Exel Oyj:n vastine One Way Sport Oy:lle

EXEL OYJ:N VASTINE ONE WAY SPORT OY:LLE

Liittyen One Way Sport Oy:n lehdistötiedotteeseen, jossa Exel Oyj:n väitetään käyttävän Raphaël Poiréen nimeä ja kuvaa markkinointimateriaaleissaan, haluamme todeta asian suhteen seuraavaa:

Exelillä on maailman johtavana sauvavalmistajana pitkä kokemus urheilijasopimuksien suhteen. Exel kunnioittaa tehtyjä sopimuksia eikä missään nimessä tarkoituksenmukaisesti syyllisty vääriin markkinointitoimenpiteisiin. Exelin lakimiehet tutkivat parhaillaan One Way Sportin antamia yksipuolisia, Exeliä kuulematta toimittamia väitteitä ja tässä vaiheessa voidaan todeta, että kysymys on One Way Sportin Heinolan käräjäoikeudelle näytteeksi toimittamasta pienestä sauvojen mukana menevästä tuotekortista, jonka perusteella oikeus on antanut Exel Oyj:tä kuulematta väliaikaisen turvaamistoimipäätöksen. Tuotekortti on valmistettu Exelin ja Raphaël Poiréen sopimuskauden aikana. Sopimus Poiréen kanssa päättyi 31.5.2006. Poiréen nimi on mainittu tekstin yhteydessä yhdessä lauseessa, jossa puhutaan hiihtosauvan X-Force-kahvasta. Kyseisessä tuotekortissa ei käytetä One Way Sportin väitteistä huolimatta myöskään Raphaël Poiréen kuvaa. Selvitettyämme kaikki olennaiset asiaan liittyvät faktat, päätämme jatkotoimenpiteistä asian suhteen.

Yleisen käytännön mukaan uudet urheilijasopimukset pääsääntöisesti tehdään aina viimeistään loppukesän aikana, mikä tekee omalta osaltaan haasteelliseksi markkinointimateriaalien kontrollin käytettävien urheilijoiden osalta. Hiihtosauvat ja niihin liitettävät tuotekortit valmistetaan jo loppukeväästä, jotta tuotteet saadaan valmistettua ajoissa ja toimitettua asiakkaille loppukesästä talven hiihtosesonkia varten.

Tällä kaudella 2006/2007 Exelin kirkkaimmat tähdet sopimusurheilijoista ovat ampumahiihdossa moninkertainen olympiamitalisti Michael Greis, yhdistetyssä Hannu Manninen ja maastohiihdossa Tobias Angerer. Alppihiihdossa Exelin sauvoihin luottavat mm. Kalle Palander, Tanja Poutiainen sekä Didier Cuche Suomen Freestylemaajoukkueen lisäksi.

Aki Karihtala, Exel Oyj, Sport-liiketoiminnan johtaja, puh. 050 590 6752, e-mail aki.karihtala@exel.fi

Exel Oyj on johtava kansainvälinen komposiittiteknologiaan keskittynyt konserni, joka erikoistuu pultruusioon, Pull Windingiin ja jatkuvaan laminointiin. Konserni suunnittelee, valmistaa ja markkinoi komposiittisia tuotteita teollisiin sovelluksiin ja kuluttajatuotteisiin. Exelin tunnetuimpia tuotteita ovat maastohiihto-, alppi- ja kävelysauvat, salibandymailat, antennisuojaprofiilit ja muut teolliset sovellukset. Vuonna 2005 konsernin liikevaihto oli 91,3 miljoonaa euroa. Konsernin palveluksessa on noin 600 henkilöä. Yhtiön osakkeet noteerataan Helsingin Pörssissä. Lisätietoja: www.exelsports.net.