Panosta kesätyöntekijän perehdyttämiseen – sairaslomaa vaativia tapaturmia sattuu nuorille kesätyöntekijöille jopa 15 päivässä

Kesätyöntekijät mahdollistavat monessa yrityksessä vakinaisten työntekijöiden lomailun. Jotta kesä sujuisi hyvin ja turvallisesti, kannattaa kesätyöntekijöiden perehdytys suunnitella ja toteuttaa huolella. Monelle nuorelle kesätyö on ensimmäinen työkokemus.

Nuorille, 15-19 -vuotiaille työntekijöille sattuu kesäkuukausina (kesä-, heinä- ja elokuu) keskimäärin yli 1 200 tapaturmaa. Määrä on pysynyt viime vuosina samalla tasolla. Luvut selviävät Tapaturmavakuutuskeskuksen tilastoista.Yhteensä työntekijöille sattuu kesäkuukausina lähes 24 000 tapaturmaa, joista 1400 vaatii yli kuukauden sairasloman.

– Näiden tilastojen mukaan kesäkuukausien joka päivä sattuu tapaturma 15 nuorelle työntekijälle.  Valtaosa tapaturmista on onneksi lieviä ja vaatii vain parin päivän sairasloman, mutta myös vakavampia, yli viikon sairaslomaa vaativia tapaturmia sattuu keskimäärin lähes 200. Yli kuukauden sairaslomalle joutuu lähes 30 nuorta, sanoo Fennian riskipäällikkö Pia Välimaa, joka työskentelee päivittäin yritysten työturvallisuusasioiden parissa.

– Nämä tapaturmat ovat sattuneet nimenomaan töitä tehdessä, eikä esimerkiksi työmatkalla.

TVK:n tilastoissa ovat mukana niin kesätyöntekijät kuin vakituisetkin työntekijät, mutta iso osa on todennäköisesti juuri kesätyöntekijöitä.

15-19 -vuotiaiden työtapaturmat kesäkuukausina 2015–2019

Lähde: Tapaturmavakuutuskeskus

Vahinkoja sattuu lähes kaikilla aloilla, mutta esimerkiksi rakennusala, kunta-ala ja vuokratyö nousevat tilastoissa selvästi. Aloilla tehdään paljon fyysistä työtä tai käytetään työkoneita, joiden varomaton käsittely voi aiheuttaa tapaturmia. Puolet vahingoista sattuu esineitä käsitellessä sekä käsikäyttöisiä työkaluja ja koneita käytettäessä. Miehille tapaturmia sattuu kaksi kertaa enemmän kuin naisille.

– Useinhan nuoret tekevät usein esimerkiksi kunnallisella puolella töitä siima-, pensas- ja ruohonleikkureiden kanssa, jolloin varsinkin sormet ovat kovilla, varsinkin jos suojavarustus ei ole kunnossa. Moni haaveri tulee myös painavista taakoista ja kompastumisista.

Tyypillisiä vammoja ovat haavat, venähdykset, nyrjähdykset sekä erilaiset silmävammat.

– Nuorten tapaturmat johtuvat hyvin usein silkasta kokemattomuudesta. Ei osata varoa työkoneiden kanssa, tai ei hallita oikeita tapoja tehdä työtä turvallisesti. Sehän on aivan luonnollista, ja juuri tämän vuoksi työnantajan kannattaisi kiinnittää nuorten työntekijöiden perehdyttämiseen erityisen paljon huomiota, Välimaa sanoo.

– Työnantajan on myös hyvä muistaa, että nuorten sairaslomista tulee myös kustannuksia. Vaikka tapaturman hoitaminen menee työtapaturmavakuutukseen, voivat esimerkiksi nuoren poissaolosta aiheutuvat työjärjestelyt ja tuuraukset aiheuttaa lisäkustannuksia, eikä keskellä kesää löydy välttämättä enää tuuraajaa loukkaantuneelle työntekijälle.

Paras lääke tapaturmiin on hyvä, huolellisesti suunniteltu perehdytys ja muiden työntekijöiden esimerkki

Välimaa korostaa, että työympäristöstä tulee kesätyöntekijälle sitä turvallisempi, mitä tutumpi se on. Laitteiden ja työvälineiden käyttöön, turvalliseen työskentelytapaan ja vahinkotilanteiden ohjeisiin kannattaa perehdyttää jo ennen työn aloittamista.

– Hyvän perehdyttämisen lisäksi vanhempien työntekijöiden oma asenne ja esimerkki ovat avainasemassa. Kesätyöntekijät ovat osa työyhteisöä ja ottavat mallia muista työntekijöistä. Jos käytäntö ja ohjeet eivät vastaa toisiaan, usein käytäntö voittaa, Välimaa muistuttaa.

Perehdyttämisen on myös hyvä olla mahdollisimman monipuolista ja mieluiten käytännönläheistä.

Myös työkavereihin tutustuminen ja työssäviihtyminen ovat turvallisuuden kannalta tärkeitä asioita, mitä ei aina työkiireiden keskellä muista.

– Kun työkaverit ovat tuttuja ja helposti lähestyttäviä, on apuakin helpompi pyytää ja mahdolliset ongelmat huomataan aikaisemmin. Perehdyttäminen on luonnollisesti esimiehen vastuulla, mutta siihen osallistuu koko työyhteisö, Välimaa sanoo.

Myös nuoret ovat itse aiempaa vaativampia laadukkaan perehdytyksen suhteen ja haluavat esimerkiksi palautetta enemmän kuin aikaisemmin. Toisaalta nuori ei osaa asettua kokeneemman asemaan tai kyseenalaistaa saamaansa perehdytystä.

– Perehdyttäjällä on tässä todella suuri vastuu, koska suomalaiset ovat perinteisesti vähän huonoja kysymään. Jos perehdyttäjä vain kysyy, että ymmärsikö uusi työntekijä varmasti, niin aika harva uskaltaa silloin myöntää, jos ei ymmärtänyt.

– Aina välillä kesätöissäkin sattuu yllättäviä tilanteita. Niihin voi varautua vain huolehtimalla, että perehdytykset ja toimintaohjeet on hoidettu kunnolla ja ihmiset tietävät, mitä tehdä. Silloin lunastetaan takaisin perehdytykseen panostettu työaika, toteaa Välimaa.

Välimaa muistuttaa, että kesätyö on monelle nuorelle ensimmäinen työpaikka. Sen vuoksi on tärkeää huolehtia, että kesätyöntekijä tunnistaa ajoissa työn mahdolliset riskit ja osaa kiinnittää niihin huomiota.

15-19-vuotiaiden työtapaturmat työsuorituksen mukaan 2019

Lähde: Tapaturmavakuutuskeskus

Pia Välimaa
riskipäällikkö
pia.valimaa@fennia.fi

Fennia – yrittämistä ja elämää varten

Vakuutus tarkoittaa valmistautumista tulevaisuuden mahdollisuuksiin. Me Fennialla tarjoamme vahinko-, henki-, eläke- ja säästövakuuttamisen palveluita. Olemme aina täydellä sydämellä mahdollistamassa sitä, että sinä voit kokeilla ja yrittää. Kun sinä kehityt, me kehitymme mukana.