Fellow Finance Oyj:n puolivuosikatsaus 2021

FELLOW FINANCE OYJ YHTIÖTIEDOTE 27.08.2021 KLO 08:00

Rahoitusvolyymit palautuneet kasvu-uralle ja lähdemme rakentamaan uutta innovatiivista digitaalista pankkitoimintaa

Yhteenveto 1.1.−30.6.2021

• Liikevaihto oli 5,5 miljoonaa euroa (5,8), laskua 5,3%
  • Katsauskauden tulos oli -0,1 miljoonaa euroa (-0,7)
  • Liikevoitto (EBIT) oli 0,5 miljoonaa euroa (-0,1)
  • Liikevoittomarginaali oli 9,7% (-0,9)
  • Osakekohtainen tulos oli -0,01 euroa (-0,10)
  • Välitettyjen lainojen määrä oli noin 90,7 miljoonaa euroa (69,1)
  • Välitetyn rahoituksen määrä kasvoi 31% verrattuna samaan ajanjaksoon edellisellä tilikaudella
  • Yhtiö tiedotti katsauskauden päättymisen jälkeen Evli Pankki Oyj:n kanssa tehdystä yhdistymissopimuksesta, jossa sovitaan järjestelystä, jolla Fellow Finance Oyj sulautuu Evli Pankin pankkitoimintaa jatkavan yhtiön kanssa

Toimitusjohtaja Teemu Nyholm: Palasimme rahoitusvolyymeissa kasvu-uralle, strategian toteuttaminen etenee ja lähdemme rakentamaan uutta innovatiivista digitaalista pankkitoimintaa

Alkuvuonna 2021 rahoitusvolyymimme jatkoi tasaista kasvua ja toipumista vuoden 2020 koronapandemian aiheuttamasta taantumasta. Sekä Suomen kuluttajarahoituksessa että yritysrahoituksessa ylitimme vuoden 2020 pandemiaa edeltäneet kuukausittaiset rahoitusvolyymit katsauskauden lopulla. Kasvun seurauksena myös liikevaihtomme kasvoi verrattuna toiseen puolivuotiskauteen 2020. Yhtiön tulos jäi hieman negatiiviseksi. Tulosta rasitti ennakoidusti strategian mukaiset panostukset uuteen henkilöstöön ja uusien tuotteiden implementointiin sekä koronapandemian seurauksena säädetty väliaikainen korkokatto Suomen kuluttajarahoituksessa.

Liiketoiminta-alueistamme erityisesti Suomen yritysrahoitus jatkoi edelleen vahvaa ja tasaista kasvua. Myös Suomen kuluttajarahoituksessa pääsimme hyvälle kasvu-uralle. Kansainvälisillä markkinoilla rahoitusvolyymimme oli edelleen vaatimatonta, mutta etenimme suunnitellusti hankkeissa Puolan ja Saksan markkinoiden uudelleenkäynnistämisessä vuoden 2021 aikana: Puolassa koronapandemian seurauksena säädetty korkokatto päättyi kesäkuun lopussa ja Saksassa etenemme projektissa liiketoiminnan käynnistämisessä uuden yhteistyöpankin kanssa. Strategiamme mukaisesti fokusoimme liiketoimintaa kansainvälisillä markkinoilla ja ajoimme alas liiketoimintamme Ruotsissa ja Tšekissä.

Alkuvuoden aikana toteutimme määrätietoisesti vuoden 2020 lopulla julkistamaamme uudistettua strategiaamme. Toukokuussa lanseerasimme markkinoille verkkokaupan maksuratkaisumme ja solmimme merkittävät yhteistyösopimukset niin, että syksyn 2021 aikana pääsemme tarjoamaan maksutapaamme kattavasti suomalaisissa verkkokaupoissa sekä yksityishenkilöille että yritysasiakkaille. Luottokortti-projektimme eteni suunnitellusti ja oletamme, että kortti-liiketoiminta päästään käynnistämään myös tämän vuoden aikana. Lanseerasimme elokuussa myös mobiilisovelluksen, joka tulee olemaan jatkossa keskeinen palvelukanavamme yksityisasiakkaillemme.

