Fatmanilta tietojärjestelmä Merimieseläkekassan kiinteistöomaisuuden hoitoon

Report this content

Kiinteistöalan tietojärjestelmä- ja konsultointiyritys Fatman Oy on toimittanut Merimieseläkekassalle OrigoXRP-kiinteistötietojärjestelmän. Fatman vastaa palvelimista, tietoturvallisuudesta, järjestelmän kehittämisestä ja ylläpidosta. Järjestelmää käytetään internetin yli tavallisilla verkkoselaimilla. Merimieseläkekassa on suuren kiinteistösalkun aktiivinen omistaja ja hallinnoija. Kassalla on noin 1 400 vuokrahuoneistoa eri puolilla Suomea ja yli 50 000 neliötä toimitiloja. Kiinteistösijoitusten arvo on noin 200 miljoonaa euroa. "Aikaisemmin hallinnoimme tätä kiinteistömassaa teknisesti vanhentuneella järjestelmällä. Lisäksi manuaalisia työvaiheita oli luvattoman paljon. Tietoja saatettiin kirjata ensin yhteen järjestelmään, sitten hetken päästä toiseen. Integraatio puuttui - ja sen myötä tehokkuus", kiinteistöpäällikkö Matti Jokinen Merimieseläkekassasta kertaa lähtötilannetta. Tarkkaa dataa kiinteistöjen päästöistä Fatmanin OrigoXRP-järjestelmä tarjoaa automatisoidun, reaaliaikaisen ja tarkasti määritellyn toimintaprosessin. Lisäksi se tuottaa kiinteistöjohdon päätöksentekoa varten laaja-alaisesti tietoa sekä tarvittavia raportteja eri seurantapisteistä. Origoa käyttävät Merimieskassan oman henkilökunnan ohella kymmenet palvelukumppanit eri puolella Suomea. Fatman Oy valittiin toimittajaksi syvällisen toimialaosaamisen ja referenssien ansiosta. Jatkossa Origoon liitetään vielä monta erillistä järjestelmää. ”Tavoitteenamme on sähköistää kiinteistönpidon kaikki prosessit ja yksittäiset työvaiheet alusta loppuun. Asiointi tapahtuu jatkossa täysin virtuaalisesti; asiakas täyttää hakemuslomakkeen verkossa, saa vastauksen sähköpostilla, voi lähettää palvelupyynnön, jonka käsittelyä voi itse seurata netistä, voi katsoa asunnon pohjapiirustusta ja nähdä kuntoselvityksen. Vuokraaja näkee itselleen tärkeät tiedot kyseisestä asunnosta muutamalla klikkauksella”, Matti Jokinen kuvaa. Origo tuottaa myös tarkkaa ekologista kiinteistönhoitoa tukevaa dataa. Sen avulla voidaan seurata kiinteistön päästöjä – energian- ja vedenkulutusta, ilmanvaihtoa, jätteiden lajittelua ja muuta kierrätystä. Lisätietoja: toimitusjohtaja Kari Hein, Fatman Oy, puh. 040 040 3794, kari.hein@fatman.fi, kiinteistöpäällikkö Matti Jokinen, Merimieseläkekassa, puh. 0500 500 828, matti.jokinen@merimieselakekassa.fi