Suomessa järjestetään kansanvaali uudesta Grandiosa-pizzasta

Report this content

Felix Abba Oy Ab Tiedote 10.1.2005 Suomessa järjestetään kansanvaali uudesta Grandiosa-pizzasta Suomessa järjestetään ensimmäistä kertaa kansanvaali, jossa kuluttajat saavat valita elintarvikkeen, jota heillä on mahdollisuus tulevaisuudessa syödä. Vaaliehdokkaina ovat kaksi uutta Grandiosa-pakastepizzaa, joista häviäjä poistuu ja voittaja jää valikoimiin. Felix Abban järjestämässä pizzavaalissa kaikenikäiset kuluttajat voivat äänestää ehdokastaan pizzapakkauksessa olevalla kupongilla, tekstiviestillä tai internetin kautta. Lisäksi monissa kaupoissa järjestetään äänestyspäiviä. Äänestää voi, vaikka ei osta tuotetta. Grandiosa-pizzavaali alkaa 10.1.2005 ja päättyy 31.5.2005. Voittaja julkistetaan kesäkuun alussa. – Makujen ennakkotestaus on meille tuttu ja käytetty tapa. Nyt kuitenkin haluamme antaa kuluttajille mahdollisuuden äänestää suoraan, mitä he kauppoihin haluavat. Ennen vaalia ainoa keino on ollut äänestää kukkarolla. Vaalin tulos kertoo luotettavasti kuluttajien mielipiteistä, koska kukaan ei äänestä palkinnon tai palkitsemisen toivossa, vaan ainoastaan kertoakseen makumieltymyksistään, kertoo vaalipäällikkö Lotten Lundén Felix Abbalta. Pizza suosituimpia kotiruokia Pizzoja syövät lähes kaikki suomalaiset, noin 94 prosenttia. Pizzoihin lasketaan mukaan itse tehdyt, einekset, pakasteet, take away -tuotteet ja ravintolapizzat. Pakastepizzoja on vuoden aikana maassamme syönyt noin 69 prosenttia ihmisistä. Suomalaiset syövät noin 0,8 kg pakastepizzaa vuodessa, ja Helsingin alueella sitä syödään eniten, noin 1,2 kg henkeä kohden.* Norjalaiset syövät reilut 6 kg pakastepizzoja vuodessa. Se on eniten Euroopassa. Pizza on yksi suosituimmista kotiruoista. Se on noussut kotiruokien TOP 15-listalla vuoden 1985 14. sijalta kärjen tuntumaan. Tällä hetkellä kasvussa ovat tuoteryhmät, jotka nopeuttavat ja helpottavat arkiruoan laittoa. Pakastepizzamarkkina on eniten kasvavien joukossa. Se on kasvanut Suomessa noin 10 prosenttia vuosittain.** Markkinan arvo vuonna 2004 oli 30 miljoonaa euroa.*** Grandiosa on Suomen myydyin pakastepizzamerkki. Vaaliehdokkaat suomalaiseen makuun Vaaliehdokkaina olevat kaksi Grandiosa-pakastepizzaa poikkeavat selvästi toisistaan. Iso, tuhtipohjainen Jauheliha & Sipuli (530 g) on kotoinen, tutun kotona tehdyn pizzan makuinen ja siitä riittää jaettavaa useammallekin syöjälle. Ohutpohjainen, hiukan pienikokoisempi Mozzarella (290 g) on eurooppalainen, moderni pizza. Grandiosa Mozzarella maksaa kaupassa noin 2,5 euroa ja Grandiosa Jauheliha & Sipuli noin 3,9 euroa. Parhaaseen lopputulokseen päästään lämmittämällä pizza tavallisessa uunissa uuniritilän päällä. Molemmat Grandiosa-pizzat ovat pohjoismaista tuotantoa. Jauheliha & Sipuli on valmistettu Norjassa ja Mozzarella Ruotsissa. Pizzoja voi ostaa useimmista suomalaisista ruokakaupoista, ja ne löytyvät pakastealtaasta. Suomeen tuotavien Grandiosa-pizzojen reseptejä on muunneltu suomalaisten makutestaajien toiveiden mukaisiksi. Lisätietoja: Felix Abba Oy Ab, vaalipäällikkö Lotten Lundén, puh. (02) 410 414, lotten.lunden@felixabba.fi www.grandiosa.fi, www.felixabba.fi Felix Abba Oy Ab Felix Abba on osa norjalaista Orkla-konsernia. Felix Abba on Suomen johtavia elintarvikeyrityksiä. Sen itse valmistamien tuotteiden ohella se markkinoi myös mm. ketchuppia, mehuja, kalatuotteita, keksejä, jälkiruokavalmisteita, pizzoja ja ruokapakasteita. Kuluttajille tuttuja ruokamerkkejä ovat muun muassa Felix-ketchup ja vihannessäilykkeet, Abba- ja Ahti-sillit, Kantolan keksit, FunLight-mehut ja Jacky-tuotteet. Felix Abban tavoitteena on saavuttaa ykkösasema jokaisessa sen markkinoimassa tuoteryhmässä ja olla yksi Suomen elintarviketeollisuuden kannattavimmista yrityksistä. Suomen tuotantolaitokset ovat Turussa ja Lahdessa. Lisäksi yrityksellä on tuotantoa Virossa, Latviassa ja Liettuassa. Felix Abban Suomen toimintojen liikevaihto on noin 78 miljoonaa euroa ja se työllistää noin 200 henkeä. Orkla ASA Orkla toimii merkkituotteiden, median, kemian ja taloudellisen sijoittamisen aloilla. Se on yksi Norjan pörssin suurimpia yrityksiä. Vuonna 2003 sen liikevaihto oli noin 5,4 miljardia euroa ja sen palveluksessa työskenteli n. 32.000 henkeä. Vuonna 2003 konsernin liikevaihdosta 73% tuli Norjan ulkopuolelta. Orkla panostaa lisääntyvässä määrin Itä-Euroopan markkinoille. *A.C.Nielsen Scantrack 12 kk 17.10.2004 **A.C.Nielsen Market Trends 2004, April 2004 ***A.C.Nielsen Scantrack 12 kk 12.12.2004 ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/WOLReleaseFile.aspx?id=62501&fn=wkr0001.pdf