Välimiesmenettelyn alkaminen korvauskiistassa Exel - Rosnell Patentti Oy

EXEL OYJ TIEDOTE 26.10.2006 KLO 9.30 1 (1)

VÄLIMIESMENETTELYN ALKAMINEN KORVAUSKIISTASSA EXEL – ROSNELL PATENTTI OY

Exel Oyj on haastettu välimiesmenettelyyn patentin korvauskiistassa. Exelin kanta kiistassa on seuraava:

Exel on ostanut kauppasopimuksella Rosnell Patentti Oy:ltä sopimuksessa yksilöidyn, sauvan sompaan liittyvän keksinnön sekä suorittanut kaikki sopimuksen mukaiset maksut ja muut velvoitteet. Kyseiseen sompaan liittyvä keksintö ei ollut kaupallinen menestys eikä saanut kilpahiihtopiireissä kannatusta. Exel kehittää jatkuvasti tuotteitaan myös itsenäisesti. Rosnell esittää erään Exelin itsenäisesti kehittämän somman kuuluvan heiltä aikanaan ostetun edellä mainitun keksinnön piiriin, ja siten korvausvelvollisuuden alle. Kyseinen tuote on Exelin itse kehittämä, eikä se kuulu asiantuntijatahojen mukaan keksinnön piiriin, eikä vastapuolella ole minkäänlaista osuutta tuotteen kehittämiseen.

Asia on pyritty ratkaisemaan neuvotteluteitse, mutta koska yhteistä näkemystä asiasta ei ole löytynyt, ratkaistaan kiista kauppasopimuksen mukaisesti välimiesmenettelyllä. Kiistalla ei katsota olevan merkittävää tulosvaikutusta Exelille.

Vantaalla 26.10.2006

EXEL OYJ