Juha Forsström utnämnd till verkställande direktör för Blue Service Partners

Juha Forsström har utnämnts till verkställande direktör för Fazer Food Services dotterbolag Blue Service Partners från och med 4.10.2012.

Juha Forsström kommer från Fazer Food Services där han senast har verkat som utvecklingsdirektör. Han har bred erfarenhet av utvecklingsansvar i café- och restaurangbranschen samt av affärsverksamhetsledning. Innan Juha Forsström kom till Fazer jobbade han som utvecklingsdirektör för McDonald’s i Norden med uppgifter bland annat inom franchising och konsumentmarknadsföring. Som verkställande direktör för Blue Service Partners rapporterar han till Blue Service Partners styrelseordförande Jaana Korhola. Tuula Lasander fortsätter i bolaget som operativ direktör.

”Vi ser stora möjligheter i denna bransch och satsar på service av hög kvalitet. Vi har vuxit snabbt under det gångna året. Vår förmåga att svara på kundernas behov är en förutsättning för hållbar tillväxt. Våra bästa arbetssätt samt tillräcklig och kunnig personal spelar en nyckelroll. Nu koncentrerar vi alla våra krafter på det”, säger Juha Forsström.

Blue Service Partners får också förstärkning i den operativa verksamheten. Juha Forsström understryker att de överenskomna åtgärderna för att få tjänsterna i skick genomförs.

Blue Service Partners är Fazer Food Services helägda dotterbolag. Förutom måltidstjänster erbjuder Blue Service Partners även städtjänster för kommuner. Blue Service Partners omsättning var 12 miljoner euro år 2011.

Tilläggsinformation:

Laura Tötterman, informatör, Fazer Food Services tfn 044 711 9550

Fazer-koncernen

Familjeföretaget Fazer grundades år 1891 när Karl Fazer öppnade sitt första konditori i Helsingfors. Idag erbjuder Fazer-koncernen måltidstjänster samt bageri- och konfektyrprodukter med verksamhet i åtta länder. Kundfokusering, utmärkt kvalitet och samarbete är grundstenarna i Fazers verksamhet.

Till koncernen hör två affärsområden, Fazer Food Services och Fazer Bageri & Konfektyr, som skapar smakupplevelser i sina respektive branscher.

Fazer-koncernens omsättning var knappt 1,6 miljarder euro år 2011. Koncernen har ca 15 200 anställda.

Fazer Food Services

Fazer Food Services är det ledande företaget inom måltidstjänster i Norden. Fazer Food Services erbjuder läcker mat och kundanpassade servicelösningar . Fazer Food Services har cirka 1 100 restauranger i Finland, Sverige, Norge och Danmark.

Fazer Bageri & Konfektyr

Fazer är det ledande bageriföretaget i Finland och Ryssland, det näst största i Sverige och ett av de ledande i Östersjöområdet. Bröd och bakverk bakas i Finland, Sverige, Estland, Lettland, Litauen och Ryssland. I konfektyrbranschen är Fazer det ledande företaget i Finland och en stark aktör i Östersjöområdet. Tre konfektyrfabriker är belägna i Finland: i Vanda tillverkas chokladprodukter, i Villmanstrand tillverkas sockerkonfektyr och i Högfors tillverkas tuggummi.