Exelin Kiinan tuotantotoimintojen elinkeinolupa myönnetty

Exelin Kiinan tuotantotoimintojen elinkeinolupa myönnetty Pääministeri Matti Vanhanen osallistui tänään Guangzhoussa (Kanton) Etelä-Kiinassa Exelin Shenzhenin toimintojen avajaisseremoniaan. Tilaisuudessa Shenzhenin investointiviraston johtaja luovutti Exelille tuotantotoiminnassa tarvittavan elinkeinoluvan. ”Näemme Kaukoidän markkinat erittäin mielenkiintoisina”, Exelin toimitusjohtaja Ari Jokelainen toteaa. ”Exel on sitoutunut olemaan globaali toimittaja pääasiakkailleen. Kiinan toimintojen perustaminen on vahva osoitus pyrkimyksistämme palvella asiakkaitamme yhä paremmin sekä länsimaissa että Kaukoidässä.” Etabloitumalla Kiinaan Exel pyrkii vahvistamaan markkinaosuuttaan kyseisellä uudella markkina-alueella ja kilpailukykyään maailmanlaajuisesti. Shenzhenin tehdas tulee tuottamaan high tech –tuotteita mm. telekommunikaatiosektorille pultruusioteknologialla. Alkuvaiheessa päätuotteisto koostuu erilaisista teollisuusprofiileista. Myös Sport-liiketoiminnan tuotteiden jatkojalostusta tullaan sijoittamaan Kiinaan. Uusi yksikkö tulee myös koordinoimaan ja avustamaan paikallisesti Kiinassa Exelin sourcing-toimintoja. Lisätietoja: Toimitusjohtaja Ari Jokelainen, Exel Oyj, puh. 050 590 6750 Varatoimitusjohtaja Vesa Korpimies, Exel Oyj, puh. 050 590 6754 Exel Oyj on vuonna 1960 perustettu komposiittiteknologiayritys. Konsernin toiminta-alueet ovat urheilu ja vapaa-aika sekä teolliset sovellukset. Exelin tunnetuimpia tuotteita ovat maastohiihto-, alppi- ja kävelysauvat, purjelaudan mastot, salibandymailat ja teolliset profiilit. Teollisuus-liiketoiminta muodostaa yli 60 % konsernin liikevaihdosta, koostuen yli 1.000 erilaisesta asiakassovelluksesta. Yrityksen seitsemän tehdasta sijaitsevat Suomessa, Saksassa, Belgiassa, Itävallassa ja Espanjassa. Kansainväliset toiminnot muodostavat noin 80 % konsernin liikevaihdosta, joka oli 84 miljoonaa euroa vuonna 2004. Konsernin palveluksessa on noin 450 henkilöä. Yhtiön osakkeet noteerataan Helsingin Pörssin päälistalla. Lisätietoja: www.exel.net.