Tilinpäätöstiedote 1. tammikuuta – 31. elokuuta 2008: Cloetta Fazerin myynti kasvoi

Cloetta Fazerin liikevaihto jaksolla heinä-elokuu kasvoi 7 prosentilla 510 miljoonaan kruunuun (476). Liikevoitto oli 47 miljoonaa kruunua (48), mikä on 9,2 prosenttia liikevaihdosta (10,1). Vuoden 2008 heinäkuun 25. päivä pidetyssä ylimääräisessä yhtiökokouksessa hyväksyttiin uusi yhtiöjärjestys, jonka mukaan uusi tilikausi on kalenterivuoden sijasta 1. syyskuuta – 31. elokuuta. Ensimmäinen uusi tilikausi on lyhennetty ja käsittää ajanjakson 1. tammikuuta – 31. elokuuta 2008.

Liikevaihto koko kaudelle kasvoi 8 prosentilla ollen 2 030 miljoonaa kruunua (1 874). Liikevoitto oli 101 miljoonaa kruunua (160) ilman jaosta johtuvaa liikearvon arvonalennusta. Liikevoitto ilman vähennyksiä oli 5,0 prosenttia liikevaihdosta (8,5).

– Kausi tammikuusta elokuuhun on ollut haasteellinen, kertoo yhtiön konsernijohtaja Jesper Åberg. Operatiivinen tulos on heikentynyt kasvaneiden valmistus-, myynti- ja markkinointikustannusten takia. Kasvaneet valmistuskustannukset johtuvat korkeammista kaakaon ja tuoreen maidon hinnoista sekä kasvavista energiahinnoista. Tämän takia on tarpeen korottaa myyntihintojamme samalla kun huolehdimme jatkuvasti omasta tehokkuudestamme.

– Joulu on edessämme ja makeistoimialan osalta juuri se on vuoden tärkein myyntiaika, jatkaa Jesper Åberg. Odotan luottavaisin mielin tätä sesonkia, sillä olemme saaneet asiakkailtamme myönteistä palautetta vuoden jouluvalikoimasta.

Vuodenvaihteessa aloittavat toimintansa sekä uusi yhtiö Cloetta että Fazer-konserniin kuuluva toimiala Fazer Makeiset, tuolloin täysin jakaantuneina. Uusi Cloetta noteerataan jo joulukuussa Tukholman pörssissä. Cloetta ja Fazer Makeiset ovat sopineet jatkavansa yhteistyötä tuotannossa ja logistiikassa jaon jälkeen.