hyväksyttäväksi.”

Toimitusjohtaja Göran Jönsson, puh. +46 708 43 0110
Talousjohtaja Ilkka Silvanto, puh. 050 598 9553