Tarkennuksia viimeaikaisiin kirjoituksiin Exel Sports Oy:n tulevaisuudesta

Tarkennuksia viimeaikaisiin kirjoituksiin Exel Sports Oy:n tulevaisuudesta

Olemme panneet merkille positiivisesti median kiinnostuksen Exel Sports Oy:n tulevaisuutta kohtaan, mutta näen kuitenkin tarpeelliseksi korjata muutamia asioita nähtyäni mitä väärinkäsityksiä asian suhteen on muodostunut.

Exel Sports Oy on nyt uudelleenorganisoitu ja on ns. iskukunnossa uuteen nousuun. Logistiikka on ulkoistettu ja kokoonpano sekä tuotteiden viimeistely on siirretty alihankkijoille. Exel Sports Oy toimii uunituoreissa tiloissa Vantaa Tammistossa ja rekrytoimme parhaillaan muutamia lisähenkilöresursseja toiminnan tehostamiseksi.

On totta, että emoyhtiö Exel Oyj tulee voimakkaammin keskittymään teolliseen liiketoimintaan ja tämä on kommunikoitu medialle sekä sijoittajille jo muutamia vuosia sitten eli siinä ei sinänsä ole mitään uutta. Exelin Sport-liiketoiminta päätettiin organisoida uudelleen, koska Sportin tulos kärsi voimakkaasti Saksan ja Itävallan kävelysauvamarkkinoiden ongelmista. Huono tulos viime vuonna on johtunut pääosin tästä aiheutuneista uudelleenjärjestelyistä sekä varastojen alaskirjauksista kuten olemme tiedottaneet.

Kyseinen markkina-alue oli valitettavasti kasvanut liian suureksi osaksi Sportsin liikevaihdosta ja siinä mielessä vaikutus oli Exeliin tulokseen myös suuri. Saksan ja Itävallan markkinoille tuli suuri määrä ns. halpatuotantoa, ja kauppa osti tätä sisään liian suurin kasvuodotuksin suhteessa markkinoiden todelliseen kehitykseen. Tästä syystä markkinoille muodostui pullonkaulaksi ylimääräistä sauvainventaaria, jota kauppa on nyt onneksi pystynyt purkamaan. Saksan ja Itävallan markkinat ovat nyt rauhoittumassa ja markkina kehittyy normaalisti. Samanaikaisesti kehitämme sauvakävelyliiketoimintaamme muissa maissa voimakkaasti ja on vain ajan kysymys milloin jokin isompi markkina kuten Pohjois-Amerikka lähtee kunnolla käyntiin. Exelillä on kaupallisia aktiviteetteja sauvakävelyn suhteen jo lähes 40 maassa.

Villeimmät huhut markkinoilla kertovat, että Exel lopettaa kävelysauvojen valmistuksen kokonaan. Haluan korjata myös tämän toteamalla, että Mäntyharjulla valmistetaan edelleen ja tullaan valmistamaan putkiprofiileja jatkossakin kävelysauvoihin kuten myös muihin sauvoihin salibandyvarsia unohtamatta. Tuotteet jatkojalostetaan sitten Exel Sports Oy:n alihankkijoiden toimesta loppuun ja toimitetaan Exel Sports Oy:n, Exel Oyj:n tytäryhtiöiden ja maahantuojien kautta kansainvälisille markkinoille.

Exelillä on yli 30 vuoden osaaminen urheiluvälineliiketoiminnassa, vahva brändi ja hyvät tuotteet. Tämä ei ole katoamassa mihinkään näiden uudelleen järjestelyiden myötä vaan ainoastaan terävöityy nyt itsenäisemmin toimivan Exel Sports Oy:n myötä.

Ja näin lopuksi vielä terveiset täältä Sapporosta, missä Suomen yhdistetyn pojat hiihtivät Exelin sauvoilla hienosti kultaa.

Ystävällisin terveisin,

Aki Karihtala