• Exel Oyj/

Exel Oyj voitti välimiesoikeudessa käsitellyn kiistan Rosnell Patentti Oy:tä vastaan

Exel Oyj voitti hiihtosauvan sompaan liittyvän kiistan Rosnell Patentti Oy:tä vastaan 8.10.2007 tehdyn välimiespäätöksen mukaisesti.

Exel Oyj osti 17.4.2002 Rosnell Patentti Oy;ltä hiihtosauvan sompaan liittyvän keksinnön, josta Exel maksoi sovitut korvaukset. Keksinnön mukainen, Raptor-nimellä markkinoille tuotu sompa ei kuitenkaan saavuttanut suosiota hiihtäjien keskuudessa ja sen tilalle jouduttiin kehittämään nopeasti uusi, teknisesti erilainen Exelerator-sompa.

Rosnell Patentti Oy vaati välimiesoikeudessa, että Exel velvoitettaisiin maksamaan kauppasopimuksen mukaisia rojalteja myös Exelerator-somman myynnistä. Exel kiisti vaatimuksen, koska kyseessä ei ollut enää aikaisemman kauppasopimuksen mukainen tuote.

Välimiesoikeus hylkäsi Rosnell Patentti Oy:n kanteen kokonaisuudessaan. Välimiesoikeus totesi, että Exelerator pohjautuu jo vanhastaan tunnettuun tekniikkaan, joka on kaikkien hyödynnettävissä ja Exelin omaan kehitystyöhön eikä siinä käytetä hyväksi Rosnell Patentti Oy:ltä ostettua keksintöä. Rosnell Patentti velvoitettiin maksamaan Exel Oyj:n oikeudenkäyntikulut sekä välimiehen palkkioita ja kulut.

Aki Karihtala, President & CEO, puh. 050 590 6752, email aki.karihtala@exel.fi
www.exelsports.net