FENNIAN MAKSUTULO KASVOI JA KANNATTAVUUS PARANI

(Tiedotteessa esitetyt tilinpäätöstiedot ovat tilintarkastamattomia.)

Keskinäisen Vakuutusyhtiö Fennian liikevoitto oli 24 miljoonaa euroa. Yhtiön sijoitustoiminnan tulos oli hyvä ja vakavaraisuus säilyi turvaavalla tasolla.

– Vahinkovakuutuksen maksutulo kasvoi yli seitsemän prosenttia ja kannattavuus parani tavoitteiden mukaisesti. Erityisesti kotitalousasiakkaiden määrä kasvoi tasaisesti, sanoo Fennian toimitusjohtaja Antti Kuljukka.

Vakuutustoiminta

Vahinkovakuutuksen vakuutusmaksutulo nousi 403 miljoonaan euroon (376 milj. euroa). Ensivakuutuksen maksutulo kasvoi seitsemän prosenttia 402,5 miljoonaan euroon (375,6 milj. euroa) ja tulevan jälleenvakuutuksen maksutulo oli 0,5 miljoonaa euroa (0,4 milj. euroa).

Yhtiön vahinkosuhde aleni 80,1 prosenttiin (82,1 %). Liikekulut olivat 95 miljoonaa euroa (88 milj. euroa). Liikekulusuhteeksi muodostui 24,3 prosenttia (24,2 %). Yhtiön yhdistetty kulusuhde aleni ja oli 104,4 prosenttia (106,3 %), josta vahinkojen osuus oli 72,2 prosenttia (73,9 %) ja liikekulujen sekä korvausten käsittelykulujen osuus 32,2 prosenttia (32,4 %).

– Ennaltaehkäisevä turvallisuustyö yhdessä asiakkaiden kanssa ja riskienhallintatyökalujen kehittäminen onnistuivat. Näiden toimien vaikutukset näkyvät asiakaspalvelun laadun kehittymisessä sekä kannattavuuden parantumisessa, toteaa Antti Kuljukka. EPSI-Rating-asiakastyytyväisyystutkimuksessa yritysasiakkaamme nostivat Fennian ykköseksi, olemme iloisia siitä, että asiakkaamme arvostavat palvelujamme, Kuljukka lisää.

Vuonna 2013 Fennia osti Keskinäinen vakuutusyhtiö Eläke-Fennialta sen omistaman 40 prosentin osuuden Vakuutusosakeyhtiö Henki-Fenniasta, joka on tämän jälkeen Fennian 100-prosenttinen tytäryhtiö.

Sijoitustoiminta

Yhtiön sijoitustuotto käyvin arvoin oli 65 miljoonaa euroa (116 milj. euroa) eli 5,2 prosenttia (9,1 %) sijoitetulle pääomalle.

Tulos ja vakavaraisuus

Yhtiön liikevoitto oli 24 miljoonaa euroa (35 milj. euroa). Vakuutustekninen tulos kehittyi myönteiseen suuntaan ja sijoitustoiminnan tulos oli hyvä, vaikka ei yltänytkään edellisen vuoden tasoon.

Yhtiön tasoitusmäärä kasvoi 17 miljoonalla eurolla ja oli vuoden lopussa 181 miljoonaa euroa (164 milj. euroa). Yhtiön toimintapääoma oli lähes edellisen vuoden tasolla 309 miljoonaa euroa (310 milj. euroa). Yhtiön vakavaraisuuspääoma kasvoi 490 miljoonaan euroon (473 milj. euroa). Vastuunkantokyky eli vakavaraisuuspääoma suhteutettuna vakuutusmaksutuottoihin oli 125,9 prosenttia (129,4 %).

Henkilöstö

Yhtiön palveluksessa oli vuonna 2013 keskimäärin 1067 henkilöä (1067).

Vuoden 2014 näkymät

Fennia ja Danske Bank ovat sopineet yhteistyöselvityksestä tarjotakseen vahinkovakuutuksia pankkiasiakkaille ja pankkipalveluja vahinkovakuutusasiakkaille.

– Euroalueen talous on lähtenyt varovaiseen nousuun. Näen riskinä kuitenkin talouden nopeat muutokset, jotka voivat pahimmillaan tuhota orastavan kasvun ja vaikuttaa maksutulon kehitykseen. Matala korkotaso vaikeuttaa hyvien sijoitustuottojen saavuttamista vuonna 2014, arvioi Antti Kuljukka.

Liitteet:
tulosanalyysi ja sijoitusten jakauma 2013 (pdf)

toimitusjohtaja Antti Kuljukka, puh. 010 503 6600
viestintäjohtaja Eliisa Anttila, puh. 010 503 6961, 050 598 9769

__________________________________________________________________________________

Fennia
Fennia on keskinäinen, asiakkaiden omistama vahinkovakuutusyhtiö. Vakuuttamisen erikoisliike Fennia tarjoaa yrityksille, yrittäjille ja kotitalouksille niiden tarvitsemat vakuutuspalvelut. Fennia-konserniin kuuluvat vahinkovakuutusyhtiö Fennia, henkivakuutusyhtiö Henki-Fennia, Fennia Varainhoito Oy ja Suomen Vahinkotarkastus Oy.