• Fatman Oy/

Ekologinen kiinteistön kunnossapito keskiössä: Fatmanilta kiinteistötietojärjestelmä Metso Paperille

Report this content

Kiinteistöalan tietojärjestelmä- ja konsultointiyritys Fatman Oy on toimittanut Metso Paper Oy:lle OrigoXRP kiinteistötietojärjestelmän. Integroitu ratkaisu sisältää kiinteistötieto-, huoltokirja- ja graafisen tilahallintajärjestelmän, joilla hoidetaan Metson kiinteistöjen koko elinkaari suunnittelusta ylläpitoon ja tuotantotoiminnan tilahallintaan. Suunnittelussa ja toteutuksessa on kiinnitetty erityistä huomiota kiinteistöjen päästöihin ja niiden valveutuneeseen seuraamiseen.

"Tarkoituksenamme oli hankkia keskitetty ja kattava kokonaisjärjestelmä, joka vastaa ekologisen kiinteistönhoidon haasteisiin. Haluamme seurata tarkoin, millaisia päästöjä kiinteistöistämme syntyy ja miten niitä voidaan vähentää”, Heikki Junno Metso Paper Oy:stä toteaa.

Järjestelmä tuottaa tarkkaa dataa siitä, miten ekologista kiinteistönpitoa toteutetaan käytännössä esimerkiksi energian- ja vedenkulutuksessa, jätteiden lajittelussa ja muussa kierrätyksessä sekä ilmanvaihdossa.

”Yhdysvalloissa kerättyjen selvitysten mukaan ekologisen kiinteistönpidon avulla rakennusten rakennuksen käyttökulut ovat pienentyneet 8-9 %, rakennuksen arvo on noussut 7,5 % ja pääoman tuotto 6,6 %. Kyse ei ole siis mistään mitättömästä asiasta”, Fatmanin toimitusjohtaja Kari Hein sanoo.

Metso Paperin tilaamassa kiinteistötietojärjestelmä yhdistää aiemmin käytössä olleet lukuisat erilliset järjestelmät. Nyt kaikki kiinteistöä koskevat tiedot tallennetaan vain yhden kerran yhteiseen tietokantaan. Tämän jälkeen tiedot ovat kaikkien järjestelmän käyttäjien ulottuvilla. Järjestelmää käyttävät oman henkilökunnan lisäksi palveluntuottajat.

OrigoXRP:n yhteiseen tietokantaan on tallennettu Metso Paper Oy:n omistaman kiinteistön tiedot, joiden avulla hallitaan tontti-, rakennus-, tila-, kustannuspaikka-, sopimus-, vuokra-, avain-, dokumentointi- ja yhteystiedot.

Lisätietoja:
toimitusjohtaja Kari Hein, Fatman Oy, puh. 040 040 3794, kari.hein@fatman.fi