Emmi Rissasen jännittävä matka Afrikkaan

Report this content

Kahden Tansaniaan suuntautuneen intensiivisen matkaviikon jälkeen 15-vuotias Emmi Rissanen on jälleen laskeutunut Suomen maaperälle. Rissanen on yksi voittajista pohjoismaalaisen vaihto-oppilasjärjestö Exploriuksen Afrikka-kilpailussa. Matkallaan hän tutustui lähietäisyydeltä paikalliseen kulttuuriin, ihmisiin ja mikä tärkeintä, Emmi pääsi näkemään, kuinka tärkeä asia koulutus on, kun yritetään vähentää maassa vallitsevaa köyhyyttä.

Emmi asui yhdessä seitsemän muun pohjoismaalaisen voittajan kanssa tansanialaisessa kylässä Nzegan alueella. Voittajat pääsivät vierailemaan useissa paikallisissa kouluissa ja tapaamaan Exploriuksen AiDucatiuksen välityksellä sponsoroimia oppilaita. Emmi sai jopa tilaisuuden osallistua päivällisen valmisteluun paikallisessa perheessä – mikä ei olekaan niin yksinkertaista kun puhutaan asumisesta ja elämisestä alkeellisissa oloissa, missä sähkö ei ole itsestäänselvyys. Tuliaisena kotiin Emmi toi paikallisten käsitöiden ja uusien tansanialaisten ystävien yhteystietojen lisäksi myös arvokastasta tietoa siitä, minkälaista on arkipäiväinen elämä osalle maailman köyhimmistä ihmisitä..

-          Nyt kun olen saanut nähdä koululaisten elämää Tansaniassa, voin ymmärtää entistä paremmin, kuinka tärkeä asia koulutus on jokaiselle ihmiselle. Se on avain hyvään tulevaisuuteen, ja kaikilla tulisi olla siihen oikeus. Koska niinhän se vain menee, että jos ei ole koulutusta, niin ei saa töitä, ja jos ei saa töitä, ei saa rahaa, ja jos ei ole rahaa niin ei voi elättää itseään ja perhettään.

Sponsorointi tapahtuu one-to-one aid konseptin kautta, mikä tarkoittaa sitä, että jokaista vaihto-oppilasta kohden, jonka yhtiö lähettää vaihto-oppilaaksi maailmalle, tuetaan yhden afrikkalaisoppilaan koulunkäyntiä kustantamalla lukukausi- ja tutkintomaksuja ja oppikirjoja. Tämä mahdollistaa sen, että myös kaikkein köyhimmät oppilaat voivat suorittaa tutkinnon. Pitkässä juoksussa näillä ihmisillä on paremmat mahdollisuudet saada työpaikka ja elättää itsensä sekä perheensä. Aid+Education = AiDucatius!

-          Matkamme oli aivan fantastinen, koska pääsimme todella näkemään oikeaa tansanialaista elämää, hyvine ja huonoine puolineen. Tottakai siellä oli myös paljon köyhyyttä ja puutetta, mutta kun vertaamme heidän elämäntapaansa meidän tyyliimme elää, voimme huomata että he ovat paljon avoimempia, heillä ei ole kiire mihinkään ja he ovat kiitollisempia elämästään kuin me.

Exploriuksen kilpailun norjalainen, ruotsalainen, tanskalainen ja suomalainen voittaja yhdessä Exploriuksen kummioppilaiden kanssa Nata Secondary School´issa Nzegan alueella. Valokuva: Mary Juusela/Aiducatius

Haastatellaksesi Emmiä, ole hyvä ja ota yhtetys: risannen.emmi@gmail.com

Saadaksesi lisää tietoa AiDucatiuksesta, ole hyvä ja ota yhteys: mary.juusela@aiducatius.org

Haluaisitko matkustaa Tansaniaan? Osallistu kilpailuun täällä: www.explorius.fi/kummioppilaat_afrikassa/voita_matka_tansaniaan

Aid+Education=AiDucatius!

Pikafaktat

Aid+Education=AiDucatius! Explorius Educationille on tärkeää tukea positiivista muutosta ja teemme sen tavalla jonka osaamme parhaiten: Tarjoamme koulutusta. Yhdessä yhteistyökumppaneidemme kanssa rahoitamme paikallisten lasten opiskelua Tansaniassa ja Gambiassa. Aid + Education = AiDucatius! Lisätietoja www.aiducatius.org tai mary.juusela@aiducatius.org AiDucatius on osa Explorius Educationia.

Lainaukset

Emmi Rissanen