F-Secure varoittaa Sircam-madosta

F-Secure varoittaa Sircam-madosta ensimmäinen kaikkien sähköpostiohjelmien mukana leviävä mato F-Secure Oyj, joka on johtava keskitetysti hallittavien tietoturvajärjestelmien kehittäjä mobiileja, hajautettuja yritysjärjestelmiä varten, varoittaa Sircam-sähköpostimadosta, joka on alkanut levitä erityisen nopeasti. F-Secure Anti-Virus pystyy löytämään, pysäyttämään ja poistamaan tämän viruksen. Mato leviää minkä tahansa sähköpostijärjestelmän kautta. Madon leviämistä on Suomessa ja Skandinaviassa hidastuttanut meneillään oleva lomakausi. Sircam-madon tartuttaman sähköpostiviestin liitteenä on dokumentti jonka mato on ottanut lähettäjän "My documents" -kansiosta (.DOC, .XLS tai .ZIP -päätteinen). Tämä saattaa hämätä vastaanottajaa ja kun hän avaa dokumentin, mato tarttuu koneeseen. Mato kerää sähköpostiosoitteita vastaanottajan Windows-osoitekirjasta ja lähettää sitten itsensä edelleen, liitteenä dokumentti, jonka se on ottanut lähettäjän "My documents" -kansiosta. Sanoma voi olla joko englannin- tai espanjankielinen. "Tämä sähköpostimato on ensimmäinen, joka ei leviä ainoastaan Windows Outlookin kautta", sanoo Mikko Hyppönen, F-Securen tutkimuspäällikkö. "Tämä mato käyttää hyväkseen mitä tahansa sähköpostijärjestelmää, joka tekee siitä entistä helpommin leviävän". Sen lisäksi, että mato saattaa lähettää maailmalle luottamuksellista tietoa, sillä on myös kaksi muuta vaarallista toimintoa. Lokakuun 16. päivänä se saattaa tuhota kaiken tiedon joka on samalla kovalevyllä kuin Windows-ohjelma, tai minä muuna päivänä hyvänsä se voi täyttää koko sen kovalevyn, jolle Windows on asennettu. Se voi myös käyttää hyväkseen Windows-verkkoa levitäkseen. Lisätietoja Sircam-madosta löytyy osoitteesta: http://www.f-secure.com/v- descs/sircam.shtml F-Secure Oyj F-Secure Oyj on suomalainen yritys, joka toimittaa hajautettuja, keskitetysti hallittavia tietoturvaratkaisuja. F-Securen tuotevalikoima sisältää palkittuja, keskitetysti hallittuja virustentorjunta-, tiedosto- ja verkkosalaus- sekä hajautettuja palomuurituotteita yritysten kaikille keskeisille laitealustoille työasemista, verkkolaitteisiin ja palvelimista langattomiin taskutietokoneisiin. F-Securen tuotteet sopivat tietoturvan toimittamiseen myös palveluna (Security as a Service, SaaS). Palvelu tarjoaa luotettavan, aina toimivan ja ajanmukaisen tietoturvan hajautetulle käyttäjäkunnalle. F- Securen tuotteet ja ratkaisut voidaan toimittaa asiakkaiden omien IT- osastojen tai palveluntarjoajien kautta. Ratkaisujen avulla turvakäytäntöpohjainen tietoturva ja tarvittavat hälytykset saadaan kaikkiin laitteisiin, joilla tietoa luodaan ja tallennetaan tai joilta tietoa haetaan. Vuonna 1988 perustettu F-Secure Oyj on noteerattu Helsingin pörssissä. Yhtiön pääkonttori on Espoossa ja Pohjois-Amerikan pääkonttori San Josessa. Yhtiöllä on lisäksi toimistoja eri puolilla maailmaa. Lisätietoja: Mikko Hyppönen, Tutkimuspäällikkö F-Secure Oyj Pl 24 FIN-02231 Espoo Puh. 09 2520 5531 Fax 09 2520 5001 Gsm 0400 648 180 E-mail: Mikko.Hypponen@F-Secure.com http://www.F-Secure.com ------------------------------------------------------------ Lisätietoja saat osoitteesta http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/07/25/20010725BIT00010/bit0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/07/25/20010725BIT00010/bit0002.pdf