Exide neuvoo, miten kunnostat veneesi akun ennen veneilykauden alkua ja varmistat kevään ensimmäisen lähdön onnistumisen

Kevät ja osittain kesäkin on tullut, ja on taas aika saada vene vesille talvitauon jälkeen. Exide on globaali yritys, joka valmistaa ja toimittaa akkuja kaikenlaisiin ajoneuvoihin aina veneistä maatalouskoneisiin. Yrityksen laajan asiantuntemuksen perusteella saat tässä joukon välttämättömiä käytännön neuvoja akun kunnossapidosta ja hoidosta ennen kevään tai kesän ensimmäistä vesille lähtöä.

– Akut ovat ”tuoretavaraa”, ja monet veneen omistajat unohtavat kunnostaa akkunsa keväällä. Pienellä kunnossapidolla ja varaamisella vältät ongelmat ennen veneilykauden alkua, sanoo Exide Technologies Pohjoismaiden  tuotepäällikkö Viktor Ekermo.

Veneen akku vaatii kunnossapitoa, erityisesti talvitauon jälkeen. Muutoin akkua uhkaa itsepurkautuminen tai muunlaiset häiriöt, mikä voi johtaa käynnistysongelmiin tai akun täydelliseen vaurioitumiseen.
– Akku on aina hyvä tarkistaa ylimääräisen kerran, jotta vältetään turhat ongelmat, kun on aika lähteä kevään ensimmäiselle veneajelulle. Tarkistus on hyvä tehdä ajoissa, ettei tarvitse huolehtia moottorin käynnistymisestä, kun vene on pakattu täyteen ja mielii päästä vesille, Viktor Ekermo sanoo.

Exiden neuvot veneen akun hoitoon ennen veneilykauden alkua:

• Tarkista, onko akussa näkyviä vaurioita. Kosteus ja kondensoituminen voivat hapettaa akun napoja. Jos akku on purkautunut, sulfatoituminen saattaa vaikeuttaa akun varautumista. Pahimmassa tapauksessa akun muovikotelo on murtunut pakkasessa ja akkuhappoa on valunut ulos. Tällöin akku on vaihdettava.
  • Varmista, että akku on täyteen varattu ennen käyttöä. Helpoimmin se onnistuu volttimittarilla tai akkutesterillä, joka osoittaa, tarvitseeko akku varata vai onko aika hankkia uusi.
  • Hanki hyvä, akkuusi sopiva varaaja, jossa on lämpötilakompensointi.
  • Puhdista akku kostealla rievulla ja voitele navat hapettumiselta suojaavalla rasvalla.
  • Avattavissa akuissa tarkista happotaso ja lisää vettä tarvittaessa.

Faktatietoa: Oikein huollettuna veneen/vapaa-ajan ajoneuvon akku kestää normaalisti useamman vuoden. Kaikilla akuilla on tietty itsepurkautuminen, mikä laskee akun lepojännitettä. Täyteen varatun akun jännite on n. 12,7 V. Lepojännitteen ollessa 12,4 V akku on varattava vaurioiden välttämiseksi. Osittain varatussa akussa on vaarana sulfatoituminen, mikä alentaa akun kapasiteettia. Akun suorituskyky heikkenee myös äärimmäisissä lämpötiloissa.

Exide Technologies on maailman suurimpia ajoneuvoakkujen ja akkutarvikkeiden valmistajia. Exiden akkuja ja varaajia myyvät ajoneuvojen lyijyakkuja edustavat jälleenmyyjät.

Lisätietoja antavat:
Viktor Ekermo, Product Manager, Exide Technologies Nordic/OE Project Manager EU, puh.: +46(0)706-37 58 75, e-mail: viktor.ekermo@eu.exide.com ja
Tor Enlid, Marketing Manager, Exide Technologies Nordic, puh. +46 (0)706- 37 07 63, e-mail: tor.enlid@eu.exide.com
www.exide.nu tai www.exide.fi

Avainsanat: