F-Secure ja Sonera yhteistyöhön langattomien tietoturvaratkaisujen alalla

F-Secure ja Sonera yhteistyöhön langattomien tietoturvaratkaisujen alalla F-Secure Oyj [HEX: FSC] Sonera Zed Oy [HEX: SRA] ilmoittivat tänään strategisesta yhteistyösopimuksesta, joka kattaa langattoman viestinnän tietoturvaratkaisujen kehittämisen, tuotannon ja lisensioinnin. Sopimuksen mukaisesti Sonera Zed tarjoaa F-Securen tuotteita nykyisille ja tuleville zed for business -asiakkailleen sekä testaa ja arvioi F- Securen tuotteita ja alustoja. Yritykset keskittyvät aluksi langattoman infrastruktuurin sisältöä suojaaviin tietoturvaratkaisuihin ja integroivat F-Secure Anti-Virus for WAP Gateways -tuotteen zedin langattoman viestinnän lisäpalvelutarjontaan. Sonera Zed Oy on Soneran kokonaan omistama tytäryhtiö, joka toimittaa langattomia lisäarvopalveluja sekä yrityksille että kuluttajille. F- Secure on johtava keskitetysti hallittavien, hajautettujen ja langattomien tietoturvaratkaisujen toimittaja. Tietoturvalla on tärkeä asema Sonera Zedin mobiilipalvelujen kehittämisessä ja tuottamisessa, ja F-Securesta tulee tarvittavien tietoturvakomponenttien pääasiallinen toimittaja. F-Secure Oyj:n langattomista tietoturvaratkaisuista vastaava johtaja Ilkka Starck sanoi: "Yhteistyö palveluntarjoajien kanssa on tehokkain tapa toimittaa laadukkaita ratkaisuja hurjaa vauhtia kasvaville langattomille markkinoille. F-Secure tavoittelee nopeaa ja vankkaa jalansijaa näillä markkinoilla, ja liittoutuminen Sonera Zedin kanssa lujittaa langattomien tietoturvaratkaisujen alalla jo saavuttamaamme johtavaa asemaa. Kokemuksemme ovat osoittaneet, että Sonera Zed on erinomainen liikekumppani, joka ymmärtää uusien tietoturvaominaisuuksien ja -palvelujen toteuttamisen tärkeyden." Sonera Zed Oy:n teknologiajohtaja Juha Häkämies puolestaan totesi: "Olemme valinneet F-Securen zed business -käyttäjiemme ensisijaiseksi langattomien tietoturvaratkaisujen toimittajaksi. Sonera Zedillä ja F- Securella on sama visio älypuhelimen kehittämisestä aidoksi tietokoneeksi. Uskomme myös, että palveluntajoaja on avainasemassa lisäarvopalvelujen tarjoamisessa langattomien laitteiden käyttäjille. Kun näiden laitteiden käyttö yleistyy, tietoturvauhkiin ja -ongelmiin on pakko puuttua. Tietoturva kuuluu toimittamiimme järjestelmiin olennaisena osana. Kyky tarjota turvallisia palveluja onkin vastaisuudessa yksi niistä tekijöistä, joilla langattomien lisäarvopalvelujen toimittaja voi erottua muista." F-Secure Anti-Virus for WAP Gateways -tuote etsii viruksia HTTP- sisällöstä ja suodattaa haluttaessa yhdyskäytäväliikenteestä kaiken ei- toivotun sisällön. Esimerkiksi epäluotettaviksi tunnetuista palvelimista peräisin olevaa sisältöä voidaan estää siirtymästä WAP-laitteisiin. Kun verkkoon pyrkii jokin vahinkoa tuottava ohjelma, yhdyskäytäviinsä tietoturvaratkaisun asentaneet ja Anti-Virus-palvelun tilanneet palveluntarjoajat saavat siihen automaattisesti korjauksen, jolloin asiakkaatkin saavat nopeimman mahdollisen suojan. zedtm Sonera Zed Oy on Sonera Oyj:n (HEX: SRA, NASDAQ, SNRA, http://www.sonera.com) kokonaan omistama tytäryhtiö. Vuonna 1999 perustettu zedtm -mobiiliportaali tarjoaa yksilöllisiä tieto-, viestintä- ja ajanvietepalveluja. Zed tarjoaa palveluja sekä kuluttajille että yrityskäyttäjille. Zed on perustanut vastikään uuden liiketoimintayksikön, zed for business, joka tarjoaa palveluja yrityskäyttäjille WAP-puhelimen ja Internetin välityksellä. Palveluvalikoima voidaan räätälöidä yrityskohtaisesti kunkin yrityksen liikkuvan henkilökunnan tarpeisiin sopivaksi. Palveluun voidaan lisätä yrityksen omia sovelluksia, kuten asiakashallinta- ja intranet- järjestelmiä. Peruspalvelu sisältää esimerkiksi sähköpostin, kalenterin ja yrityksille tarkoitetut zed-lisäarvopalvelut. Zed tarjoaa pääsyn ajanviete- ja tietopalveluihin, kuten peleihin, treffipalveluihin, elokuva- ja ravintolaoppaisiin sekä hakemisto- ja terveydenhoitopalveluihin. Saatavana on myös peruspalveluja, kuten puhelimen soittoääniä, kuvakkeita ja sähköposti. Ydinsisällön täydennykseksi kehitetään uusia palveluja yhdessä paikallisten sisällöntuottajien kanssa, mikä varmistaa, että palvelut ovat paikallisten asiakkaiden tarpeiden ja mieltymysten mukaisia. Zedillä on tietokeskukset Suomessa, Saksassa, Alankomaissa, Singaporessa ja Yhdysvalloissa. Zedistä löytyy lisätietoja osoitteista http://www.zed.com ja http://business.zed.com F-Secure Oyj F-Secure Oyj on suomalainen yritys, joka toimittaa hajautettuja, keskitetysti hallittavia tietoturvaratkaisuja. F-Securen tuotevalikoima sisältää palkittuja, keskitetysti hallittuja virustentorjunta-, tiedosto- ja verkkosalaus- sekä hajautettuja palomuurituotteita yritysten kaikille keskeisille laitealustoille työasemista verkkolaitteisiin ja palvelimista langattomiin taskutietokoneisiin. F-Securen tuotteet sopivat tietoturvan toimittamiseen myös palveluna (Security as a Service, SaaS). Palvelu tarjoaa luotettavan, aina toimivan ja ajanmukaisen tietoturvan hajautetulle käyttäjäkunnalle. F- Securen tuotteet ja ratkaisut voidaan toimittaa asiakkaiden omien IT- osastojen tai palveluntarjoajien kautta. Ratkaisujen avulla turvakäytäntöpohjainen tietoturva ja tarvittavat hälytykset saadaan kaikkiin laitteisiin, joilla tietoa luodaan ja tallennetaan tai joilta tietoa haetaan. Vuonna 1988 perustettu F-Secure Oyj on noteerattu Helsingin pörssissä. Yhtiön pääkonttori on Espoossa ja Pohjois-Amerikan pääkonttori San Josessa. Yhtiöllä on lisäksi toimistoja eri puolilla maailmaa. Lisätietoja: Matias Impivaara F-Secure Oyj Pl 24, 02231 Espoo Tel. (09) 2520 5318, Fax (09) 2520 5001, Gsm 040 723 6677 E-mail: Matias.Impivaara@F-Secure.com http://www.F-Secure.com ------------------------------------------------------------ Lisätietoja saat osoitteesta http://www.bitonline.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.bit.se/bitonline/2001/03/22/20010322BIT00550/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/03/22/20010322BIT00550/bit0001.pdf