Lainasijoittajien puolella panostimme vahvasti instituutioasiakkuuksiin ja tyytyväisisenä voimmekin todeta, että alkuvuoden aikana saimme useita merkittäviä uusia instituutiosijoittajia vertaislaina- ja joukkorahoitusalustallemme. Onnistuimme myös strategisessa tavoitteessamme lisätä alhaisemman riskin luottojen osuutta rahoitusvolyymista. Luottoriskin hallinta on edelleen toiminnan kulmakivi ja pystyimme alentamaan tytäryhtiömme Lainaamo Oy:n taseesta myönnettyjen luottojen luottotappioita verrattuna vuoteen 2020. Samalla pienensimme oman taseen lainakantaa, joka näkyi alenevina rahoituskustannuksina.

Katsauskauden päättymisen jälkeen heinäkuussa julkistimme yhdistymissopimuksen Evli Pankki Oyj:n kanssa. Osana järjestelyä Evli Pankki eriyttää muut liiketoimintonsa uuteen perustettavaan yhtiöön ja Fellow Finance yhdistyy Evli Pankin talletuspankkitoimintaa jatkavan Evli Pankki Oyj:n kanssa. Pankkitoimintaa jatkava yhtiö tulee muodostamaan Fellow Pankin, jonka tavoitteena on lanseerata Suomeen uusi digitaalinen, asiakaslähtöinen ja vakavarainen pankki, joka tulee palvelemaan sekä henkilöasiakkaita että PK-yrityksiä. Tavoitteemme on saattaa yritysjärjestely loppuun ja päästä käynnistämään pankkitoiminta vuoden 2022 ensimmäisellä vuosipuoliskolla. Loppuvuoden aikana tulemme määrittelemään tarkemmin liiketoimintastrategiaa tulevalle Fellow Pankille, valmistelemaan integraatiotyötä Evli Pankin nykyisen organisaation kanssa ja toteuttamaan tarvittavat hankkeet pankkitoiminnan käynnistämiseen. Näemme pankkitoiminnassa ison mahdollisuuden päästä tarjoamaan laajalle asiakaskunnallemme entistä kokonaisvaltaisempia palveluita, laajentaa näin edelleen sekä asiakaskuntaamme että palvelutarjoamaamme, ja ennen kaikkea parantaa oleellisesti yhtiömme kannattavuutta ja kilpailukykyä talletusrahoituksen myötä alentuneiden rahoituskustannusten johdosta.

Panostimme raportointijaksolla edelleen henkilöstömme vahvistamiseen ja jatkamme tätä Evli Pankki –integraation myötä vahvistuvana osaamisena etenkin pankkitoiminnasta ja riskienhallinasta sekä uusien palvelukehitykseen, myyntiin ja markkinointiin kohdistuvien rekrytointien muodossa.

Uskomme, että pankkitoiminta ja nykyisen strategiamme mukaiset panostukset uusiin tuotteisiin tulevat luomaan edellytykset tulevina vuosina liiketointamme merkittävälle kasvulle.

Teemu Nyholm: toimitusjohtaja, Fellow Finance Oyj, teemu.nyholm@fellowfinance.fi, puh. +358 50 577 1028.

Hyväksytty neuvonantaja: Evli Pankki Oyj, puh. +358 40 579 6210.

Fellow Finance Oyj on lainamuotoinen joukkorahoitus- ja vertaislainapalvelu. Yhtiön missio on muuttaa perinteinen rahoitus ja maksaminen suoraan ihmisten ja yritysten väliseksi. Fellow Finance on välittänyt kuluttaja- ja yritysrahoitusta yli 800 miljoonalla eurolla Suomessa, Ruotsissa, Tanskassa, Saksassa, Puolassa ja Tšekissä palvellen yli 950 000 asiakasta. Yhtiöllä on Suomen Finanssivalvonnan myöntämä maksulaitoksen toimilupa ja yhtiö on listattu Nasdaq First North Growth Market Finland -markkinapaikalle. www.fellowfinance.fi