• Favoptic/

Silmä- ja aurinkolasien nettikauppaa harjoittava ruotsalainen Favoptic nostaa esiin alan vapauttavan lakiehdotuksen Ranskasta

Silmälasien internet-myynti vapautuu Ranskassakin

Uuden lakiehdotuksen myötä voivat nyt ruotsalaisten lisäksi myös ranskalaiset hankkia silmälasinsa netistä. Tähän asti Ranskassa silmälaseja ovat saaneet myydä vain optikkoliikkeet. Kasvavan kilpailun netissä odo-tetaan laskevan silmälasikehysten sisäänostoja rajusti. Optikot joutuvat nyt myös merkitsemään asiakkaan pupillien etäisyyden silmälasireseptiin, joka helpottaa kuluttajien silmälasien hankkimista netin kautta.

Tähän asti ranskalaiset optikot ovat voineet veloittaa korkeita palvelumaksuja silmälasimyynnin yhteydessä. Pupillien etäisyyden mittaaminen on kuulunut optikoiden tehtäviin, mutta velvoitetta sen dokumentoinnista ei ole ollut.
Nyt uusi laki pakottaa kirjaamaan tiedon asiakkaan reseptiin. Siten kuluttaja voi jatkossa vaatia reseptiään täydellisin tiedoin. Näin on asianlaita ollut Ruotsissa jo aikaisemmin.

- On ilahduttavaa, että samat säännöt kuin Ruotsissa tulevat nyt voimaan myös Ranskassa. Tämä kannustaa kuluttajia ostamaan netistä, jossa hinnat pystytään pitämään oleellisesti edullisempina kuin optikkoliikkeissä, sanoo Carl Erik Eriksson, silmälaseja netissä myyvän Favopticin toimitusjohtaja.

Carl Erik Eriksson toteaa myös, että Suomessakin tilanteen pitäisi muuttua. Suomalaiset kuluttajat ovat tällä hetkellä oikeutettuja saamaan optikoilta täydelliset merkinnät silmälasiresepteihinsä, mutta usein juuri tuo pupillien väli jätetään tarkoituksella merkitsemättä. Kuluttajalla on kuitenkin oikeus vaatia kaikkien tietojensa merkitsemistä reseptiin. Muutos avoimempaan toimintaan mahdollistaisi myös suomalaisten kuluttajien suuret säästöt silmälasiostoksistaan.

Ranskalainen lakiehdotus on herättänyt keskustelua. Silmälasiteollisuuden edustajat ovat varoitelleet kasvavasta työttömyydestä alalla sekä laadun huonontumisesta, mikäli kehykset ja linssit jatkossa valmistetaan muissa maissa nettikaupan vapautuessa. Ranskassa valtio subventoi osaa silmälasien kustannuksista ja monet ranskalaiset maksavat korkeita vakuutusmaksuja silmälaseistaan. Vapautetun nettikaupan on laskettu tuovan jopa miljardin euron säästöt maan silmälasien käyttäjille.

Vastikään Ranskan poliitikot päättivät poistaa monopolin piilolinssinesteiden myynnistä. Niitä on aikaisemmin saanut myydä ainoastaan optikkoliikkeissä ja apteekeissa

Lisätietoja: Carl Erik Eriksson, toimitusjohtaja, Favoptic,
S-posti: carl.erik@favoptic.com
 Puhelin: 46 707 77 09 10.

Favoptic myy netissä silmälaseja, jotka toimitetaan asiakkaalle suoraan linssihiomosta ilman välikäsiä tai ylimääräisiä kustannuksia. Sen takia Favopticin hinnat ovat niin edulliset. Favoptic oli maailman ensimmäinen silmälasien nettiliike. Yhtiö perustettiin 11 vuotta sitten ja asiakkaita on tällä hetkellä Ruotsissa, Norjassa, Suomessa, Tanskassa ja Saksassa. Vuonna 2011 Favoptic aloitti myös omien piilolinssien myynnin. Lisää tietoa löydät www.favoptic.fi

Avainsanat: