F-Secure: kolme neljästä tuntee olonsa turvattomaksi netissä

F-Securen seitsemässä maassa toteutetun tutkimuksen mukaan nettikäyttäjät kuluttavat kolmanneksen elämästään verkossa. Samaan aikaan useimmat heistä kokevat, että tietoturvariskit kasvavat ja tietoturvasta on tullut kuluttajille liian monimutkaista.*

F-Securen Living Secure -raportti paljastaa, että verkossa vietetään keskimäärin jopa kahdeksan tuntia päivässä. Arkielämän yhä vahvempi digitalisoituminen aiheuttaa huolta siitä, miten paljon päivittäisiä askareita luotetaan erilaisten laitteiden ja netin varaan. Lähes seitsemän kymmenestä (69 %) globaaliin kyselyyn vastanneista kertoo, etteivät tiedä keneen luottaa verkossa. Vastaajat eivät olleet kovinkaan luottavaisia myöskään sen suhteen, että verkkoturvallisuus paranisi tulevaisuudessa. Noin 64 % vastaajista arvioi, että tietoturvariskit kasvavat seuraavan 12 kuukauden aikana.

— Kohtaamme arjessa paljon uutisia kyberrikollisuudesta, tietovuodoista, nettihuijauksista ja kyberuhista. Nämä viestit luonnollisesti aiheuttavat turvattomuuden tunnetta ja suurin osa ihmisistä ei koe oloaan turvalliseksi netissä, vaikka tietoturvatuotteita olisikin käytössä. Valitettavasti toimialamme ei ole pystynyt vastaamaan tähän haasteeseen kovinkaan hyvin, kertoo F-Securen toimitusjohtaja Timo Laaksonen.

Lähes kolme neljästä kyselyyn vastanneista (74 %) käyttää jonkinlaista tietoturvaa, mutta se ei ole vähentänyt tietoturvaan liittyviä huolia. Tämä voi johtua siitä, että kaksi kolmasosaa (66 %) pitää tietoturvaa liian vaikeana ymmärtää. Ei siis ole yllättävää, että puolet käyttäjistä (51 %) vastasivat, ettei heillä ole aavistustakaan, ovatko heidän käyttämänsä laitteet turvallisia.

Living Secure -raportin mukaan ihmiset pitävät kaikkein tärkeimpinä toimintoina netissä raha-asioiden hoitamista ja viestimistä. Kyselyn mukaan tärkeimmät arkeen liittyvät toiminnot ovat: 1) sähköpostien lähettäminen ja vastaanottaminen, 2) laskujen maksaminen, 3) talous/pankkiasiat, 4) viestien lähettäminen tekstiviestillä ja viestintäsovelluksilla (kuten WhatsApp) sekä 5) verkkokaupoissa asiointi.

— Internet on erottamaton osa arkeamme. Keräämämme tieto digitaalisesta elämästä auttaa ymmärtämään, mistä erilaisten laitteiden ja toimivan netin todellinen arvo arjessa todellisuudessa muodostuu. Esimerkiksi useat vastaajat arvioivat, että heidän käyttämänsä puhelin on paljon arvokkaampi kuin täysin uusi samanlainen laite, kertoo Laura Kankaala F-Securen kyberuhkatiedustelupäällikkö.

Suurin osa vastaajista uskoo, että heidän henkilökohtaiset tietonsa ja tiedostonsa ovat arvokkaita. Puolet vastaajista arvioi (52 %), että heidän laitteissaan olevan datan (tiedostot, valokuvat ja yhteystiedot) arvo on yli 1 000 euroa. Vastaajista 57 % kertoo, että he haluaisivat mieluummin autonsa varastettavan kuin että heidän henkilöllisyytensä varastettaisiin.

— Identiteetin varastaminen on henkilökohtaista, ja toisin kuin autoa, emme voi ostaa itsellemme uutta henkilöllisyyttä. Emme myös pysty korvaamaan menetettyjä muistoja, jos pääsy tärkeisiin valokuviin tai tietoihin katoaa, Kankaala toteaa.

Living Secure -raportti on kattava katsaus nettikäyttäjien haasteisiin ja siihen, miten digitaalisuus näkyy kuluttajien arjessa vuonna 2023. Merkittäviä havaintoja ovat mm.

