Exel valitsi Vapon pellettilämmön Kivaran tehtaalleen

Exel valitsi Vapon pellettilämmön Kivaran tehtaalleen Vapo aloittaa lämmön myynnin Exel Oyj:n Kivaran tehtaan kaukolämpöverkkoon 1.1.2006. Vapo on rakentanut 0,5 MW tehoisen pellettiä polttoaineenaan käyttävän lämpökeskuksen, jonka vuotuinen lämpömäärä on 2 200 MWh. Pelletillä korvataan merkittävä osa aikaisemmin polttoaineena käytetystä kevyestä polttoöljystä. ”Exel siirtyi käyttämään Kivaran kiinteistön lämmityksessä ympäristöystävällistä polttoainetta, jonka valmistuksessa voidaan hyödyntää Pohjois-Karjalassa paikallisin voimin tuotettua bioenergiaa. Pellettilaitoksen käytöllä voidaan merkittävästi vähentää ilmaan vapautuvan fossiilisen hiilidioksidipäästön määrää Kivaran tehtaan lämmöntuotannossa", Kivaran tehtaan tehtaanjohtaja Jari Koskinen toteaa. ”Luonnollisesti myös öljyn korkea hinta vaikutti valintaan. Pelletti on öljylle hyvä ja kustannustehokas vaihtoehto.” Exel on solminut Vapon kanssa sopimuksen lämmöntoimituksesta. Sen mukaan Vapo huolehtii laiteinvestoinneista, polttoainehuollosta, laitoksen ylläpidosta ja käytöstä. Palvelusopimuksella Exel varmistaa itselleen vakaan lämmön hinnan kevyeen polttoöljyyn verrattuna ja riskittömän lämmön toimituksen. Lisäksi pääomaa vapautuu Exelin ydintoimintoihin, kun Vapo vastaa investoinneista. Vastaavanlaisia pellettilämpökohteita Vapolla on yhteensä parikymmentä eri puolilla Suomea. Lisätietoja: Tehtaanjohtaja Jari Koskinen, Exel Oyj, puh. 050 596 2472 Exel Oyj on vuonna 1960 perustettu komposiittiteknologiayritys. Konsernin toiminta-alueet ovat urheilu ja vapaa-aika sekä teolliset sovellukset. Exelin tunnetuimpia tuotteita ovat maastohiihto-, alppi- ja kävelysauvat, purjelaudan mastot, salibandymailat ja teolliset profiilit. Teollisuus-liiketoiminta muodostaa yli 60 % konsernin liikevaihdosta, koostuen yli 1.000 erilaisesta asiakassovelluksesta. Yrityksen seitsemän tehdasta sijaitsevat Suomessa, Saksassa, Belgiassa, Itävallassa ja Espanjassa. Kansainväliset toiminnot muodostavat noin 80 % konsernin liikevaihdosta, joka oli 84 miljoonaa euroa vuonna 2004. Konsernin palveluksessa on noin 450 henkilöä. Yhtiön osakkeet noteerataan Helsingin Pörssin päälistalla. Lisätietoja: www.exel.net.