Fennia-konsernin tulos oli koronaviruspandemiasta huolimatta positiivinen

Fennia-konsernin alkuvuosi 2020 oli hyvä. Tulos oli positiivinen maailmanlaajuisesta pandemiasta huolimatta ja uudistunut brändi otettiin myönteisesti vastaan. Fennia Varainhoidon ja Fennia Kiinteistöjen yrityskaupan myötä yhtiö keskittyy jatkossa entistä vankemmin ydinliiketoimintaansa.

Fennia-konsernin yhteenlaskettu tulos ennen tilinpäätössiirtoja ja veroja oli 17,0 miljoonaa euroa (376,9 milj. euroa) ja konsernin vakavaraisuussuhde (SCR) pysyi vahvana, ollen 209,3 % (243,0 %).

– Tulos on olosuhteisiin nähden erittäin hyvä. Olemme keskellä suurta uudistumisprosessia, Tulevaisuuden Fennia -hanketta. Tässä hankkeessa uudistamme koko Fennian vastaamaan paremmin asiakkaidemme odotuksiin. Uudistimme jo keväällä brändimme, ja sen lisäksi tulemme muun muassa kehittämään voimakkaasti digitaalisia kanaviamme ja järjestelmiämme. Näin voimme vastata asiakkaidemme, henkilöstömme ja yhteistyökumppaneidemme tarpeisiin muuttuvassa toimintaympäristössä, Fennian konsernijohtaja Antti Kuljukka toteaa.

– Hyvässä tuloksessamme pidän erityisen tärkeänä sitä, että olemme säilyttäneet vakavaraisuutemme erinomaisella tasolla. Sen avulla varmistamme asiakkaidemme taloudellisen turvallisuuden näinä epävarmoina aikoina, Kuljukka jatkaa.

Vahinkovakuutusliiketoiminnan tulos oli ennen tilinpäätössiirtoja ja veroja 12,9 miljoonaa euroa (340,7 milj. euroa). Tulosta selittävät vakuutusmaksutuottojen pysyminen ennallaan, korvausmenojen pysyminen maltillisella tasolla ja haastava sijoitusympäristö. Vertailuvuoden tulokseen on puolestaan vaikuttanut mm. laskentakriteerien tasoitusmäärän muuttaminen.

Konsernin henkivakuutusliiketoiminnan tulos oli ennen tilinpäätössiirtoja ja veroja 4,2 miljoonaa euroa (36,2 milj. euroa). Riskihenkivakuutusten myynti on kasvanut merkittävästi, mutta tulosta heikentää vastaavasti sijoitukset.

Fennia Varainhoidon tilikauden tulos ennen veroja oli 0,6 miljoonaa euroa (0,2 milj. euroa) ja Fennia Kiinteistöjen tulos oli 0,8 miljoonaa euroa (0,0 milj. euroa). Fennia ja S-Pankki saivat kesällä onnistuneesti päätökseen yrityskaupan, jossa S-Pankki ostaa Fennia-konsernin varainhoito- ja kiinteistösijoituspalvelut. Kaupan myötä Fennia keskittyy jatkossa entistä voimakkaammin ydinliiketoimintaansa. Merkittävä osa Fennia Varainhoito Oy:n ja Fennia Kiinteistöt Oy:n 40 ammattilaisesta siirtyi vanhoina työntekijöinä S-Pankkiin, loput jäivät Fennia-konserniin. Kaupan myötä Fennian kiinteistörahastot siirtyvät S-Pankille.

Koronaviruspandemia vaikutti jokaisen arkeen

Keväällä maailmanlaajuisesti levinnyt koronaviruspandemia aiheutti poikkeuksellisia toimenpiteitä myös Suomessa. Fennian talouteen vaikutukset jäivät pelättyä vähäisemmiksi. Sijoitustuotot jäivät reilusti odotettua heikommiksi ja vakuutustuotteista esimerkiksi matkavakuutusten myynti laski selvästi, kun matkustaminen loppui. Myös yritysten ongelmat pandemian torjumiseksi asetettujen poikkeusolojen vuoksi heijastuivat esimerkiksi työntekijöiden vakuuttamiseen. Pelättyä laajaa konkurssiaaltoa ei kuitenkaan tullut. Toisaalta henkivakuutusten myynti kasvoi ja vahinkoja esimerkiksi liikenteessä sattui tavallista vähemmän.

– Koronavirus on tuonut meidän kaikkien arkeen haasteita, ja me Fenniassa mietimme, miten voimme osaltamme auttaa asiakkaitamme. On myös tärkeää, että mahdollinen uusi koronavirusaalto otetaan vastaan valmiina ja terveysviranomaisten suosituksia noudattaen, Kuljukka sanoo.

Brändiuudistus siivitti Fennian uudistumishanketta

Vuonna 2019 aloitetun Tulevaisuuden Fennia -hankkeen myötä Fennia painottaa tekemistään entistäkin enemmän asiakaskokemuksen kehittämiseen. Uudistamishankkeen ensimmäisenä näkyvänä virstanpylväänä uudistettiin Fennian brändi.

– Brändiämme on uudistettu vastaamaan sitä, millaiseksi haluamme Fennian kehittyvän – ihmisläheiseksi ja modernilla tavalla rohkeaksi edistäjäksi. Rakennamme tätä tulevaisuuden Fenniaa yhdessä henkilöstömme ja asiakkaidemme kanssa. Tavoitteenamme on olla ymmärrettävä vakuutusyhtiö, jolla on tulevaisuudessa ennakoivin ja huolta pitävin asiakassuhde ja -kokemus sekä loistavat digitaaliset kyvykkyydet, Kuljukka kertoo.

Liitteet:

Fennia-konserni - tulosanalyysi ja tunnusluvut 1-6/2020

Antti Kuljukka
Konsernijohtaja
antti.kuljukka@fennia.fi

Mika Manninen
Konsernin talousjohtaja
mika.manninen@fennia.fi

Fennia-konserni on yritysten, yrittäjien ja henkilöasiakkaiden taloudellisen turvallisuuden kumppani. Palvelumme tuottavat vahinkovakuuttamiseen erikoistunut Fennia ja vapaaehtoisia henki-, eläke- ja säästövakuutuksia tarjoava Henki-Fennia.