• Nettikäyttäjät tuntevat itsensä kaikista haavoittuvaisemmiksi nettideittailumaailmassa. Vastaajista 42 % sanoi tuntevansa itsensä alttiiksi huijauksille etsiessään kumppania. Noin kolmannes (35 %) sanoi, että rahapelaaminen netissä sai heidät tuntemaan olonsa haavoittuvaiseksi, ja joka neljäs (27 %) sanoi, että sisällön luominen sosiaalisessa mediassa lisäsi haavoittuvuuden tunnetta.
  • Yli kolmanneksella internetin käyttäjistä (36 %) on matkapuhelimessa yli 1000 kuvaa. Tärkeimpiä ovat lomakuvat ja kuvat läheisistä.
  • Viestintä on 18–34-vuotiaille internetin käyttäjille kaikista tärkein toiminta; tämä ikäryhmä viettää internetissä jopa 11 tuntia päivässä.
  • Lasten keskuudessa pelaaminen on huomattavasti suositumpaa kuin sosiaalisen median käyttö. Vanhemmista 75 % kertoi, että samassa taloudessa aikaa viettävät lapset pelaavat. Kun taas 64 % vanhemmista kertoi, että lapset käyttävät sosiaalista mediaa. Vanhemmat ovat kuitenkin enemmän huolissaan sosiaalisen median käytöstä (70 %) kuin pelaamisesta (64 %).

Tulokset olivat suurelta osin yhdenmukaisia ​​seitsemässä tutkitussa maassa. Muutamia alueellisia havaintoja kuitenkin löytyi.

• Suomalaiset ja saksalaiset vanhemmat ovat vähiten huolissaan lastensa Internetin käytöstä. Vaikka lapset käyttävät sosiaalista mediaa ja pelejä samankaltaisesti kuin muissa maissa, saksalaiset ja suomalaiset vanhemmat vaikuttavat olevan luottavaisempia lastensa turvallisuuteen verkossa.
  • Saksalaiset ovat hieman optimistisempia kyberturvallisuuden suhteen; Saksa oli ainoa maa, jossa alle puolet vastaajista (46 %) sanoo uskovansa kyberuhkien kasvavan ensi vuonna.
  • Suomalaiset jakavat salasanoja paljon harvemmin kuin muissa maissa, sillä vain 21 % sanoi antaneensa jollekin muulle pääsyn Netflixiin tai Facebookiin (kaikkien vastaajien kesken luku on 38 %).
  • Suomalaisista vastaajista 34 % kertoi, että laittaisivat mieluummin kätensä muurahaispesään kuin menettäisivät henkilökohtaisia tietoja.

Living Secure -raporttiin voit tutustua tarkemmin F-Securen sivuilla.

F-Secure on uudistanut ja yksinkertaistanut lippulaivatuotteensa. F-Secure Total kokoaa kuluttajan tarvitseman tietoturvan (laitteiden tietoturvan, yksityisyyden suojauksen ja identiteetin suojauksen) yhteen sovellukseen. Aikaisemmin tunnetut F-Securen tuotteet (SAFE, ID PROTECTION ja FREEDOME VPN) löytyvät nyt kaikki yhdestä sovelluksesta kolmen erillisen sovelluksen sijaan.

*Lähde: F-Securen kyselytutkimus (2022) seitsemässä maassa (Brasilia, Saksa, Suomi, Ranska, Ruotsi, Iso-Britannia, Yhdysvallat). Kyselytutkimukseen vastannut yhteensä 7000 henkilöä (1000 vastaajaa per maa).

Lisätiedot
F-Securen Living Secure -raportti: https://www.f-secure.com/en/home/articles/living-secure
F-Securen pressimateriaalit: https://company.f-secure.com/fi/for-media
F-Secure Total: https://www.f-secure.com/fi/total
Total Q&A: https://www.f-secure.com/total-faq

Median yhteyshenkilö

PR Lead, F-Secure

pr@f-secure.com

F-Secure lyhyesti

F-Secure tekee digitaalisista hetkistä turvallisempia kaikille. Tuotamme nerokkaan yksinkertaisia ja kitkattomia suojausratkaisuja, jotka helpottavat suojaamiemme kymmenien miljoonien ihmisten ja 170 palveluntarjoajakumppanimme elämää. Olemme yli 30 vuoden ajan olleet kybersuojausalan edelläkävijöitä, sillä meitä inspiroi vahvasta yhteishengestä kumpuava sitoumuksemme pyrkiä jatkuvasti parempaan.