• Fazer_Suomi/

Fazerin järjestämä paneelikeskustelu: ”Kaakaon jäljitettävyyden avulla voidaan vaikuttaa alkuperämaiden oloihin”

Elintarviketeollisuuden eettiset kysymykset puhuttavat kuluttajia yhä enemmän. Fazerin 24.4. järjestämässä paneelikeskustelussa paneuduttiin kaakaon hankintaketjuun erityisesti jäljitettävyyden näkökulmasta. Lisäksi keskusteltiin kaakaonviljelyn haasteista sekä alan mahdollisuuksista vaikuttaa viljelijäyhteisöjen oloihin.

Paneelikeskusteluun osallistuivat World Cocoa Foundation -järjestön pääjohtaja Bill Guyton, kaakaon ja suklaan laatuasiantuntija Majlen Fazer, kirjailija ja toimittaja Hanna Nikkanen, SOK:n vastuullisuuspäällikkö Lea Rankinen ja Helsingin yliopiston maailmanpolitiikan professori Teivo Teivainen. Keskustelun puheenjohtajana toimi Fazer-konsernin viestintä- ja sidosryhmäsuhdejohtaja Ulrika Romantschuk.

Paneelin jäsenet olivat yhtä mieltä siitä, että kaakaonhankinnan läpinäkyvyys ja kaakaon jäljitettävyyden parantaminen ovat keskeisiä kehityskohteita vastuullisen suklaateollisuuden edistämiseksi. Alkuperämaiden olojen tunteminen ja niiden kehittäminen ovat tärkeitä tavoitteita vastuullisen kaakaontuotannon hyväksi.

Panelistien mielestä suurimpia haasteita ovat koulutustasoon ja köyhyyteen liittyvät ongelmat alkuperämaissa sekä se, että viljelijäyhteisöjen olojen kehittäminen on ajoittain monimutkaista ja aikaa vievää.

Referaatti paneelikeskustelusta:

Bill Guyton, World Cocoa Foundation -järjestön pääjohtaja:

”Kaakaontuottajamaissa kamppaillaan monen köyhyydestä johtuvan ongelman kanssa. Keskeisimpiä haasteita ovat kaakaoviljelyn matala tuottavuus, viljelijöiden tulotaso sekä puutteellinen mahdollisuus koulunkäyntiin ja siitä johtuva heikko koulutus. World Cocoa Foundationin keskeisin tavoite on parantaa viljelijöiden koulutusta ja viljelytaitoja, joiden myötä myös viljelijöiden tulotaso ja olot kohentuvat merkittävästi. Tämä on mahdollista ainoastaan kaikkien alan yritysten, järjestöjen ja kaakaontuottajavaltioiden yhteistyöllä.”

Majlen Fazer, kaakon ja suklaan laatuasiantuntija, Fazer Makeiset:

”Oikeaoppiset viljelymenetelmät auttavat viljelijöitä saavuttamaan paremman sadon ja laadun, mikä puolestaan lisää tulotasoa sekä parantaa elinoloja. Yhdessä World Cocoa Foundationin ja alan toimijoiden kanssa voimme auttaa viljelijöitä. Myös jäljitettävyyden kehittäminen on tärkeää, sillä sitä kautta voimme parhaiten vaikuttaa. Haluamme tuntea paikalliset olot ja tehdä aktiivisesti työtä parantaaksemme viljelijäyhteisöjen oloja. Kun tiedämme, mistä kaakaomme tulee, voimme olla varmoja, että olosuhteet alkutuotannossa ovat kunnossa. Kasvatamme jäljitettävän kaakaon määrää ostoistamme suunnitelmallisesti joka vuosi ja tavoitteenamme on, että vuonna 2017 kaikki ostamamme kaakao on jäljitettävää. Esimerkiksi tänä vuonna ostamme Source Trustin kautta 700 tonnia jäljitettävää kaakaota Nigeriasta.”

Hanna Nikkanen, toimittaja ja kirjailija:

Eettisesti kestävä yritystoiminta ei synny itsestään, vaan kuluttajien ja kansalaisten vaatimuksesta. Vastuullinen yritystoiminta on monesti liian monimutkaista kuluttajan ymmärrettäväksi, kuluttajat toivovat yksinkertaisia ratkaisuja. Suomessa on vielä kovin kapea tarjonta eettisesti tuotettuja suklaavaihtoehtoja. Sertifioidut tuotteet kattavat vain pienen osan tuotteita – olisi parempi, jos koko ketju toimisi vastuullisesti, jolloin kuluttajan ei tarvitsisi tehdä vaikeita valintoja.”

