Fazer laajentaa liiketoimintaansa Ruotsissa ja ostaa Lantmännen Färskbrödin

Fazer-konserni ostaa ruotsalaisen leipomoalan yrityksen, Lantmännen Färskbrödin*, ja kasvaa alan toiseksi suurimmaksi toimijaksi Ruotsissa. Kauppaan sisältyy myös Skogaholm, joka on yksi Ruotsin tunnetuimmista ja suosituimmista tuotemerkeistä. Seuraavan kolmen vuoden aikana Fazer investoi yli 50 miljoonaa euroa leipomotoimintaansa Ruotsissa.

Fazer-konserni ostaa Lantmännen Färskbrödin lukuun ottamatta yhtiön toimintaa Örebrossa. Lantmännen Färskbröd, jonka liikevaihto oli 135 miljoonaa euroa vuonna 2007, on Lantmännen-konsernin tytäryhtiö. Lantmännen on yksi Pohjoismaiden suurimmista elintarvike-, maatalous- ja energiatuotannon alan konserneista. Kaupan myötä Fazer Leipomot vahvistaa jo entuudestaan vahvaa asemaansa Ruotsissa.

”Ruotsi on yksi päämarkkina-alueistamme. Tällä panostuksella mahdollistamme laajemman tuotevalikoiman ja huipputehokkaan jakeluketjun sekä koko maan kattavan paikallistuotannon. Investoimme 50 miljoonaa euroa leipomotoimintamme kehittämiseen Ruotsissa. Visiomme on olla johtava yritys Ruotsin markkinoilla ja tällä strategisella yritysostolla varustaudumme saavuttamaan tavoitteemme”, Fazerin konsernijohtaja Karsten Slotte sanoo.

”Olemme iloisia, että voimme myydä Lantmännen Fräskbrödin Fazerin kaltaiselle vakaalle ja luotettavalle yritykselle. Myynti on osa liiketoimintastrategiaamme toimintojen selkeyttämiseksi”, Lantmännen-konsernin toimitus- ja konsernijohtaja Per Strömberg sanoo.

Kaupalla saavutetaan monia synergiaetuja ennen kaikkea jakelussa, kun Lantmännen Färskbrödin toiminnot ja osaaminen siirtyvät Fazer Leipomoille. Tämä luo parhaat mahdolliset tulevaisuuden näkymät myös suositulle Skogaholm-limpulle sekä muille leipätuotteille.

Ruotsalaisten suosikkileipä Skogaholm-limpun resepti ei muutu, vaan se leivotaan edelleen ruotsalaisista jauhoista ruotsalaisissa leipomoissa, kuten muutkin kauppaan kuuluvat leipätuotteet. Axa-tuotemerkki ei kuulu kauppaan ja Fazer sisällyttää vaiheittain Axa-leivät omaan tuotevalikoimaansa.

”Olemme kasvattaneet markkinaosuuttamme Ruotsissa tähän asti erityisesti uutuuksien avulla. Nyt jatkamme kasvua laajemmalla tuotevalikoimalla, jota kehitämme ruotsalaisten kuluttajien makutottumusten ja toiveiden mukaisesti”, sanoo Fazerin leipomotoimialan toimitusjohtaja Markku Numminen.

Ruotsalaiselle kaupalle yritysosto merkitsee hyötyä; vakaa liikekumppani, laajentunut valikoima ja Fazer-tuotteiden parantunut saatavuus mahdollistavat koordinoidut toimitukset sekä nykyistä vähemmän yhteydenpitotahoja.

Fazer-konserni toimii kahdeksassa maassa. Ruotsi on Suomen ohella Fazerin toinen kotimarkkina-alue. Leipomotuotteiden lisäksi Fazer tarjoaa myös ruokailupalveluita ja makeisia. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2007 oli yli 1,2 miljardia euroa. Konsernin palveluksessa on noin 15 000 henkeä. Fazerilla työskentelee Ruotsissa noin 2 300 henkeä ja liikevaihto on noin 230 miljoonaa euroa. Fazer Leipomoiden liikevaihto Ruotsissa kohosi 56 miljoonaan euroon vuonna 2007. Yrityksen palveluksessa on noin 600 henkeä. Leipomot sijaitsevat Lidköpingissä ja Lövångerissa.

*Ruotsin kilpailuviranomainen (Konkurrensverket) ei vielä ole hyväksynyt kauppaa.

Markku Numminen, toimitusjohtaja, Fazer Leipomot -toimiala, puh. 0400 216 404
Ulrika Romantschuk, viestintäjohtaja, Fazer-konserni, puh. 040 566 4246

Fazer-konserni sai alkunsa vuonna 1891 perustetusta perheyrityksestä. Tänään Fazer-konserni tarjoaa ruokailupalveluja ja leipomotuotteita. Toimintaa on kahdeksassa maassa. Asiakaslähtöisyys, laadukkuus ja yhteistyö ovat toiminnan perusta. Konserniin kuuluu kolme toimialaa, jotka tarjoavat makuelämyksiä omilla aloillaan: Fazer Amica, Fazer Leipomot ja Fazer Venäjä. Fazer Amica on Pohjoismaiden ja Baltian johtava ruokailupalveluyritys, jonka perustehtävänä on tarjota hyvää ruokaa ja asiakaskohtaisia palveluratkaisuja. Yritys toimii Pohjoismaissa, Virossa, Latviassa ja Venäjällä. Fazer Leipomot valmistaa tuoreita ja maukkaita leipomotuotteita Suomessa, Ruotsissa, Virossa, Latviassa sekä Liettuassa. Fazer Venäjä vastaa Fazerin leipomotoiminnoista Venäjällä ja on yksi Venäjän johtavista leipomoyrityksistä. Fazerin tärkein osakkuusyhtiö on Pohjoismaiden suurin suklaa- ja sokerimakeisyritys Cloetta Fazer. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2007 oli yli 1,2 miljardia euroa. Konsernin palveluksessa on noin 15 000 henkeä.

Lantmännen
Lantmännen on yksi Pohjoismaiden suurimmista elintarvike-, energia- ja maatalousalan konserneista. Lantmännen omistaa muun muassa tavaramerkit Axa, Kungsörnen, Start, Hattings, Schulstad och Kronfågel. Lantmännen-konsernin omistaa 42 000 ruotsalaista maanviljelijää ja sen palveluksessa on 13 000 työntekijää. Toimintaa on 19 maassa. Konsernin liikevaihto on 36 miljardia kruunua. Lue lisää: www.lantmannen.com