• Exel Oyj/

Exel Sportsista Kansainvälisen Salibandyliiton virallinen salibandyvarusteiden toimittaja Kansainvälinen Salibandyliitto ja Exel Sports Oy, maailman johtava salibandyvarusteiden valmistaja ovat solmineet yhteistyösopimuksen vuosille 2006 – 2010 kehittääkseen salibandya maailmanlaajuisesti. “Exel Sportsin kanssa allekirjoittamamme sopimus on historiallinen. Nyt olemme saaneet merkittävän yhteistyökumppanin viralliseksi salibandyvarusteiden toimittajaksi. Sopimus kattaa mailat, pelikentät, maalit ja maalivahdin varusteet. Sen myötä voimme kehittää lajia ja tapahtumia edelleen”, Salibandyliiton markkinointipäällikkö Per Jansson sanoo. Kansainvälinen Salibandyliitto kasvaa nopeasti. Tällä hetkellä sillä on 37 jäsenmaata neljässä eri maanosassa. Maailmanlaajuisesti lisenssoituja pelaajia on 300.000 ja lajin harrastajia peräti 1.8 miljoonaa. Salibandy kiinnostaa lajina sekä miehiä että naisia, sillä pelaamisen aloittaminen on helppoa, peli on vauhdikas ja moniin muihin lajeihin verrattuna sen harrastaminen on edullista. ”On kunnia aloittaa pitkäaikainen yhteistyö Salibandyliiton kanssa. Näin voimme kehittää tätä loistavaa joukkuelajia maailmalaajuisesti ja vahvistaa sen asemaa erityisesti nuorten keskuudessa maissa, missä sitä on pelattu jo vuosia”, Exel Sportsin toimitusjohtaja Mika Sulin sanoo. ”Yhteistyön tavoitteena on jatkaa lajin levittämistä uusiin maihin pääalueina Pohjois-Amerikka, Kiina ja Keski-Eurooppa. Tässä Exel Sportsin ja Salibandyliiton tavoitteet ovat yhteneväiset.” “Salibandyliiton uuden markkinointistrategian tavoitteena on etsiä yhteistyökumppaneita myös salibandyn ulkopuolelta. Yhteistyö Exel Sportsin kanssa mahdollistaa vahvan perustan luomisen Salibandyliiton tapahtumille, kuten tässä kuussa Tukholmassa järjestettäville salibandyn maailmanmestaruuskisoille. Niin nämä kuin tulevat MM-kisat ovat sekä varusteluiltaan että visuaalisen ilmeen puolesta yhdenmukaiset”, Salibandyliiton pääsihteeri John Liljelund sanoo. “Exel on osoittanut olevansa luotettava yhteistyökumppani. Se on tuonut markkinoille nykyisin käytössä olevat salibandymailat sekä lanseerannut uuden sukupolven salibandypallon. Olemme vakuuttuneita siitä, että yhteistyömme tulee merkittävästi kasvattamaan salibandyn suosiota”, Jansson lisää. Uudenvärinen salibandypallo lanseerataan MM-kisoissa Exel Sports esittelee Precision WFC-Vanilla –salibandypallon Tuhkolmassa Globen Areenalla pelattavissa MM-kilpailuissa. Uusi WFC Vanilla -väri erottuu erittäin hyvin salibandyn MM-kisojen “Gerflor-Taraflex” –pelialustalta. Uusi Precision-salibandypallo on valmistettu hyödyntäen viimeisintä aerodynamiikan tietotaitoa ja valmistusteknologiaa. Sen ainutlaatuisten ominaisuuksien ansiosta peli nopeutuu kaikissa tilanteissa ja kaikenlaisilla pelialustoilla. Ominaisuuksista on hyötyä erityisesti kumialustoilla ja muilla kitkaisilla pelialustoilla. Precision WFC-Vanilla –pallo on Salibandyliiton hyväksymä ja MM-kisojen virallinen pelipallo vuosina 2006 - 2010. Suomen ja Ruotsin MM-joukkueiden pelaajista enemmistö Exel Sportsin tallissa Suomalaispelaajista 8 pelaa Exelin mailalla ja ruotsalaispelaajista 7. Ensimmäistä kertaa Janne Tähkä, historian tunnetuin suomalaispelaaja ei osallistu pelin tuoksinaan, vaan toimii YLE:n kommentaattorina. Kaikki ruotsalaiset huippupelaajat pelaavat Ruotsin joukkuessa, mukaan lukien kaikkien aikojen ruotsalaispelaaja, Martin Olofsson, joka on voittanut 4 maailmanmestaruutta sekä valittu 3 kertaa MM-kisojen parhaaksi pelaajaksi ja All Stars -kentälliseen. Tulevissa kisoissa Olofsson nähdään viimeistä kertaa kentällä, sillä hän on ilmoittanut lopettavansa pelaamisen näiden kisojen jälkeen. Lisätietoja: Mika Sulin, toimitusjohtaja, Exel Sports, puh. 040 5278 101 John Liljelund, Kansainvälisen Salibandyliiton pääsihteeri, puh. 0400 529 030 Kuvamateriaalia uudesta Precision WFC-Vanilla –pallosta, Exelin mailoista ja pelaajista löytyy Exelin kuvapankista osoitteesta www.exel.net/imagebank. Käyttäjätunnus: Press ja salasana: WFC06. Exel Sports Oy huolehtii Exel Oyj:n kuluttajatuotteiden eli sauvojen ja salibandytuotteiden markkinointi-, myynti-, logistiikka- ja tuotekehitystoiminnoista maailmanlaajuisesti. Sen palveluksessa on noin 40 henkilöä. Exel Sports on emoyhtiö Exel Oyj:n sataprosenttisesti omistama tytäryhtiö. Konsernin 11 tehdasta sijaitsevat Suomessa, Australiassa, Belgiassa, Isossa-Britanniassa, Itävallassa, Kiinassa ja Saksassa, Kansainväliset toiminnot muodostavat noin 85 % konsernin liikevaihdosta, mikä oli 91 miljoonaa euroa vuonna 2005. Konsernin palveluksessa on 600 henkilöä ja sen osakkeet noteerataan Helsingin Pörssin päälistalla. Lisätietoja: www.exelsports.net.