Fellow Financen markkinaosuus kasvoi vuonna 2019 ja nousi yli 60 prosenttiin

FELLOW FINANCE OYJ LEHDISTÖTIEDOTE 30.3.2020 KLO 8:00

Fellow Financen markkinaosuus Suomessa vertaislaina- ja joukkorahoitusmarkkinasta nousi vuonna 2019 edellisvuoteen verrattuna noin 4,5 prosenttiyksikköä ja oli noin 60,5%. Suomen Pankin 26.3.2020 julkaiseman tilaston mukaan Suomessa vertaislaina- ja joukkorahoitusmarkkinoiden kautta välitettiin vuonna 2019 rahoitusta yhteensä noin 330 milj. euron arvosta yrityksille ja kuluttajille. Vertaislaina- ja joukkorahoitusmarkkinat ovat jatkaneet kasvuaan Suomessa, erityisesti lainamuotoisessa joukkorahoituksessa yrityksille.

”Fellow Finance kasvatti markkinaosuuttaan upeasti koko markkinasta jo yli 60 prosenttiin vuonna 2019 (56% vuonna 2018). Yrityksille suuntautuvasta lainamuotoisesta joukkorahoituksesta markkinaosuutemme oli noin 41% (32%) ja vertaislainauksesta yksityishenkilöille noin 91% (88%). Markkinaosuuksien kasvu vahvistaa palveluidemme olevan erittäin kilpailukykyisiä ja vastaavasti koko markkinan kasvu, että tämä rahoitusmuoto täyttää enenevässä määrin pankkien jättämät rahoitusaukot. Kiitos viime vuoden kasvullemme kuuluu jälleen asiakkaillemme.” Fellow Finance Oyj:n toimitusjohtaja Jouni Hintikka summaa.

”Olen varma, että nyt poikkeusolojen aikaan lainamuotoinen joukkorahoitus yrityksille voisi olla nopeuttamassa rahoituksen saatavuutta ja kanavointia valtion tukemana sitä tarvitseville yrityksille. Uskon sijoittaja-asiakkaidemme olevan valmiita osallistumaan rahoitustalkoisiin pankkien rinnalla vastaten nykyiseen ylipursuavaan kysyntään, jotta suomalaisten yritysten ja työpaikkojen jatkuvuus koronaviruksen taltuttamisen jälkeen voidaan turvata. Nykyisessä tilanteessa olisi tärkeää saada haettua Finnveran takaus jouheasti myös joukkorahoitettuun yrityslainaan.” Lisää Hintikka.

FELLOW FINANCE OYJ

Jouni Hintikka, toimitusjohtaja, Fellow Finance Oyj, jouni.hintikka@fellowfinance.fi, puh. +358 40 585 5009

Fellow Finance Oyj on vuonna 2014 toimintansa aloittanut kansainvälisesti toimiva, kasvuhakuinen joukkorahoituspalveluita tarjoava fintech-konserni. Yhtiön liiketoiminnan kannalta keskeisin sen tarjoamista palveluista on Yhtiön ylläpitämä Pohjoismaiden johtava¹ lainamuotoinen joukkorahoitus- ja vertaislaina-alusta, jota on käyttänyt jo yli 820 000 asiakasta noin 70 maasta. Fellow Finance Oyj:llä on Finanssivalvonnan myöntämä maksulaitoksen toimilupa ja yhtiö on listattu Nasdaq First North Growth Market Finland -markkinapaikalle. Yhtiöllä on noin 2 500 osakkeenomistajaa. www.fellowfinance.fi

¹Välitetyn rahoituksen määrällä mitattuna. Lähde: Brismo Market Data (tiedot haettu 30.3.2020)