Suomen arvostetuin yrittäjäpalkinto kolmelle yritykselle: Kaikkia yhdistää valtava palo menestyä

Fennian ja Suomen Yrittäjien perustaman Valtakunnallisen yrittäjäpalkinnon saivat Järvisydän Oy, Ouneva Group ja Pramia Plastic Oy. Tunnustukset jaettiin lauantaina 7. lokakuuta Porissa Valtakunnallisilla Yrittäjäpäivillä.

Valtakunnalliset yrittäjäpalkinnot on myönnetty kolmelle yritykselle. Arvokkaan tunnustuksen saivat matkailualan yritys Järvisydän Rantasalmelta, teollisuuden sopimusvalmistaja Ouneva Group Joensuun Tuupovaarasta ja muovien kierrätykseen erikoistunut Pramia Plastic Toholammilta.

Tämän vuoden voittajia yhdistää valtava palo menestyä. Menestys on lopputulos rohkeista päätöksistä ja määrätietoisesta kehitystyöstä, jotka ruokkivat kasvua. Yrittäjäkolmikko antaa tunnustuksen myös työntekijöilleen, joiden ansiosta kasvu on ollut mahdollista saavuttaa.

– Palkittujen kasvu- ja kannattavuusluvut ovat erinomaiset ja yritykset ovat omien alueidensa vetureita. Esimerkiksi Järvisydäntä ja sen brändiä on kehitetty luovasti jo vuosikaudet. Ounevalla on vaikuttavaa teknologiaosaamista ja Pramia Plastic on kiertotalouden edelläkävijöitä. Kolmikko on palkintonsa ansainnut, kehuu Fennian toimitusjohtaja ja palkintoraadin jäsen Tomi Yli-Kyyny.

Palkintoraadin muodostavat Fennia, Suomen Yrittäjät, Suomalaisen työn liitto ja Yksityisyrittäjäin säätiö.

Palkituilla vakuuttavat talousluvut

Järvisydän on rakentanut matkailubrändiään vuosikymmeniä. Itse asiassa matkailu suvun kantatilalla alkoi jo 1658. Yrittäjä ja toimitusjohtaja Markus Heiskanen puhuu luksusmatkailusta, jonka kirkkaimpina helminä ovat paitsi Saimaan tarjoama luonto myös Elämyshotelli ja kuusi vuotta sitten valmistunut Järvikylpylä.

– Tällä hetkellä suurin osa asiakkaistamme on suomalaisia, mutta haemme uudestaan kasvua ulkomailta. Palkinto on tunnustus ison joukon yhteiselle tekemiselle. Se luo uskoa tulevaisuuteen, Heiskanen sanoo.

Järvisydän on Itä-Suomen suurin matkailualan yritys, jonka liikevaihto oli viime vuonna 16 miljoonaa euroa ja liiketulos 1,2 miljoonaa euroa.

Lue tästä Järvisydämen pidempi esittely »»

Katso Youtube-video Järvisydämestä »»

Ouneva Group on 50-vuotias perheyritys, jossa on toteutettu onnistunut sukupolvenvaihdos. Muovi-, metalli- ja elektroniikkateollisuuden sopimusvalmistajan toimitusjohtajana on Mikko Nevalainen. Konserni on hakenut kasvua muun muassa yritysostoin ja Ounevan valmistamia tuotteita myydään yli 40 maahan.

– Yhden ihmisen aika ja ammattitaito ei riitä kaikkeen, kun yritys kasvaa tiettyyn kokoon. Itse asiassa yrittäjä, joka yrittää hallita liian isoa tonttia, alkaa olla kasvun este. Palkinto tuntuu tosi hyvältä ja kertoo, että olemme tehneet tiettyjä asioita oikein. Samalla se on tunnustus koko henkilöstöllemme, Nevalainen korostaa.

Ouneva Groupin liikevaihto oli viime vuonna 132 miljoonaa euroa ja liiketulos 15 miljoonaa euroa.

Lue tästä Ouneva Groupin pidempi esittely »»

Katso Youtube-video Ouneva Groupista »»

Pramia Plastic on muovinkierrätyksen suunnannäyttäjä Suomessa ja maailmalla. Yritys ostaa muovisia kierrätyspulloja ja käsittelee niitä Toholammin tehtaalla keskimäärin miljoona kappaletta vuorokaudessa. Pulloista valmistetaan muovihiutaletta, muoviraetta ja pulloaihioita. Lisäksi värillisistä muovipulloista syntyy vuosittain 50 miljoonaa metriä vihreää pakkausvannetta.

– Jos minä olisin miettinyt, mitä muut minusta ajattelevat, suurin osa asioista olisi jäänyt tekemättä. Valtakunnallinen yrittäjäpalkinto tuntuu erittäin hyvältä. Ja ennen kaikkea se, että palkinto on muiden yrittäjien myöntämä, sanoo toimitusjohtaja Marko Mäkinen.

Pramia Plasticin liikevaihto oli viime vuonna 7,4 miljoonaa euroa ja liiketulos 2,3 miljoonaa euroa.

Lue tästä Pramia Plasticin pidempi esittely »»

Katso Youtube-video Pramia Plasticista »»

Palkinnot jaettiin Valtakunnallisten yrittäjäpäivien juhlagaalassa Porissa lauantaina 7. lokakuuta. Valtakunnallinen yrittäjäpalkinto on yrittäjien keskuudessa arvostetuin palkinto, jonka historia ulottuu vuoteen 1968.

Kuvia median käyttöön »» | Kuvat: Johannes Ahonen

• Liikevaihto: 7,4 miljoonaa euroa

• Liiketulos: 2,3 miljoonaa euroa

Valtakunnallinen yrittäjäpalkinto

Valtakunnallinen yrittäjäpalkinto on Fennian ja Suomen yrittäjien perustama palkinto, joka jaettiin ensimmäisen kerran vuonna 1968. Palkinto on myönnetty yli 200 yritykselle ja yrittäjälle. Valintaraati painottaa kriteereissään yrityksen kasvua, kannattavuutta, kansainvälistymistä ja liikeideaa. Nykyään valintaraatiin kuuluvat Fennian ja Suomen yrittäjien lisäksi Suomalaisen Työn liitto sekä Yksityisyrittäjäin säätiö.