Fennian korvausmenot kasvussa – henkivakuutusliiketoimintaa vahvistetaan yrityskaupalla

Fennia-konsernin ensimmäisen vuosipuoliskon maksutuotto laski edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Konsernin korvausmenot lisääntyivät ja sijoitustoiminnan tuotot kasvoivat. Fennian viime syksynä uudistamassa strategiassa tulevaisuuden Fenniaa rakennetaan asiakasarvo edellä.

Fennia-konsernin yhteenlaskettu tulos ennen tilinpäätössiirtoja ja veroja oli -12,9 miljoonaa euroa (edellisenä vuonna -33,0 milj. euroa). Konsernin vakuutusmaksutulo oli 384,8 miljoonaa euroa (436,6 milj. euroa) ja liikevaihto 446,4 miljoonaa euroa (226,5 milj. euroa). Konsernin vakavaraisuussuhde on laskusta huolimatta edelleen vahva 198,5 % (240,5 %).

– Fennian korvauskulut kasvoivat erityisesti sairaskuluvakuutuksen korvausten kasvaessa. Korvauskuluissa on myös poikkeuksellisen paljon aiempina vuosina sattuneiden vahinkojen korvausvastuun muutoksia. Toisaalta markkinaympäristö rauhoittui haastavan edellisvuoden jälkeen, mikä näkyy sijoitustoiminnan tuloksessa positiivisesti. Vahva vakavaraisuutemme luo hyvän edellytyksen jatkaa yhtiön kehittämistä, sanoo Fennian toimitusjohtaja Tomi Yli-Kyyny.

– Toimimme keskinäisyyden pohjalta, eli asiakas on omistajamme. Kehitämme uusia ratkaisuja, joilla voimme tuottaa omistaja-asiakkaillemme entistä enemmän arvoa ja parempaa asiakaskokemusta. Olennainen osa paremman asiakaskokemuksen rakentamisessa on Salesforcen ja Accenturen kanssa käynnissä oleva mittava liiketoiminta- ja järjestelmäuudistus.

– Toukokuussa julkistettu yrityskauppamme Handelsbankenin henkivakuutusliiketoiminnasta tukee tavoitettamme henkivakuutusliiketoiminnan kasvattamisesta, Yli-Kyyny jatkaa.

Vahinkovakuutusliiketoiminnan tulos oli ennen tilinpäätössiirtoja ja veroja -17,6 miljoonaa euroa (-31,5 milj. euroa). Vahinkoyhtiön vakuutusmaksutuotto pieneni 233,4 miljoonaan euroon (244,8 milj. euroa), korvausmenojen ollessa 225,3 miljoonaa euroa (197,1 milj. euroa).

Henkivakuutusliiketoiminnan tulos oli ennen tilinpäätössiirtoja ja veroja 6,9 miljoonaa euroa (-1,5 milj. euroa). Vakuutusmaksutulo pieneni 55,8 miljoonaan euroon (96,6 milj. euroa). Maksetut korvaukset nousivat ollen 57,8 miljoonaa euroa (52,2 milj. euroa).

Sijoitustoiminnan nettotuotto konsernissa oli 60,4 miljoonaa euroa (-211,4 milj. euroa) sisältäen sijoitussidonnaisten vakuutusten tuotot.Sijoitustoiminnan nettotuotto konsernissa ilman sijoitussidonnaisten vakuutusten vaikutusta oli 16,4 miljoonaa euroa(-37,1 milj. euroa).

Fennia uudisti strategiansa viime syksynä

Fennia uudisti strategiansa viime syksynä ja rakentaa tulevaisuuden Fenniaa erityisesti asiakasarvo edellä. Visiona on olla vetovoimaisin, vastuullinen Fennia.

‒ Jatkamme määrätietoisesti strategian toteuttamista. Rakennamme yhtenäisesti johdettua, innostavaa ja vetovoimaista työkulttuuria. Tavoitteenamme on saavuttaa parhaita osaajia houkutteleva työympäristö sekä tehdä kannattavaa ja vastuullista liiketoimintaa, sanoo Yli-Kyyny.

Henkivakuutusliiketoiminnan kehittäminen jatkui

Fennian tytäryhtiö Vakuutusosakeyhtiö Henki-Fennia on sopinut Handelsbankenin henkivakuutusliiketoiminnan ostamisesta sisältäen sijoitus-, eläke- ja lainaturvavakuutukset. Kaupan toteutuminen edellyttää vielä Suomen ja Ruotsin finanssiviranomaisten käsittelyä, ja kaupan odotetaan toteutuvan vuoden 2024 jälkimmäisellä puolikkaalla. Kilpailu- ja kuluttajavirasto hyväksyi kaupan osaltaan heinäkuun alussa.

Fennian strategian mukaisesti yhtiöiden organisaatiota uudistettiin merkittävästi tämän vuoden alussa. Uusi rakenne liittää henkivakuutusyhtiö Henki-Fennian toiminnallisesti tiiviimmin yhteen emoyhtiön, Keskinäinen vakuutusyhtiö Fennian, kanssa.

‒ Uudelleenorganisoinnin ja Handelsbankenin henkivakuutusliiketoiminnan oston myötä vahvistamme henkivakuutusliiketoiminnan kasvua ja edistämme yhtiöiden yhdenmukaisia toimintatapoja. Henkivakuutusliiketoiminnan kasvu auttaa meitä kehittämään toimintaamme ja palveluja asiakkaillemme, Yli-Kyyny sanoo.

Fennia-konserni - tulosanalyysi ja tunnusluvut 1-6/2023

Tomi Yli-Kyyny

tomi.yli-kyyny@fennia.fi

Mika Manninen

CFO, toimitusjohtajan sijainen
mika.manninen@fennia.fi

Fennia – yrittämistä ja elämää varten

Me Fennialla tarjoamme vahinko-, henki-, eläke- ja säästövakuuttamisen palveluita. Olemme aina täydellä sydämellä mahdollistamassa sitä, että sinä voit kokeilla ja yrittää. Kun sinä kehityt, me kehitymme mukana.