Exide esittelee uuden sukupolven Carbon Boost 2.0 -teknologian, joka tarjoaa EFB- ja Premium-akuille joukon ainutlaatuisia etuja

Maailman johtava kuljetus- ja teollisuusalan sähköenergian varastointiratkaisujen toimittaja Exide Technologies toi äskettäin markkinoille uusimman, kevyiden ajoneuvojen EFB- ja Premium-akkuihin kehitetyn Carbon Boost 2.0 -teknologiansa. Uudet akut esiteltiin yleisölle tämän vuoden Autopromotec-messuilla.

• Carbon Boost 2.0 maksimoi varauksen vastaanottokyvyn
  • 75 prosenttia lisää energian talteenottoa EFB Start-Stop-akuille
  • Perinteisten Premium-akkujen varautumisnopeus kaksinkertaistuu

Carbon Boost on ainutlaatuinen, Exiden yhteistyössä suurten autovalmistajien kanssa kehittämä OEM-ratkaisu. Carbon Boost 2.0 lisää akkujen suorituskykyä merkittävällä tavalla. Innovatiivisen teknologian parannetut hiiliapuaineet yhdistävät optimoidun pintarakenteen tuntuvasti aiempaa parempaan johtamiskykyyn. Tämän myötä paranevat akun virtaus ja varauksen vastaanottokyky. Hiiliapuaineet estävät myös osaltaan lyijysulfaattikidekerrostumia, joita normaalisti kertyy akun purkautuneisiin negatiivisiin levyihin ja jotka vaikeuttavat akun tehokasta varautumista.

Vuodesta 2021 alkaen voimaanastuvan EU:n henkilöautojen hyväksymistestien uusi ja tiukennettu CO2-päästöarvoraja on 95 g/km. Uusi maailmanlaajuinen, kevyiden ajoneuvojen tyyppihyväksynnässä sovellettava päästömittaus (WLTP) mittaa ensimmäistä kertaa akun kapasiteetin alenemista testauksen aikana ja muuntaa mittaustuloksen auton vastaavaksi kulutukseksi ja CO2-päästöksi. Toisin sanoen akun tulee säilyttää suuri prosenttiosuus alkuperäisestä kapasiteetista ja siten estää autovalmistajille langetettavat sakot, jos nämä ylittävät tietyt raja-arvot. Varausprosessi on vain 8 prosenttia testauksen yhteiskestosta lopun ajan mennessä purkautumiseen. Exiden ratkaisut on kehitetty varmistamaan korkein mahdollinen energian talteenotto lyhyessä ajassa.

Carbon Boost 2.0 -teknologia Exiden uudessa EFB-sarjassa (Enhanced Flooded Batteries) antaa poikkeuksellisen dynaamisen varauksen vastaanottokyvyn. Aiempiin EFB-sukupolviin verrattuna energiaa talteenotetaan 75 prosenttia enemmän samana ajanjaksona. Exiden uusi EFB-sarja hyödyntää jarrutusenergian talteenottoa huomattavasti aiempaa tehokkaammin auttaen osaltaan saavuttamaan uusien ajoneuvojen päästötavoitteet.

Exide Technologies Euroopan myynti- ja markkinointijohtaja Michael Geiger kertoo: Exide on aina ollut innovatiivisten akkuratkaisujen uranuurtajia. Carbon Boost 2.0 -teknologia ei hyödytä yksinomaan OEM-valmistajia. Ainutlaatuinen teknologia, joka on uutta EFB-akuissa ja päivitetty Premium-sarjaamme, tuo sen tarjoamat edut myös jälkimarkkina-asiakkaidemme saataville.

EFB-akkujen korkeampi dynaaminen varauksen vastaanottokyky ja Premium-akkujen varauksen nopeutuminen lisäävät tehokkuutta entisestään.

Jarrutusenergian talteenotolla varustetuissa autoissa, joissa on Exiden uudet EFB-akut, Carbon Boost 2.0 lisää akun kykyä ottaa vastaan varausvirtaa jarrutusajan ollessa korkeintaan pari sekuntia. Akku säilyttää korkeamman varaustilan (SoC) varmistaen, että akunvalvontajärjestelmä ei kytke pois päältä polttoaineen kulutusta alentavaa ja CO2-päästöä vähentävää start-stop-automatiikkaa.

Carbon Boost 2.0 -teknologialla varustetut Exiden Premium-akut autoissa, joissa on perinteiset voimansiirtojärjestelmät, varautuvat nyt kaksi kertaa nopeammin kuin muut avoimet vakiomalliset akut. Pitemmän aikaa korkealla tasolla säilyvä varaustila pidentää yleisesti ottaen akun käyttöikää, ja moottorin pysähtymisen vaara pienenee huomattavasti.

Molemmissa akkusarjoissa energiatehokkuus on omaa luokkaansa, mitä jälkimarkkina-asiakkaat pitävät erittäin tärkeänä. Autonomistajien käyttökustannukset pienenevät myös polttoainesäästöjen ja akunvaihtojen harvenemisen myötä. Carbon Boost 2.0 on saatavana Exiden EFB-sarjassa ja päivityksenä yrityksen Premium-akuissa kesäkuusta 2019 alkaen.

Tavaramerkit
Exide ja Carbon Boost ovat Exide Technologiesille kuuluvia rekisteröityjä tavaramerkkejä.

Exide Technologies
Exide Technologies on globaali kuljetus- ja teollisuusalan energianvarastointiratkaisujen toimittaja. 130 vuoden kokemus teknisestä innovaatiosta ja toiminta yli 80 maassa luovat perustan sille, että Exide kykenee toimittamaan vakuuttavia ratkaisuja maailman nykyiseen ja tulevaan energiantarpeeseen. Exide valmistaa ja kierrättää laajaa tuotevalikoimaa, ja toimittaa Transportation,  Network Power ja Motive Power -segmenteille akku- ja energianvarastointijärjestelmiä sekä erityissovelluksia monille eri aloille. Näistä mainittakoon maatalous, autot, sähkövoimalat, kuljetus- ja huolintafirmat, veneet, materiaalinkäsittely, puolustusvoimat, kaivosteollisuus, huoltoalan yritykset, keskeytymätön virransyöttö (UPS) ym. Exiden tunnuslause on Powering the World Forward. Exiden historia ja koko yhdessä vahvan yrittäjähengen kanssa tekevät siitä oikean valinnan asiakkaille, jotka haluavat muutakin kuin pelkän akkutoimittajan.

Media contact:
Tor Enlid, Marketing Manager Nordic Exide Technologies, Tlf.: +46 (0)10 888 6217, E-mail: tor.enlid@exide.com

Lainaukset

Exide Technologies Euroopan myynti- ja markkinointijohtaja Michael Geiger