HENKI-FENNIAN VUOSI 2015 OLI KASVUN AIKAA

(Tiedotteessa esitetyt tilinpäätöstiedot ovat tilintarkastamattomia.)

Vakuutusosakeyhtiö Henki-Fennian maksutulon kasvu jatkui voimakkaana vuoden 2015 aikana.

- Vuonna 2015 panostukset liiketoiminnan kehittämiseen nostivat maksutulon yli 199 miljoonaan euroon. Samalla valmistauduimme vuoden 2016 alussa voimaan astuneen Solvenssi II -vakavaraisuussääntelyn vaatimuksiin, erityisesti alentamalla sijoitustoiminnan riskitasoa matalan korkotason vuoksi, toteaa Henki-Fennian toimitusjohtaja Seppo Rinta.

Vakuutustoiminta

Henki-Fennian kokonaismaksutulo jälleenvakuuttajien osuutta vähentämättä, kasvoi 31 prosenttia. Vahva kasvu jo toisena peräkkäisenä vuotena johti yhtiön historian korkeimpaan maksutuloon 199,8 miljoonaan euroon (152,5 milj. euroa).

Yhtiön maksutulosta henkivakuutuksia oli 165,4 miljoonaa euroa (124,6 milj. euroa) ja eläkevakuutuksia 34,4 miljoonaa euroa (27,9 milj. euroa).

Yritysten ottamien eläkevakuutuksien maksutulo kasvoi edelleen, vaikka yksilöllisten eläkevakuutuksien maksutulo on ollut laskussa. Sijoitussidonnaisten vakuutusten maksutulo kasvoi voimakkaasti 158,3 miljoonaan euroon (109,8 milj. euroa) ja niiden osuus yhtiön maksutulosta nousi 79 prosenttiin (72 %).

Maksetut korvaukset kasvoivat 83,2 miljoonaan euroon (77,5 milj. euroa). Takaisinostoja oli hieman vertailuvuotta enemmän ja niiden osuus maksetuista korvauksista oli 30,6 miljoonaa euroa (27,7 milj. euroa). Säästösummien takaisinmaksut olivat 3,4 miljoonaa euroa (7,4 milj. euroa). Eläkkeitä maksettiin 33,7 miljoonaa euroa (32,2 milj. euroa) ja kuolemantapaus- ja työkyvyttömyys summia 11,5 miljoonaa euroa (5,4 milj. euroa).

Liikekulut nousivat 13,5 miljoonaan euroon (11,9 milj. euroa). Liikekulujen lisäys on aiheutunut liiketoiminnan volyymin kasvusta ja siihen panostamisesta. Yhtiön liikekulusuhde oli 100,8 prosenttia (108,8 %), kun otetaan mukaan sijoitussidonnaisen vakuutuksen sijoituskohteina olevien rahastojen palkkiotuotot.

Sijoitustoiminta

Yhtiön sijoitustuotto käyvin arvoin oli 34,7 miljoonaa euroa (49,6 milj. euroa), ollen 5,0 prosenttia (7,4 %) sijoitetulle pääomalle. Sijoitusten käypä arvo oli vuoden lopussa 749 miljoonaa euroa (721 milj. euroa).

Tulos ja vakavaraisuus

Yhtiön liikevoitto oli 3,0 miljoonaa euroa (10,2 milj. euroa). Konsernin liikevoitto oli 2,6 miljoonaa euroa (8,1 milj. euroa). Yhtiö jatkoi vastuuvelan korkotäydennysten kasvattamista ja tuloksesta siirrettiin vastuuvelkaan 70 miljoonaa euroa (14 milj. euroa).

Yhtiön toimintapääoma oli 114,1 miljoona euroa (152,0 milj. euroa). Yhtiön tasoitusmäärä 8,6 miljoonaa euroa purettiin. Yhtiön vakavaraisuuspääoma oli 114,1 miljoonaa euroa (160,6 milj. euroa). Vastuuvelkaan suhteutettu vakavaraisuus aleni johtuen pääosin vastuuvelan korkotäydennyksen kasvattamisesta ja vakavaraisuusaste laski 14,0 prosenttiin (23,4 %).

Henkilöstö

Yhtiön palveluksessa oli vuonna 2015 keskimäärin 54 henkilöä (50).

Varainhoito

Fennia Varainhoidon kannattavuus parani vuoden 2015 aikana ja yhtiön vakavaraisuus oli tilikauden lopussa hyvä.

Fennia Varainhoidon hallinnoima asiakasvarallisuus kasvoi, ollen vuoden lopussa 234 miljoonaa euroa (193 milj. euroa). Uudet pääomat kohdistuivat pääosin toimitilakiinteistöihin sijoittavaan rahastoon. Vallitseva alhainen korkotaso ja heiluva osakemarkkina ohjasi sijoittajien kiinnostusta kiinteistösijoittamiseen.

Vuoden 2016 näkymät

Sijoitusmarkkinoiden epävarma tilanne jatkuu ja tekee korkeiden laskuperustekorkoisten vakuutuskantojen tuottovaateen saavuttamisen haastavaksi. Yhtiö ei näe markkinaympäristöä erityisen houkuttelevana riskinottoon vaan suuntaa eteenpäin erittäin riskitietoisesti samalla turvaten vakavaraisuusasemaansa.

Liitteet: Fennian tulosanalyyysi ja tunnusluvut 2015 - HF

Henki-Fennian toimitusjohtaja Seppo Rinta, puh. 010 503 7908

________________________________________________________________________________

Henki-Fennia

Henki-Fennia on Keskinäinen Vakuutusyhtiö Fennian 100-prosenttisesti omistama tytäryhtiö. Konsernitilinpäätökseen on yhdistelty Fennia Varainhoito Oy, jonka yhtiö omistaa 100- prosenttisesti.