Red Dot Design Award 2008 myönnetty Exelin Xtel SystemTM -teleskooppituoteperheelle

TIEDOTE

19.3.2008

Exel Xtel SystemTM –teleskooppipituoteperhe on palkittu eräällä kansainvälisesti arvostetuimmista ”red dot: best of the best” –muotoilupalkinnolla. Exel Xtel SystemTM valittiin yhdeksi voittajista yli kolmentuhannnen tuotteen joukosta 51:stä maasta. Kilpailun monikansallisen raadin mukaan palkinto on huomionosoitus yrityksen luovasta ja innovatiivisesta voimasta sekä tuotteen erityisen korkeasta laatutasosta.

Exel Xtel SystemTM on komposiittinen teleskooppijärjestelmä vaativiin sovelluksiin mittaus- ja testauslaitteista haastavien kohteiden kunnossapitoon. Kyseessä on kokonainen tuoteperhe kaksiosaisesta teleskooppivarresta 20-metriseen mastokonstruktioon. Tuotteen asiakkaana on loppuvalmistaja, joka lisää teleskooppiratkaisuun työkaluosan oman liiketoiminta-alueensa mukaisesti. Exel Xtel SystemTM rakennetaan räätälöidysti ja käyttäjälähtöisesti kevytrakenteisista komposiittiprofiileista ja –lukoista; mm. sähköeristystyökaluihin käytetään lasikuidusta valmistettuja teleskooppeja ja huippusuorituskykyä vaativiin käyttökohteisiin puolestaan hiilikuitua. Tuotteen suunnittelussa on kiinnitetty erityishuomio teleskooppivarren helppoon käsiteltävyyteen ja erinomaiseen toimintavarmuuteen.

Xtel SystemTM –tuotekehitysryhmän jäsenet ovat:

Business Development Manager Riina Seppänen, Exel Composites
Vice President, Tuotekehitys Kim Sjödahl, Exel Composites
Tuotepäällikkö Jari Ristola, Exel Composites
Mekaniikkainsinööri Petteri Salminen
Muotoilija Jouni Salojärvi

Tuoteidentiteetin ja –esitteen suunnittelusta sekä kilpailuosallistumisen koordinoinnista yhdessä Exel Compositesin kanssa vastasivat Muotohiomo Oy:ssä graafinen suunnittelija Rasmus Snabb ja muotoilija Ville Lehtinen.

Business Development Manager Riina Seppänen, Exel Composites, puh. 050 590 3240
Vice President, Tuotekehitys Kim Sjödahl, Exel Composites, puh. 050 590 6768
www.exel.net
www.muotohiomo.com

EXEL LYHYESTI
Exel Oyj on teknologiayhtiö, joka suunnittelee, valmistaa ja markkinoi komposiittisia profiileja ja putkia teollisiin sovelluksiin sekä urheiluvälineisiin. Exelin liiketoiminta muodostuu Exel Compositesista eli Exelin Teollisuus-liiketoiminnasta sekä Exel Sports Brandsista.

Henkilöstön osaaminen ja korkea teknologian taso ovat avainasemassa Exel Oyj:n toiminnassa. Liiketoiminnan ytimen muodostaa itse kehitetty komposiittiteknologia, siihen perustuva tuotteisto ja valittujen markkinasegmenttien hallinta vahvalla laatu- ja tuotemerkki-imagolla. Jatkuva uusien sovelluskohteiden etsiminen ja kehitys yhteistyössä asiakkaiden kanssa mahdollistavat yrityksen kasvun. Exel panostaa valituille kapeille sektoreille sekä kannattavaan kasvuun. Yhtiön osakkeet noteerataan OMX Pohjoismainen Pörssi/Helsinki Pohjoismaisella listalla pienten yhtiöiden sarjassa.