Endast 5 % av finländska ungdomar får i sig tillräckligt med fullkorn – Fazer gör det enklare att öka fullkornsintaget genom produktutveckling
Finländska ungdomar får inte alls tillräckligt med fullkorn i sin kost. Enligt en ny undersökning[1)] äter 15–17-åringar i genomsnitt bara ungefär hälften av den rekommenderade mängden fullkorn, vilket minskar intaget av viktiga näringsämnen – bland annat kostfiber och folat. Experter betonar att fullkornsbröd samt hälsosamma frukostar och mellanmål stöder ungdomars ork och bidrar till ett gott näringstillstånd.Ungdomar ligger långt ifrån rekommendationerna för intag av fullkorn. I en ny studie (2026) från Östra Finlands universitet1) konstaterades att finländska ungdomar i åldern 15–17 år
Fazer stärker ytterligare sin innovationsagenda och investerar i forskning och produktutveckling på koncernnivå. Som ett led i utvecklingen har Heli Anttila utnämnts till Direktör för Forskning och Utveckling för Fazer-koncernen.För att dra nytta av innovationspotentialen i hela koncernen samt stödja företagets ambitiösa tillväxtmål, utvecklar Fazer modellen för att leda och utveckla innovationer i bolaget. Inom ramen för arbetet har Fazer etablerat en ny Forsknings- och produktutvecklingsfunktion på koncernnivå. Den nya funktionen gynnar samtliga affärsområden och främjar gemensamma