F-Securelta turvaa nyt myös sosiaaliseen mediaan

F-Secure ja Someturva ovat sopineet yhteistyöstä, jonka myötä sosiaaliseen mediaan erikoistunut digitaalinen lakipalvelu tulee F-Securen TOTAL-asiakkaiden käyttöön. Someturva tarjoaa matalan kynnyksen oikeusapua somessa kohdattuihin ongelmiin kuten haukkumiseen, uhkailemiseen, häirintään tai yksityisasioiden levittämiseen.

F-Secure ja Someturva jakavat yhteisen vision kuluttajien suojaamiseksi sosiaalisessa mediassa yhdistämällä maailman johtavan kuluttajatietoturvatuotteen ja keinoälypohjaisen oikeusapupalvelun, jolla voidaan ratkoa sosiaalisessa mediassa kohdattuja haasteita. Kiusaaminen ja häirintä ovat sosiaalisessa mediassa yhä yleisempää, ja kasvava ongelma erityisesti nuorten parissa. Ikävään tilanteeseen voi olla vaikea saada asiantuntevaa apua ja pahimmillaan lapsi, nuori tai aikuinen voi joutua somessa jopa rikoksen uhriksi.

— F-Securen globaalin asiakastutkimuksen mukaan nettikiusaaminen on todellinen ongelma aikuisille ja lapsille, ja sen tiedostaa yli 60 prosenttia käyttäjistä. Moni käyttäjä ei kuitenkaan uskalla tai kehtaa puhua kohtaamistaan ongelmista. Tarjoamme jo nyt nettiturvaa ja suojaamme koko perheen verkossa, joten meistä tuntui luonnolliselta, että TOTAL -asiakkaat pystyvät nyt helposti kertomaan kohtaamistaan sosiaalisen median ongelmista luotetulle osapuolelle, kertoo Antero Norkio, Vice President, Product Management, Consumer Cyber Security, F-Secure.

Vuonna 2017 perustetun Someturvan tiimiin kuuluu juridiikan, teknologian ja sosiaalipsykologian asiantuntijoita. Someturva-palvelun käyttäjät ovat iältään 7-72 -vuotiaita, ja suurin osa käyttäjistä on alaikäisiä (70%). Digitaalista lakipalvelua ovat käyttäneet kuitenkin myös aikuiset, jotka ovat hakeneet tukea monenlaisiin tilanteisiin kuten häirintään ja uhkailuun. Someturva-palvelun käyttäjistä kahdeksantoista prosenttia on 10-18 -vuotiaita ja kolmetoista prosenttia yli 30-vuotiaita.*  Someturvaa käyttävät myös opettajat sekä koulujen oppilashuolto, ja poliisi on ohjannut asiakkaitaan Someturva-palveluun. Yleisin rikosnimike tapausten joukossa on kunnianloukkaus, jossa tyypillisin tapaus on haukkuminen, solvaaminen tai valheiden levittäminen.

— Palaute on ollut erittäin positiivista ja käyttäjät ovat olleet hyvin tyytyväisiä antamaamme tukeen. Koska käyttäjät raportoivat palveluun anonyymisti, meidän ei ole mahdollista seurata miten tapaus etenee sen jälkeen, kun olemme vastanneet. Vastauksemme on toimintasuositus, eli kerromme erilaisia toimintavaihtoehtoja, ja käyttäjä itse päättää miten haluaa tilanteen kanssa edetä, Someturvan perustajajäsen Suvi Uski kertoo.

Marraskuusta alkaen uudet ja nykyiset TOTAL-asiakkaat saavat koodeja, jotka aktivoimalla on mahdollista ottaa Someturva-palvelu käyttöön anonyymisti.

— Olemme ylpeitä voidessamme tarjota kotimaisen innovaation asiakkaillemme osana menestyksekästä F-Secure TOTAL -tietoturva- ja yksityisyydensuojapalveluamme, kertoo Perttu Tynkkynen Vice President, Consumer Sales & Marketing, F-Secure.

Someturva-palvelu on ollut auki Suomessa toukokuusta 2018 lähtien, ja sen kautta on autettu jo reilusti yli tuhatta suomalaista. Someturva-palvelu avautuu marraskuussa myös Ruotsiin kansainvälisellä nimellä SomeBuddy yhteistyössä F-Securen kanssa.

— Olemme Someturvalla erittäin innoissamme yhteistyöstä F-Securen kanssa. F-Secure on kansainvälisesti hyvämaineisena ja luotettavana kumppanina erinomainen partneri uuden innovatiivisen oikeusteknologian jalkauttamiselle kansainvälisille markkinoille. Kunnianhimoisena tavoitteenamme on tarjota oikeusturvaa kaikille sosiaalisen median käyttäjille globaalisti, Uski kertoo.

F-Securelle on tärkeää tarjota yrityksille ja kuluttajille monipuolisia keinoälypohjaisia ratkaisuja, joilla voidaan tunnistaa uusia uhkakuvia ja reagoida niihin.

—  Someturvan avulla voimme nyt tarjoa kuluttajille palvelun, jolla jo kohdattuja some-ongelmia voidaan ratkoa lakiteknisesti saaden myös vertaistukea. Ratkaisu on relevantti myös teineille ja nuorille aikuisille, jolloin se osana perheturvaamme on kiinnostava myös operaattorikumppaneillemme. Keinoälypohjaisena se myös skaalautuu osana globaalia liiketoimintaamme, Norkio visioi.

Lisätiedot:

F-Securen tuotesivut (TOTAL): https://www.f-secure.com/fi_FI/web/home_fi/total