Melissa-virus uhkaa uudelleen

Melissa-virus uhkaa uudelleen ESPOO, 19.1.2001 - F-Secure Oyj , joka on johtava keskitetysti hallittavien tietoturvajärjestelmien kehittäjä mobiileja, hajautettuja yritysjärjestelmiä varten varoittaa tietokoneen käyttäjiä maailmanlaajuisesti leviävästä sähköpostimadosta. Melissa.W on Melissa.A -viruksen kaltainen. Melissa.A levisi maaliskuussa 1999 maailmanlaajuisesti sähköpostin välityksellä, aiheuttaen yhden historian laajimmista virusepidemioista. F-Secure Oyj:n virustentorjuntayksikkö alkoi saada ilmoituksia tammikuun 17. päivän jälkeen Melissa.W -viruksesta, joka leviää Anniv.doc -nimisen tiedoston välityksellä. Tähän hetkeen mennessä ilmoituksia on tullut tusinoittain eri puolilta maailmaa kiihtyvällä tahdilla.Virus saattaa levitä laajalle nopeastikin. Melissa.W:n tiedostomuoto on erilainen kuin Melissa.A:n. Viruksen lähettämä Anniv.doc -tiedosto on talletettu Microsoft Office for Macintosh 2001:n tiedostomuodossa. Monet virustentorjuntaohjelmat eivät pysty tutkimaan tätä uutta tiedostomuotoa. Virus toimii Microsoft Officen alla sekä sekä Macintosh- että Windows-ympäristöissä. Melissa.A:n ja W:n ero muuttuneen tiedostomuodon lisäksi on se, että Melissa W ei muuta Word 2000 -ohjelman turva-asetuksia. Virus lähettää itsensä Microsoft Outlook-osoitekirjasta löytyville osoitteille samalla tavalla kuin Melissa.A. Mikä tahansa dokumentti voi olla Melissa.W:n saastuttama. Dokumentin ei tarvitse olla Anniv.doc -niminen. Saastunut dokumentti voi sisältää lähettäjälle luottamuksellista tietoa. Mikko Hyppönen toteaa:"Virus ei sisällä mitään uutta teknisesti mullistavaa, mutta muuttunut tiedostoformaatti aiheuttaa jonkin verran ongelmia virustentorjunnan kehittäjille. Uuden Melissan haittavaikutukset ovat samat kuin alkuperäisen version, joita ovat sähköpostijärjestelmien ylikuormittuminen ja luottamuksellisen tiedon lähettäminen ulkopuolisille". Melissan kaltaiset sähköpostimadot leviävät nopeasti, koska vastaanottajat avaavat yleensä tuntemiensa lähettäjien liitetiedostoja. Melissa postittaa itsensä ainostaan Microsoft Outlook - sähköpostiohjelman välityksellä, mutta Melissa.W voi levitä tavallisen viruksen keinoin muissa järjestelmissä. Melissa ei leviä Windows 95 - käyttöjärjestelmässä eikä Outlook Express -sähköpostiohjelman välityksellä. Melissa.W pystyy saastuttamaan Windows 95 -, 98-, Me-, NT-, 2000- ja Macintosh-tietokoneita. F-Securen virustentorjuntaohjelma tunnistaa Melissa.W:n uudesta tiedostoformaatista huolimatta, kunhan käytössä ovat uusimmat päivitystiedostot. Lisätietoja: F-Secure Oyj Mikko Hyppönen, Virustentorjuntayksikön Tutkimuspäällikkö Pl 24 02231 Espoo Puh. 09 2520 5513 Fax 09 2520 5001 Gsm 0400 648 180 E-mail: Mikko.Hypponen@F-Secure.com http://www.F-Secure.com ------------------------------------------------------------ Lisätietoja saat osoitteesta http://www.bitonline.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.bit.se/bitonline/2001/01/19/20010119BIT00550/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/01/19/20010119BIT00550/bit0002.pdf