Fazer toteuttaa tarjouksensa Cloetta Fazerin osakkeenomistajille

Cloetta Fazer AB:n (nimenmuutoksen jälkeen Fazer Konfektyr Service AB) jakamisen viimeinen vaihe on nyt aloitettu. Fazer jätti 16. kesäkuuta 2008 Cloetta Fazerin osakkeenomistajille tarjouksen Cloetta Fazerin aiempien pääomistajien – Fazerin ja Malfors Promotorin – sopimuksen mukaisesti. Fazer Konfektyrin osakkeenomistajille tarjotaan mahdollisuus vaihtaa Tarjouksen mukaisesti osakkeensa rahaksi ja osakkeiksi.

Fazer on tänään päättänyt toteuttaa Fazer Konfektyrin osakkeenomistajille tekemänsä tarjouksen. Lyhyesti ilmaistuna tarjous tarkoittaa, että Fazer tarjoaa jokaisesta Fazer Konfektyrin osakkeesta 202 Ruotsin kruunua käteistä ja 0,92 uuden Cloetta AB:n B-osaketta. Fazer aikoo toimia siten, että Fazer Konfektyrin osakkeiden noteeraus pörssissä päättyy heti, kun edellytykset siihen täyttyvät. Lisätietoja tarjouksesta on tämän lehdistötiedotteen liitteessä sekä tarjousasiakirjassa, joka julkaistaan tänään osoitteessa www.fazer.fi ja www.fazermakeiset.fi/pörssi-info

Cloetta Fazerin jakaminen tarkoittaa, että Fazer perustaa uuden Fazer Makeiset -toimialan, joka vastedes vastaa Fazer-tuotemerkeistä. Aiemmin Cloetta Fazerissa ollut Cloetta-tuotemerkkeihin liittyvä toiminta jatkuu uudessa Cloettassa, jonka noteeraus NASDAQ OMX First North -listalla alkaa arviolta 8. joulukuuta 2008.

”Ruotsi on Fazerin toinen kotimarkkina-alue”
Fazer Konfektyrin kokonaisliikevaihto on noin 2,4 miljardia kruunua (noin 257 miljoonaa euroa, pro forma 2007). Suurin markkina-alue on Suomi, jossa yrityksen markkinaosuus on noin 42 prosenttia. Koko toimialan henkilöstömäärä on 1 000.

Cloetta Fazerin jakaminen vaikuttaa toimintaan etenkin Ruotsissa. Fazer Konfektyr on Ruotsissa syksyn aikana perustanut myynti- ja markkinointiyhtiön, jolla on vuodenvaihteessa noin 50 työntekijää. Fazer Konfektyrin odotettu liikevaihto Ruotsissa kuluvalta tilikaudelta on noin 400 miljoonaa kruunua (noin 38,8 miljoonaa euroa). Fazer Konfektyrin markkinaosuus on noin 7 prosenttia Ruotsin markkinoilla. Suosituimmat tavaramerkit Ruotsissa ovat Dumle, Tutti Frutti, Geisha ja Karl Fazer.

Cloetta Fazerin toimitusjohtaja ja konsernijohtaja Jesper Åberg on Cloetta Fazerin jaon jälkeen nimitetty uuden Fazer-toimialan toimitusjohtajaksi. Suomen tytäryhtiön toiminta jatkuu nykyisen toimitusjohtajan Tom Lindbladin johdolla. Ruotsin tytäryhtiön toimitusjohtajaksi on nimitetty Sirkku Erlandsson.

”Ruotsi on Fazerin toinen kotimarkkina-alue. Yhtiöllä on Ruotsissa vahva jalansija kuluttajien joukossa ja yhtiö toimii koko maassa. Kehitämme Fazerille tärkeää makeistoimialaa omassa ohjauksessa, mutta sen lisäksi teemme parhaillaan suuria investointeja Fazerin leipomotoimintaan Ruotsissa. Lisäksi ateriapalvelupuolen toimintamme on kattavaa Ruotsissa”, sanoo Fazerin konsernijohtaja Karsten Slotte.

Fazer-konsernin Fazer Leipomot ja Fazer Amica -toimialojen toiminta on jo merkittävää Ruotsissa. Fazer Leipomoilla on parhaillaan käynnissä Lantmännenin tuoreleipätoimintojen hankinta. Tälle hankinnalle odotetaan parhaillaan Ruotsin kilpailuviraston hyväksyntää. Fazerilla on tällä hetkellä Ruotsissa yhteensä runsaat 2 400 työntekijää ja konsernin Ruotsin toimintojen liikevaihto on noin 2,1 miljardia kruunua (noin 224 miljoonaa euroa).

Lehdistötiedotteet kokonaisuudessaan liitteenä pdf-muodossa:
- Fazer toteuttaa tarjouksensa Cloetta Fazerin osakkeenomistajille

- Oy Karl Fazer Ab toteuttaa julkisen ostotarjouksensa Cloetta Fazer AB:n osakkeenomistajille (nimenmuutos vireillä, uusi nimi Fazer Konfektyr Service AB) ja julkistaa tarjousasiakirjan

Tiedot jätettiin julkistettavaksi 5.12.2008 klo 9:00.

Lisätietoja:
Karsten Slotte, konsernijohtaja, Fazer-konserni, puh: 040 507 7065.
Ulrika Romantschuk, viestintäjohtaja, Fazer-konserni, puh: 040 566 4246.