• Alisa Pankki Oyj/

Citadele Bank aloittaa sijoittamisen pohjoismaiden johtavassa joukkorahoitus- ja vertaislaina-alusta Fellow Financessa

FELLOW FINANCE OYJ LEHDISTÖTIEDOTE 27.11.2019 KLO 12:25

Citadele Bank aloittaa yhteistyön Euroopan edistyneimmän joukkorahoitus- ja vertaislainapalvelun Fellow Financen kanssa. Fellow Finance tuo yhteen lainaa hakevat yksityishenkilöt ja yritykset sekä sijoittajat. Citadelen ja Fellow Financen yhteistyössä Crosslend hoitaa Citadelen lainasijoitusten arvopaperistamisen. Citadele on ensimmäinen baltialainen ja yksi euroopan ensimmmäisistä pankeista, joka sijoittaa lainoihin vertaislaina-alustan välityksellä.

Citadele Bank tekee sijoituksensa Fellow Financen lainapalvelussa, joka tarjoaa sijoittajalle mahdollisuuden sijoittaa kuluttaja- ja yritysluottoihin Pohjoismaissa ja Keski-Euroopassa. Crosslend hoitaa Citadelen lainasijoitusten arvopaperistamisen. Yhteistyön alkusijoitukseksi lainoihin on sovittu 15 miljoonaa euroa. Kansainvälinen yhteistyö laajentaa Citadelen palvelutarjontaa ja tuotevalikoimaa tehokkaalla ja modernilla tavalla tekemällä yhteistyötä innovatiivisten rahoitusteknologiayritysten kanssa.

Vladislavs Mironovs, Citadele Bankin johtoryhmän jäsen kertoo: ”Ero perinteisten pankkien ja innovatiivisten edelläkävijäpankkien välillä syntyy kyvystä muuntautua asiakkaiden tarpeiden mukaan ja taidosta luoda erinomaisia ratkaisuja sisäisesti tai yhteistyössä rahoitusteknologiayritysten kanssa. Yhteistyö Fellow Financen ja Crosslendin kanssa on Citadelelle uusi tapa laajentaa liiketoimintaansa ja oppia kansainvälisistä innovaatioista. Tämä yhteistyö mahdollistaa Citadelelle saavuttaa ulkomaisia kuluttaja- ja yritysasiakkaita tarjoten samalla nykyaikaisia rahoituspalveluita”.

Oliver Schimek, CEO ja perustaja, Crosslend: ”Tarjoamme pankeille ja muille instituutioille mahdollisuuden arvopaperistaa heidän laina-alustojen kautta tekemänsä lainasijoitukset, mikä tekee sijoittamisen yritys- ja vertaislainoihin helpoksi, nopeaksi ja kustannustehokkaaksi.”

Jouni Hintikka, Fellow Financen toimitusjohtaja: ”Fellow Financen sijoitustilin avulla Citadele Bank pystyy hajauttamaan lainasijoituksensa helposti ja kustannustehokkaasti. Tämä on erinomainen esimerkki, jossa pankit voivat päästä uusille lainamarkkinoille pystyttämättä itse kalliita maakohtaisia operaatioita. Citadelen sijoittaminen vahvistaa edelleen näkemystämme tarjota palvelua, jonka välityksellä sijoittajat pääsevät helposti sijoittamaan kuluttaja- ja yrityslainoihin Pohjoismaissa ja Keski-Euroopassa.”

Fellow Finance

Fellow Finance Oyj on vuonna 2013 perustettu suomalainen joukkorahoituspalveluita tarjoava FinTech-konserni. Yhtiö tarjoaa markkinapaikan yksityishenkilöille ja yrityksille rahoituksen hakemista varten. Sijoittajille Fellow Finance tarjoaa mahdollisuuden sijoittaa helposti suoraan kulutus- ja yrityslainoihin viidellä eri markkinalla Euroopassa ja lainanhakijoille mahdollisuuden löytää lainatarpeisiinsa sijoittajien tarjoamat parhaat tarjoukset. Fellow Finance on Finanssivalvonnan valvoma maksulaitos ja listattu Nasdaq First North Growth Market Finland - markkinapaikalla.

Lue lisää: www.fellowfinance.fi

Citadele Bank

Citadele Bankin misso on nykyaikaistaa pankkisektori ja tarjota enemmän mahdollisuuksia yksityishenkilöille ja yrityksille Baltiassa. Tavoitteenamme on tulla johtavaksi pankiksi Baltiassa. Perinteisten pankkipalveluiden ohella Citadele tarjoaa asiakkailleen laajan valikoiman palveluita nojaten seuraavan sukupolven finanssiteknologiaan. Citadele on Baltian ensimmäinen pankki, jossa tilinavaus voidaan tehdä puhelimen kameraa hyväksi käyttäen ja ensimmäinen latvialainen pankki, josta voi tehdä mobiilimaksuja. Vähittäisasiakasmäärällä mitattuna Citadele on Latvian kolmanneksi suurin pankki ja toiseksi suurin yritysasiakkuuksissa. Citadele -konsernia johdetaan Latviasta. Pankilla on tytäryhtiöt ja sivuliikkeet Latviasssa, Liettuassa ja Virossa.

CrossLend

Crosslendin digitaalisen markkinapaikan tavoite on tehdä lainamarkkinoista entistä tehokkaampia, läpinäkyvämpiä ja tuottavampia. Crosslendin ratkaisut mahdollistavat vertaislainapalveluiden kautta tehtävien sijoitusten arvopaperistamisen. Luomme uusia mahdollisuuksia instituutionaalisille sijoittajille ja vertaislainapalveluille yhdistämällä nämä toimijat saumattomasti. Tehostamalla sijoittajien lainanantoa luomme likviditeettiä sinne, missä sillä on kysyntää. Crosslendin sijoittajat ovat Euroopasta ja Yhdysvalloista, mukaan lukien Santander InnoVentures, Lakestar, CME Ventures, Earlybird, ABN Amron Digital Impact Fund, solarisBank, finleap ja Luxemburg Future Fund. Crosslend työstää myös euroopanlaajuista lainojen jälkimarkkinaa, joka synnyttäisi todellisen euroopanlaajuisen pääomamarkkinan. Lisää tietoa: www.crosslend.com

Lisätietoja antavat:

Jouni Hintikka, toimitusjohtaja, Fellow Finance Oyj, jouni.hintikka@fellowfinance.fi, puh. +358 40 585 5009

Hyväksytty neuvonantaja: Evli Pankki Oyj, puh. +358 40 579 6210

Kristīne Mennika, Corporate Communication Head, Citadele Bank, Tel. 26528533, Kristine.Mennika@citadele.lv, www.citadele.lv

Fellow Finance Oyj on vuonna 2014 toimintansa aloittanut kansainvälisesti toimiva, kasvuhakuinen joukkorahoituspalveluita tarjoava fintech-konserni. Yhtiön liiketoiminnan kannalta keskeisin sen tarjoamista palveluista on Yhtiön ylläpitämä Pohjoismaiden johtava¹ lainamuotoinen joukkorahoitus- ja vertaislaina-alusta, jota on käyttänyt jo yli 740 000 asiakasta noin 70 maasta. Fellow Finance Oyj:llä on Finanssivalvonnan myöntämä maksulaitoksen toimilupa ja yhtiö on listattu Nasdaq First North Finland -markkinapaikalle. Yhtiöllä on noin 2500 osakkeenomistajaa.