Fazerin Sininen kuluttajien suuresti arvostama brändi

Fazerin Sininen on suomalaisten kuluttajien suuresti arvostama brändi. Markkinointi & Mainonta -lehden ja Taloustutkimuksen Brändien arvostus 2006 -tutkimuksessa Fazerin Sininen sijoittuu ykköseksi ja Fazer viidenneksi.

– Olemme tuloksesta hyvin iloisia ja suhtaudumme menestykseen kunnioituksella. Tiedämme, että vahvan brändin rakentaminen vaatii pitkäjänteisyyttä. Fazerin Sininen on tavaramerkki, josta jokaiselle suomalaiselle syntyy mielikuva jo lapsuudessa. Nostalgian, lapsuuden makumieltymykset ja hyvät muistot kannamme mukanamme aikuisikään saakka. Mutta menestys ei tietenkään yksinomaan selity tällä. Olemme vuosien saatossa tehneet työtä vaaliaksemme brändejämme ja tuotevalikoimaa on kehitetty ajan hengen mukaisesti, sanoo Cloetta Fazerin Suomen toimitusjohtaja Jesper Åberg. Fazerin Sininen maitosuklaa tuli markkinoille vuonna 1922. Tuotteen laadun sinetöi yhä kääreessä oleva Fazerin perustajan Karl Fazerin kultainen nimikirjoitus. Suomalaiset kuluttajat liittävät Fazerin Siniseen sellaisia arvoja kuten perinteikkyys, luotettavuus ja laatu. – Brändin suosio näkyy myös kasvaneessa myynnissä. Fazerin Sininen on Cloetta Fazer -konsernin suurin yksittäinen tavaramerkki ja se kasvoi ensimmäisen vuosipuoliskon aikana 27 prosenttia. Kasvua ovat siivittäneet vahvat uutuuslanseeraukset, muun muassa viime syksynä markkinoille tuotu Fazerin Sininen Marianne Crisp -suklaalevy, tammikuussa lanseerattu Karl Fazer Exclusive -sarja ja tämän syksyn uutuus Fazerin Sininen vadelma-karpalo -suklaalevy. Suomen arvostetuimman brändin alle lanseeraamme tammikuussa 2007 sinivalkoisen juhlasuklaan Suomen itsenäisyyden 90-vuotisjuhlien kunniaksi, Jesper Åberg kertoo. Fazerin Sininen valmistetaan Suomessa, Cloetta Fazerin Vantaan tehtaassa. Joka neljäs Suomessa myyty suklaalevy on Fazerin Sininen ja Karl Fazer -brändin, johon Fazerin Sininen kuuluu, markkinaosuus suklaalevyissä on noin 65 prosenttia. Suomen lisäksi Fazerin Sinisestä nautitaan esimerkiksi Ruotsissa, Venäjällä ja Baltian maissa. Travel trade ja taxfree -myynnin kautta se leviää myös muualle maailmaan. Taloustutkimuksen ja M&M:n Brändien arvostus 2006 -tutkimuksessa selvitettiin kaiken kaikkiaan 1.017 brändin arvostus suomalaisten keskuudessa. Tutkimuksessa vastaajaa pyydettiin antamaan brändeille arvosanat sen mukaan, kuinka arvostettuina hän niitä pitää. Tutkimuksessa Fazerin Sininen ja Arabia jakoivat ensimmäisen sijan, kolmanneksi sijoittui Fiskars, neljänneksi Abloy ja viidenneksi Fazer. Cloetta Fazerin muista brändeistä Geisha sijoittui sijalle 31 ja Marianne sijalle 45. Myös Kampanja-lehden tällä viikolla julkaisemassa bränditutkimuksessa Fazerin Sininen ja Fazer arvostettiin korkealle. Ne saavuttivat kolmannen sijan Nokian ja Coca-Colan jälkeen. Tässä tutkimuksessa mitattiin markkinointiviestinnän ammattilaisten näkemyksiä.