Fennian ja Henki-Fennian osavuosiraportti 30.6.2013: Asiakaskunta kasvussa, yhä useampi valitsee Fennian

–– Kotitalous- ja yritysasiakkaiden määrä on kasvanut vahvasti alkuvuoden aikana, toteaa toimitusjohtaja Antti Kuljukka. Maksutulon kasvun lisäksi perusliiketoiminnan kannattavuus parani. Jatkamme edelleen asiakaspalvelun kehittämistä ja tehostamme koko ajan omaa toimintaamme, kertoo Kuljukka.

Keskinäinen Vakuutusyhtiö Fennian ensivakuutuksen maksutulo alkuvuodelta kasvoi 5,4 prosenttia ja oli 279 miljoonaa euroa (265 milj. euroa). Yhtiön yhdistetty kulusuhde oli 108,4 prosenttia (117,1 %). Vahinkosuhde oli 83,9 prosenttia (92,2 %) ja liikekulusuhde 24,4 prosenttia (24,9 %).

Yhtiön sijoitustoiminnan nettotuotto oli 1,3 prosenttia (9,1 % 12/2012). Sijoituskanta oli kesäkuun lopussa käyvin arvoin 1.353 miljoonaa euroa (1.294 milj. euroa 12/2012).

Yhtiön liikevoitto oli 7 miljoonaa euroa (1 milj. euroa). Vakavaraisuuspääoma oli 456 miljoonaa euroa (473 milj. euroa 12/2012). Vastuunkantokyky (vakavaraisuuspääoma suhteessa vakuutusmaksutuottoihin) oli 119,9 prosenttia (129,4 % 12/2012).

Henki-Fennia

–– Henki-Fennia säilytti maksutulotasonsa, vaikka osa asiakasyrityksistä on kohdannut merkittäviä kysyntäongelmia. Sijoitusmarkkinan epävarmuudesta huolimatta yhtiön taloudellinen asema ja kannattavuus ovat pysyneet hyvinä, toteaa Henki-Fennian toimitusjohtaja Seppo Rinta.

Vakuutusosakeyhtiö Henki-Fennian vakuutusmaksutulo alkuvuodelta oli 49 miljoona euroa (51 milj. euroa).

Yhtiön sijoitustoiminnan nettotuotto oli 1,3 prosenttia (9,3 % 12/2012). Sijoitusomaisuus oli kesäkuun lopussa käyvin arvoin 659 miljoonaa euroa (679 milj. euroa 12/2012). Lisäksi sijoitussidonnaisten vakuutusten katteena olevia varoja oli 348 miljoonaa euroa (325 milj. euroa 12/2012).

Henki-Fennian liikekulut olivat 5,7 miljoonaa euroa (5,5 milj. euroa).

Henki-Fennian liikevoitto oli 16 miljoonaa euroa (12 milj. euroa). Vakavaraisuuspääoma oli 132 miljoonaa euroa (137 milj. euroa 12/2012) ja vakavaraisuusaste oli 20,8 prosenttia (21,8 % 12/2012).

–– Yritysten eläkeratkaisujen rakentamisessa Henki-Fennia on osoittautunut hyväksi kumppaniksi asiakkaille. Suomalaisen pk-yrityksen lisäeläkeratkaisut yrittäjälle ja avainhenkilöille eläketason turvaamiseksi tai kannustejärjestelmän osaksi ovat perusteltuja niin eläkejärjestelmän puutteiden täydentämiseksi kuin myös vastuullisen henkilöstöpolitiikan hoitamiseksi, painottaa Seppo Rinta.

Fennian toimitusjohtaja Antti Kuljukka, puh. 010 503 6600
Henki-Fennian toimitusjohtaja Seppo Rinta, puh. 010 503 7908
viestintäjohtaja Eliisa Anttila, puh. 050 598 9769

Liitteet:
Fennia tulosanalyysi ja tunnusluvut 30.6.2013 (pdf)
Henki-Fennia tulosanalyysi ja tunnusluvut 30.6.2013 (pdf)