Exelille ympäristölupa pilaantuneen maaperän puhdistamiselle

EXEL OYJ TIEDOTE 21.12.2005 KLO 14.45 1 (1) EXELILLE YMPÄRISTÖLUPA PILAANTUNEEN MAAPERÄN PUHDISTAMISELLE Exel Oyj:n Mäntyharjun tehdas on vuodesta 2001 käyttänyt puuhakkeella tuotettua kaukolämpöä, mutta käyttää öljylämmitystä varavoimana. Kesällä 2005 suoritettiin öljysäiliöiden määräaikaistarkastus, jonka perusteella päätettiin romuttaa vuonna 1969 asennettu maanpäällinen kevytöljysäiliö. Romutuksen yhteydessä todettiin, että vuosien kuluessa öljyä on joutunut maaperään täyttöjen yhteydessä. Säiliö itsessään ei ole vuotanut. Kiinteätä turva-allasta vuotojen varalta ei silloisten määräysten mukaisesti vaadittu eikä sellaista ollut rakennettu. Säiliön romutuksen yhteydessä Mikkelin seudun ympäristöpalvelut-yksikkö totesi öljyn tahrineen maaperää säiliön ympäriltä. Mittaustulosten pohjalta tehtyjen alustavien arvioiden mukaan öljypitoisen maa-alueen laajuus on noin 60 neliötä ja pilaantunutta maamassaa joudutaan poistamaan noin 100-150 kuutiota. Mittaustulokset toimitettiin Etelä-Savon ympäristökeskukselle, joka antoi ympäristöluvan pilaantuneen maaperän puhdistamiselle 19.12.2005. Päätöksen mukaan alue puhdistetaan ja saastunut maa toimitetaan asianmukaiseen pilaantuneen maan käsittelylaitokseen. Exel pyrkii kaikissa toimissaan ympäristöpolitiikkansa mukaan huolehtimaan ympäristönsä suojelusta. Maaperän puhdistusoperaatiolla ei ole vaikutusta liiketoiminnan kannattavuudelle. Mäntyharjulla 21.12.2005 EXEL OYJ Ari Jokelainen toimitusjohtaja Lisätietoja: Toimitusjohtaja Ari Jokelainen, Exel Oyj, puh. 050 590 6750 Exel Oyj on vuonna 1960 perustettu komposiittiteknologiayritys. Konsernin toiminta-alueet ovat urheilu ja vapaa-aika sekä teolliset sovellukset. Exelin tunnetuimpia tuotteita ovat maastohiihto-, alppi- ja kävelysauvat, purjelaudan mastot, salibandymailat ja teolliset profiilit. Yrityksen seitsemän tehdasta sijaitsevat Suomessa, Saksassa, Belgiassa, Itävallassa ja Espanjassa. Kansainväliset toiminnot muodostavat noin 80 % konsernin liikevaihdosta, joka oli 83,9 miljoonaa euroa vuonna 2004. Konsernin palveluksessa on noin 450 henkilöä. Yhtiön osakkeet noteerataan Helsingin Pörssin päälistalla. Lisätietoja: www.exel.net.