Fazer toi pääraaka-aineiden alkuperämaamerkinnät Amica-ravintoloihin

Fazer Food Services on tuonut ravintoloiden lounasannosten tuoteselosteisiin liha- ja kalaraaka-aineiden alkuperämaatiedot 1.5. alkaen kaikissa Suomen Amica-ravintoloissa. Suurin osa, yli 80 prosenttia, kaikesta Amica-ravintoloissa käytetystä lihasta on kotimaista.

”Päivitimme ravintoloidemme lounasannosten tuoteselosteet, koska kiinnostus lihan ja kalan alkuperää kohtaan on lisääntynyt. Haluamme toimia vastuullisesti ja tarjota lounasvieraillemme mahdollisuuden tarkistaa lihan, siipikarjan ja kalan alkuperämaa vaivatta, sillä kaikkien käyttämiemme raaka-aineiden alkuperä on tarkkaan tiedossa”, sanoo hankintajohtaja Timo Ståhlström Fazer Food Servicesistä.

Tuoteselosteessa oleva alkuperämerkintä kertoo liharaaka-aineiden osalta maan, jossa eläin on kasvanut. Kalan osalta alkuperämaa on se, jossa kala on kasvatettu tai kalastusalue, josta villi kala on kalastettu.

”Jos lihatuotteessa on useita lihalajeja – kuten esimerkiksi makkarassa – näkyy alkuperämaa tuoteselosteessa kunkin lihalajin jälkeen. Jos tuoteselosteessa on raaka-aineen perässä useampi alkuperämaa, on syynä lihan tai kalan saatavuudesta johtuva kausiluonteinen alkuperämaan vaihtelu. Suosimme raaka-aineiden hankinnassa aina kotimaista, kun hinta, laatu ja saatavuus sen mahdollistavat”, Timo Ståhlström kertoo.

Suurin osa, yli 80 prosenttia, kaikesta Amica-ravintoloissa käytetystä lihasta on kotimaista. Myös valtaosa juureksista ja leivästä sekä kaikki nestemäiset maitotuotteet ja kananmunat ovat kotimaista alkuperää.

Kalahankintojen osalta Fazer noudattaa WWF:n suosituksia, eikä käytä lainkaan uhanalaisia punaisen listan kaloja tai äyriäisiä. Kalatuotteet ovat saatavuudesta ja lajista riippuen koti- tai ulkomaisia.

”Tavoitteemme on lähivuosina lisätä vihreälle listalle kuuluvien kalojen käyttöä entisestään. Kotimaisen kalan tasainen saatavuus ja hinta ovat kuitenkin Fazerin kaltaiselle, valtakunnallisesti toimivalle yritykselle haaste”, kertoo Marianne Nordblom, Fazer Food Servicesin tuotekehitysjohtaja.

Hän painottaa, että asiakkaiden ja lounasruokailijoiden toiveet ja mieltymykset ohjaavat lounasruokailun kehittymistä ja ravintoloiden valikoimaa. Muun muassa luomutuotteiden käyttö ja kasvisruokavaihtoehdot ovat lisääntyneet kysynnän kasvaessa.

”Teemme aktiivisesti töitä ravintoloidemme valikoiman kehittämiseksi asiakkaidemme toiveiden mukaisesti. Hyvän maun lisäksi lounasvieraille on tärkeää, että ruoka on terveellistä ja vastuullisesti tuotettua. Lähellä tuotetut raaka-aineet ja luomuvaihtoehtojen tarjoaminen sekä satokausien vaihtelun hyödyntäminen kuuluvat vastuullisen ruokapalveluyrityksen arkipäivään. Luomua on tarjottu Amica-ravintoloissa vuoden 2012 alusta saakka, jolloin Amica-ravintolat liittyivät myös Portaat luomuun -ohjelmaan. Kasvisruokareseptimme monipuolistuivat vuonna 2011”, Marianne Nordblom sanoo.

Lounasannosten tuoteselosteet ovat esillä kaikissa Amica-ravintoloissa ja ne löytyvät myös Amican nettisivuilta. Tuoteselosteista käyvät ilmi ruuassa käytetyt raaka-aineet ja mausteet, ruokalajin laskennallinen energia-, proteiini-, hiilihydraatti- ja rasvasisältö, ruuan sopivuus tavallisimpiin erityisruokavalioihin sekä kaikki yliherkkyyttä mahdollisesti aiheuttavat lisäaineet, joita on ruuanvalmistuksessa käytetyissä, elintarviketeollisuuden valmistamissa ruoka-aineissa.

Viestinnän yhteystiedot ja haastattelupyynnöt:
Laura Tötterman, p. 044 711 9550

Fazer-konserni

Fazer on kansainvälinen perheyritys, joka tarjoaa leipomo-, makeis- ja keksituotteita sekä ruokailu-, ravintola- ja kahvilapalveluita. Fazerilla on toimintaa kahdeksassa maassa ja vientiä yli 40 maahan. Yrityksen menestys on sen perustamisesta lähtien vuonna 1891 perustunut parhaaseen tuotteiden ja palvelun laatuun, rakastettuihin brändeihin ja osaaviin ihmisiin. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä periaatteita, jotka pohjautuvat yrityksen arvoihin ja UN Global Compactin periaatteisiin. Fazer-konserni toimii kahdella liiketoiminta-alueella. Fazer Brands on tunnettu maukkaista leipomotuotteista ja makeisista. Fazer Food Services tarjoaa hyvää ruokaa ja asiakaskohtaisia palveluita sopimusruokailussa. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2012 oli lähes 1,7 miljardia euroa ja yrityksessä työskentelee yli 15 000 henkeä.