Lea Rankinen, yritysvastuupäällikkö, SOK:

”Kuluttajat toivovat kaupan valikoimiin yhä enemmän vastuullisesti tuotettuja suklaatuotteita. Meidän tehtävämme on tarjota niitä tuotteita, joita asiakassomistajamme haluavat, ja antaa kuluttajille mahdollisuus tehdä vastuullisia valintoja. Vastuukysymyksistä kaivataan yhä avoimempaa keskustelua – myös vastuullisuuteen liittyvistä vaikeista asioista. Kaupan tavoitteena on kehittää oman hankintamme jäljitettävyyttä ja läpinäkyvyyttä.”

Teivo Teivainen, maailmanpolitiikan professori, Helsingin yliopisto:

”Vielä 15 vuotta sitten yritysvastuuasioilla ei ollut yhtä suurta merkitystä kuin tänään. Yritykset pystyivät kääntämään selkänsä alkuperämaiden oloille ja oman toimintansa vaikutuksille. Nykyajan henkeen kuuluu, että yritykset avaavat omaa toimintaansa yhä enemmän, ja astuvat mukavuusalueen ulkopuolelle keskustelemaan myös yritystoimintaan liittyvistä vaikeista asioista. Läpinäkyvyyden pitäisi olla kaksisuuntaista – vastaavasti alkuperämaidenkin pitäisi voida tuntea kaakaonhankintaketjun loppupää.”

Fazer rakentaa koulun Biébyn kummikylään

Fazerilla on Norsunluurannikolla oma kummikylä, Biéby, joka sijaitsee noin 100 kilometriä koilliseen satama- ja liike-elämän keskuskaupungista Abidjanista. Fazer tukee Biébytä World Cocoa Foundationin ECHOES-ohjelman kautta (Empowering Cocoa Households with Educational Solutions). Vuoden 2011 loppuun mennessä kummikylässä on annettu 560 nuorelle opetusta kaakaoviljelyssä ja istutettu 55 uudelle viljelmälle 100 200 kaakaopuuta ECHOES-ohjelman oppien mukaisesti.

Fazerin Sinisen 90-juhlavuoden kunniaksi Fazer kerää yhdessä suklaanystävien kanssa varoja Biébyn kylään rakennettavaa uutta koulua varten. Jokaisesta elokuun 2012 aikana myydystä Fazerin Sininen 200 gramman levystä lahjoitetaan 5 senttiä koulun rakentamiseen. Koulun rakennustyöt alkavat vuoden 2012 syyskuussa, ja tavoitteena on, että koulun toiminta käynnistyy syksyllä 2013. Hyväntekeväisyyskampanja on käynnissä kaikissa Fazerin toimintamaissa.

Tom Lindblad, toimitusjohtaja, Fazer Makeiset, puh., tom.lindblad@fazer.com,
p. 0400 452 226
Ulrika Romantschuk, viestintä- ja sidosryhmäsuhdejohtaja, Fazer-konserni, p. 040 566 4246, ulrika.romantschuk@fazer.com
Leena Majamäki, viestintäjohtaja, Fazer Leipomot & Makeiset, p. 040 585 1585, leena.majamaki@fazer.com

Fazer-konserni sai alkunsa vuonna 1891 perustetusta perheyrityksestä, kun Karl Fazer avasi ensimmäisen konditoriansa Helsinkiin. Tänään Fazer-konserni tarjoaa ruokailupalveluja sekä leipomo- ja makeistuotteita. Toimintaa on kahdeksassa maassa.  Asiakaslähtöisyys, laadukkuus ja yhteistyö ovat Fazerin toiminnan perusta. Konserniin kuuluu kaksi liiketoiminta-aluetta, Fazer Food Services ja Fazer Leipomot & Makeiset, jotka luovat makuelämyksiä omilla aloillaan.

Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2011 oli vajaat 1,6 miljardia euroa. Henkilöstön määrä vuonna 2011 oli noin 15 200.

Fazer Food Services on Pohjoismaiden johtava ruokailupalveluyritys, joka tarjoaa hyvää ruokaa ja asiakaskohtaisia palveluratkaisuja. Fazer Food Servicesillä on lähes 1 100 ravintolaa Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa.

Fazer Leipomot & Makeiset
Fazer on Suomen johtava leipomoyritys ja yksi johtavista Itämeren alueella ja Venäjällä. Leipiä ja leivonnaisia valmistetaan Suomessa, Ruotsissa, Virossa, Latviassa, Liettuassa ja Venäjällä, jossa Fazer toimii nimellä Hlebnyi Dom. Makeistoimialalla Fazer on Suomen johtava yritys sekä vahva toimija Itämeren alueella. Makeistehtaat sijaitsevat Suomessa: Vantaalla (suklaat), Lappeenrannassa (sokerimakeiset) ja Karkkilassa (purukumit).