Fenestran Passive-ikkunauutuus on sekä energiatehokas että ääntä eristävä

Fenestran uudessa Passive-ikkunassa on onnistuneesti yhdistetty matala U-arvo ja hyvä ääneneristävyys. Hinta-laatusuhteeltaan erinomainen ikkuna on suunnattu sekä omakotitalo- että kerrostalorakentamiseen.

Passive-ikkunoiden U-arvo on saatu puristettua alle normitason: Se on nyt 0,79. Ikkuna soveltuu ns. passiivirakentamiseen eli erityisen energiatehokkaaseen rakentamiseen.

Monesti U-arvon parantaminen merkitsee tinkimistä ääneneristävyydestä, mutta Passive-ikkunassa on onnistuttu yhdistämään molemmat ominaisuudet, kustannustehokkaasti. Tuote on ominaisuuksiltaan ja hinta-laatusuhteeltaan huippuluokkaa.

-          Ääneneristävyys on ominaisuus, jonka merkitys asumisviihtyvyydelle korostuu entistä enemmän nykypäivänä kun kaupungeissakin esimerkiksi liikenteen melun määrä kasvaa, huomauttaa tuotekehityspäällikkö Juha Ruuskanen.

-          Aiemmin, kun on keskitytty ennen kaikkea energiatehokkuuden parantamiseen, ääneneristävyyden taso ikkunoissa on laskenut. Passive-ikkunassa energiatehokkuudessa ei ole jouduttu tinkimään asumisviihtyvyyden kustannuksella.

Passive-ikkunoiden asumisviihtyvyyttä lisääviin ominaisuuksiin kuuluu myös erittäin hyvä valonläpäisevyys: Hyvien valonläpäisyarvojen ansiosta kotiin tulee enemmän luonnonvaloa.

-          Entistä suurempi luonnonvalon määrä kotona vähentää myös valaistustarvetta eli hyvä valonläpäisy on myös energiatehokasta, Ruuskanen huomauttaa.

Passive-ikkunat on saatavana myös huurtumattomilla NonFrost-laseilla, entistä kirkkaammilla Pilkington OptiWhite -laseilla sekä tehokkailla Superlasi -auringonsuojalaseilla.

Juha Ruuskanen, tuotekehityspäällikkö, juha.ruuskanen@fenestra.fi puh. 050 366 4745

Kuvapyynnöt:

Laura Cankar, Fenestran viestintätuki, laura.cankar@zeeland.fi, puh. 050-3000895

Fenestra palvelee paremmin tarjoamalla asiakkaan tarpeen mukaisia ovi- ja ikkunaratkaisuja. Korkeatasoinen palvelu perustuu luotettavaan toimintaan aina suunnittelusta asennukseen. Yhtiö toimittaa vuosikymmenten kokemuksella ratkaisuja valtakunnallisesti kuluttaja - ja ammattirakentajille.

Fenestra valmistaa vuosittain noin 230 000 ikkunayksikköä ja noin 320 000 ovea. Liikevaihto on noin 110 miljoonaa euroa ja henkilöstön määrä noin 700. Fenestran tuotantolaitokset sijaitsevat Forssassa, Kuopiossa, Viitasaarella, Alavudella, Posiolla ja Tallinnassa. Alueellisesti palvelevat myyntikonttorit sijaitsevat Espoossa, Turussa, Tampereella, Kuopiossa ja Oulussa. www.fenestra.fi