Liikevaihto ennallaan, valmistuskustannukset nousivat

Cloetta Fazerin liikevaihto toisen vuosineljänneksen aikana oli 658 miljoonaa kruunua (656). Liikevoitto oli 33 miljoonaa kruunua (54) ja aleni 4,9 prosenttiin liikevaihdosta (8,2).

– Myynnin heikompi kehitys toisen vuosineljänneksen lopulla yhdessä kasvaneiden tuotantokustannusten kanssa ovat pienentäneet tulosta, sanoo yhtiön konsernijohtaja Jesper Åberg. Makeismyynti on kausiluonteista ja ensimmäinen vuosineljännes ja erityisesti neljäs vuosineljännes ovat myynnin ja tuloksen osalta vahvimmat jaksot. Myös lämmin sää kesäkuun alussa vaikutti myynnin heikentymiseen. Sitä seurannut huomattavasti viileämpi sää heinäkuussa on puolestaan merkittävästi lisännyt myyntiä kolmannen vuosineljänneksen alussa.

– Sokerimakeisvalikoimamme on kehittynyt erittäin hyvin. Olemme siksi päättäneet investoida uuteen tuotantolinjaan Lappeenrannan tehtaassamme kapasiteetin ja tehokkuuden lisäämiseksi.

Ensimmäisen vuosineljänneksen liikevaihto kasvoi 10 miljoonalla kruunulla 1.393 miljoonaan kruunuun (1.388). Liikevoitto oli 112 miljoonaa kruunua (122). Liikevoitto oli 8 prosenttia (9,2 ilman kertaluonteisia eriä) liikevaihdosta. Tulos verojen jälkeen oli 91 miljoonaa kruunua (94).

Suomessa myynti kehittyi vahvasti ensimmäisen vuosipuoliskon aikana ja kasvoi 8 prosenttia. Ruotsissa myynti väheni vastaavan ajanjakson aikana 3 prosenttia. Myynnin kasvu Baltian markkinoilla on jatkunut. Panostus omaan myyntiorganisaatioon on johtanut myynnin kasvuun myös Venäjällä.

Raaka-aineiden, etenkin kaakao- ja maitotuotteiden, kustannukset ovat kasvaneet.

– Alalla vallitsee kova hintapaine. Tähän olemme suurilta osin vastanneet muun muassa tehostamistoimenpiteillä. Kasvaneiden raaka-ainekustannusten vaikutukset alkavat näkyä vuoden jälkipuoliskolla ja tämän kompensoimiseksi hintojen nosto on välttämätöntä, sanoo Jesper Åberg.