Cloetta Fazerin liikevaihto kasvoi viimeisellä neljänneksellä

Liikevaihto kasvoi viimeisellä vuosineljänneksellä 2 prosenttia 994 miljoonaan kruunuun (973). Viimeisen vuosineljänneksen liikevoitto pieneni 136 miljoonaan kruunuun (138). Ilman uudelleenjärjestelykustannuksia liikevoitto oli 13,7 prosenttia liikevaihdosta (14,2). Priorisoitujen tavaramerkkien myynti kasvoi 10 prosenttia. Hallituksen ehdottama osinko on 6,50 kruunua osakkeelta (6,00)

Koko vuoden liikevaihto oli 3.074 miljoonaa kruunua (3.071). Cloetta Fazer kasvatti markkinaosuuttaan sekä Ruotsissa että Suomessa. Tulos kasvoi 262 miljoonaan kruunuun (246). Liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä oli 353 miljoonaa kruunua (369) eli 11,5 prosenttia (12,0) liikevaihdosta.

Tuloksen heikkeneminen viimeisellä vuosineljänneksellä selittyy tuotantokustannusten nousulla sekä hintapaineiden jatkumisella pääasiassa Ruotsissa.

– Cloetta Fazer lanseerasi vuonna 2006 enemmän tuoteuutuuksia kuin koskaan aikaisemmin. Konsernin osuus koko makeisalan tuoteuutuuksista oli merkittävä ja tuoteuutuudet otettiin erittäin hyvin vastaan, sanoo uusi konsernijohtaja Jesper Åberg.
– Yhtiön innovaatiokyky on tulevaisuuden kannalta erittäin lupaava ja vuonna 2007 on tulossa useita mielenkiintoisia tuoteuutuuksia.

– Edellisvuonna tehdyt suuret tuotannon siirrot sekä useat tuoteuutuudet aiheuttivat toimitusongelmia, joiden seurauksena myynti väheni ja tuotantokustannukset kasvoivat. Vuonna 2007 keskitymme tuotannon tehostamiseen.

– Vuodenvaihteesta 2007 alkaen Cloetta Fazer myy tuotteitaan Puolassa joulukuussa nimitetyn jälleenmyyjän kautta, Jesper Åberg jatkaa. Myynnin kasvu Tanskassa ja Norjassa on ilahduttavaa ja myös Baltian maissa kehitys on ollut myönteistä. Lisäksi Cloetta Fazer myy vuodesta 2007 lähtien tuotteitaan Venäjällä oman tytäryhtiön kautta. Moskovaan ja Pietariin on perustettu myös myyntiorganisaatio. Baltian maat, Venäjä, Norja ja Tanska ovat tulevaisuudessa erittäin tärkeitä markkina-alueita, Jesper Åberg toteaa.