Fennian hyvä tulos siivittää Tulevaisuuden Fennia -muutosohjelmaa, tavoitteena alan paras asiakaskokemus

Fennian tulos 2020 oli hyvä koronaviruspandemiasta huolimatta. EPSI Ratingin tutkimuksen mukaan alan tyytyväisimmät asiakkaat löytyvät jo toista vuotta peräkkäin Fennialta, joka koetaan ennen kaikkea luotettavaksi ja vastuulliseksi vakuutusyhtiöksi. Fennia jatkaa toimintansa kehittämistä kohti visiotaan tuottaa alan paras asiakaskokemus.

Fennia-konsernin tulos ennen tilinpäätössiirtoja ja veroja oli 116,7 miljoonaa euroa (122 milj. euroa). Konsernin vakuutusmaksutulo oli 630 miljoonaa euroa (689 milj. euroa) ja liikevaihto 760 miljoonaa euroa (996,5 milj. euroa). Liikevaihdon laskuun vaikuttivat sijoitustoiminnan nettotuottojen laskeminen ja henkiyhtiön vertailuvuoteen kohdistuneet verotusmuutokset, jotka nostivat vakuutusmaksutuloa poikkeuksellisesti vuonna 2019.

Keväällä maailmanlaajuisesti levinneen koronaviruspandemian vaikutukset Fennian tulokseen jäivät alkuvuoden arvioita vähäisemmiksi. Vaikutukset liiketoiminnassa näkyivät esimerkiksi pandemian torjumiseksi asetettujen poikkeusolojen vuoksi yritysten liiketoimintavolyymeihin sidottujen vakuutuslajien pienentymisenä ja matkavakuutusten myynnin laskuna. Vahinkoja sattui viime vuonna vähemmän pandemian vähentäessä taloudellista aktiviteettia, ja esimerkiksi liikennevahinkojen määrä oli tavallista pienempi. Henkivakuutusmyynti kehittyi suotuisasti.

Konsernin vakavaraisuusasema säilyi vahvana koko vuoden 2020 ja oli vuoden lopulla 231,5 prosenttia (234,3 %). Konsernin sijoitustoiminnan nettotuotot kirjanpidossa laskivat 125,2 miljoonaan euroon (296,7 milj. euroa).

Viime vuoden vahva tulos haastavista olosuhteista huolimatta antaa meille hyvät lähtökohdat monivuotisen Tulevaisuuden Fennia -muutosohjelmamme jatkamiseen. Ohjelmassa kehitämme muun muassa digitaalisia palveluitamme ja panostamme brändiimme, kulttuuriimme ja sitä kautta asiakaskokemukseemme. Asiakkailta saimme erinomaisen tunnustuksen, sillä EPSI Ratingin Vakuutus 2020 -tutkimuksen mukaan meillä oli kokonaisuudessaan jo toista vuotta peräkkäin alan tyytyväisimmät asiakkaat, Fennian konsernijohtaja Antti Kuljukka sanoo.

Konsernin vahinkovakuutusliiketoiminnan tulos ennen tilinpäätössiirtoja ja veroja oli 97,5 miljoonaa euroa (83,2 miljoonaa euroa). Vakuutusmaksutuotot kasvoivat 459,9 miljoonaan euroon (418,7 milj. euroa).  Merkittävin osa kasvusta tuli konsernin tytäryhtiö Fennia Vahinkovakuutus Oy:n eli entisen Folksamin fuusioimisesta osaksi konsernin emoyhtiön liiketoimintaa 1.5.2019 alkaen.

Konsernin henkivakuutusliiketoiminnan tulos oli 16,8 miljoonaa euroa (47,7 milj. euroa). Henkivakuutusyhtiö Henki-Fennian maksutulo palasi normaalimmalle tasolle 159,9 miljoonaan euroon (240 milj. euroa) poikkeuksellisen hyvän edellisvuoden jälkeen, jolloin asiakkaat valmistautuivat vuoden 2020 alussa voimaan tulleeseen sijoitusvakuutusten veromuutoksen.

Fennia keskittyy entistä voimakkaammin ydinliiketoimintansa kehittämiseen

Fennia myi varainhoito- ja kiinteistösijoituspalvelunsa S-Pankille kesällä 2020. Myydyissä yhtiöissä työskenteli noin 40 ammattilaista, joista merkittävä osa siirtyi vanhoina työntekijöinä S-Pankkiin, loput henkilöstöstä jäivät Fennia-konserniin. Kaupan myötä Fennia keskittyy entistä voimakkaammin vakuutusliiketoimintansa kehittämiseen.

Tämän uudistumisen myötä voimme vastata paremmin asiakkaidemme, henkilöstömme ja yhteistyökumppaneidemme tarpeisiin. Fennian varainhoito on lähes kymmenvuotisen historiansa aikana menestynyt erinomaisesti, ja meillä on siinä aihetta ylpeyteen. Nyt S-Pankilla ja FIMillä on hieno mahdollisuus kehittää meiltä siirtyviä toimintoja entisestään, sanoo Kuljukka.

Toisessa merkittävässä yhteistyöhankkeessa Fennia solmi yhteistyösopimuksen CGI:n kanssa lokakuussa 2020 ja ulkoisti pääosan IT-palveluistaan ja -hallinnostaan. Yhteistyö CGI:n kanssa mahdollistaa nykyistä laajempien resurssien käyttämisen, millä varmistetaan IT-palveluiden jatkuvuus, parempi saatavuus ja kehitystyö. Lisäksi palvelutasoa on mahdollista nostaa esimerkiksi tietoturvan ja sääntelyn osalta, kun käytössä on aiempaa laajemmat resurssit.

Tulevaisuuden Fennia tähtää alan parhaaseen asiakaskokemukseen

Fennia-konsernissa on käynnissä monivuotinen Tulevaisuuden Fennia -uudistumisohjelma, jonka myötä Fennia painottaa tekemistään entistäkin enemmän asiakaskokemuksen kehittämiseen, visionaan antaa vakuutusalan paras asiakaskokemus.

Uudistamisohjelman ensimmäisenä näkyvänä virstanpylväänä uudistettiin Fennian brändi. Sen lisäksi Fennia kehittää digitaalisia palveluita voidakseen vastata asiakkaidensa, henkilöstönsä ja yhteistyökumppaneidensa tarpeisiin muuttuvassa toimintaympäristössä.

Maailma muuttuu yhä nopeammin. Digitalisaatio muuttaa tapaamme asioida, ja se on korostunut entisestään koronapandemian aikana. Tämä vaikuttaa myös vakuuttamiseen ja asiakkaidemme odotuksiin hyvästä palvelusta, Kuljukka kertoo.

Viime vuoden hyvä tulos tukee omalta osaltaan panostamista Tulevaisuuden Fenniaan. Asiakkaiden kannalta se tarkoittaa parempaa palvelua silloin kuin he itse sitä haluavat. Tavoitteemme on olla ymmärrettävä vakuutusyhtiö, jolla on tulevaisuudessa ennakoivin ja huolta pitävin asiakassuhde ja -kokemus, sekä loistavat digitaaliset kyvykkyydet. EPSI Ratingin Vakuutus 2020 -tutkimuksen hyvä tulos kertoo, että olemme oikealla tiellä.

Liitteet:

Fennia-konsernin toimintakertomus ja tilinpäätös (pdf)

Antti Kuljukka
konsernijohtaja