Oikea ikkuna oikeassa paikassa parantaa energiatehokkuutta

Rakennuksen ulkovaipan kokonaisenergiatehokkuutta voi parantaa ratkaisuilla, jotka joustavat olosuhteiden mukaan. Ikkunoiden valinnassa ja sijoittelussa kannattaa ottaa huomioon modernien ikkunoiden ja niiden lisävarusteiden tarjoamat mahdollisuudet.

Energiatehokkuutta ajatellessa täytyy ottaa huomioon, että Suomessa lämpötilaerot ovat vuoden sisällä kymmeniä asteita, vuodenajasta riippuen. Ei riitä, että keskitytään vain ratkaisuihin jotka talvella pitävät lämmön sisällä.  Etenkin koneellisen ilmastoinnin yleistyessä on vähintään yhtä tärkeää pitää kesällä lämpö ulkona.

-    Energiatehokkuuskeskustelussa täytyy alkaa ottaa huomioon vaihtelevien olosuhteiden merkitys, sanoo Fenestran myyntipäällikkö Pasi Peltola.
-    Esimerkiksi talven aikana saatu energiansäästö lämmityksessä voi valua hukkaan jos kesällä joudutaan turvautumaan ylimääräiseen jäähdytykseen.

Erityisesti auringonsuojaukseen liittyvät ominaisuudet ja siihen liittyvät lisävarusteet ovatkin kehittyneet huimasti muutamassa vuodessa. Etelänpuoleisen julkisivun ikkunoihin kannattaa kesäisen ylikuumenemisen estämiseksi hankkia joustava aurinkosuojausratkaisu.

-    Suosittelemme ikkunaan integroitavaa SunSeal-kaihdinta, jota voi säätää itse tai älytalon automatiikalla. Talvella kaihtimen voi pitää auki, jolloin maksimoi sisään tulevan valon ja aurinkoenergian määrän ja kesällä ne voi vastaavasti kaihtimella estää.

Hyvä esimerkki vuodenaikojen mukaan joustavasta ratkaisusta on myös Fenestran korjausrakentamiseen kehittämä Fenair-tuloilmaikkuna. Siinä on korvausilmaventtiili, joka kesällä päästää raikkaan ulkoilman suoraan sisään sellaisenaan. Talviasennossa venttiili ohjaa ulkoa tulevan kylmän korvausilman kiertämään ikkunan välitilassa niin, että se esilämpenee jopa 20 astetta ennen ohjautumistaan sisätilaan.

Talon ulkovaipan energiatehokkuuteen vaikuttaa ikkunoiden lisäksi ulko-ovet. Kaikki Fenestran ulko-ovimalliston ovet ovat saatavilla myös energiatehokkaalla Polar-rakenteella. Tule myös tutustumaan Suomen ainoisiin sisäoviin, joille on myönnetty vähäpäästöisyydestä kertova M1-luokitus.  Tervetuloa Rakenna ja Remontoi -messuille Vantaalle 27.-29.1. Fenestran osastolle 11C!

Juha Ruuskanen, tuotekehityspäällikkö, juha.ruuskanen@fenestra.fi, puh. 050-3664745

Fenestra palvelee paremmin tarjoamalla asiakkaan tarpeen mukaisia ovi- ja ikkunaratkaisuja. Korkeatasoinen palvelu perustuu luotettavaan toimintaan aina suunnittelusta asennukseen. Yhtiö toimittaa vuosikymmenten kokemuksella ratkaisuja valtakunnallisesti kuluttaja - ja ammattirakentajille.

Fenestra valmistaa vuosittain noin 230 000 ikkunayksikköä ja noin 320 000 ovea. Liikevaihto on noin 110 miljoonaa euroa ja henkilöstön määrä noin 700.
Fenestran tuotantolaitokset sijaitsevat Forssassa, Kuopiossa, Viitasaarella, Alavudella, Posiolla ja Tallinnassa. Alueellisesti palvelevat myyntikonttorit sijaitsevat Espoossa, Turussa, Tampereella, Kuopiossa ja Oulussa.

www.fenestra.fi