Talvikauden ulkomaanmatkailu näkyy matkustajavahingoissa sairastumisina ja tapaturmina erityisesti Espanjan-matkoilla

Viro, Ruotsi ja Espanja ovat olleet suomalaisten ulkomaanmatkailussa selkeät ykköskohteet viime vuosina. Matkustajavahingoissa Espanja on kuitenkin selkeä ykkönen, mikä johtuu ennen kaikkea ajallisesti pidemmistä matkoista. Valtaosa matkustajavahingoista on lieviä sairastumisia.

Tilastokeskuksen mukaan viime kesän matkailu lähestyi jo koronarajoituksia edeltäviä määriä. Suomalaisten suosituimmat matkakohteet ovat matkustajamäärillä mitattuna Viro ja Ruotsi. Espanjaan matkustetaan erityisesti talvikaudella, ja vuosi sitten Espanjanmatkoja tehtiin jo enemmän kuin vuonna 2019, ennen koronarajoituksia.

Muista Välimeren maista myös Kreikka ja Italia ovat suosittuja kohteita kesäkaudella.

Espanja erottuu talvikuukausina selvästi matkustajavahingoilla mitattuna. Sairastumiset ja tapaturmat Espanjassa näkyvät selvästi tilastoissa.

– Espanjaan erityisesti talvella paljon matkoja, ja niiden keskimääräinen pituus on melko pitkä, lähes pari viikkoa. Toki luvuissa ovat mukana viikon pakettimatkojen lisäksi myös talvehtijat. Silloin luonnollisesti myös vahinkoja ehtii sattua suuremmalla todennäköisyydellä, Fennian tuotepäällikkö Laura Luhtanen sanoo.

– Esimerkiksi Ruotsissa yöpymisten keskiarvo on pari yötä. Jos matka naapurimaahan tai viikonlopun kaupunkiloma käsittää vain pari päivää ja yötä, ei pienempien sairastumisten tai tapaturmien kanssa välttämättä hakeuduta yhtä herkästi lääkäriin, kuin yli viikon mittaisella rantalomalla tai aktiivimatkalla, Luhtanen arvioi.

Matkojen määrät ja keskimääräinen pituus suosituimmissa kohteissa

Ruotsi ja Viro ovat läpi vuoden suosituimpia matkakohteita matkamäärien perusteella, mutta matkat ovat usein lyhyitä. Espanjaan ja Italiaan tehdään sen sijaan kestollisesti pidempiä matkoja, ja Espanjassa saatetaan oleskella useita viikkoja. Noin neljännes matkoista on pakettimatkoja. Lähde: Tilastokeskus

Tyypillisiä vakuutusyhtiölle ilmoitettuja sairastumisia ulkomailla ovat flunssa, vatsataudit ja lapsilla korvatulehdukset. Myös hammassärkyjä ja erilaisia tulehduksia ilmoitetaan melko usein. Jonkin verran ilmoitetaan myös vakavampia oireita esimerkiksi sydämeen liittyen.

Tapaturmat puolestaan ovat Luhtasen mukaan kaatumisia ja kompastumisia, tai kolahduksia ja törmäyksiä esineisiin. Mutta joka vuosi ilmoitetaan myös esimerkiksi kymmeniä eläinten puremia, hampaan lohkeamisia tai kontaktitilanteita.

Eri vahinkolajit matkustajavahingoissa ulkomaanmatkoilla ja matkustajavahinkojen osuudet eri maissa vuonna 2023

Valtaosa matkustajavahingoista on erilaisia sairastumisia, erityisesti flunssaa, vatsatautia ja korvatulehduksia. Matkustajavahinkoja ilmoitetaan erityisesti Espanjan-matkoilla talvikuukausina. Lähde: Fennia

Vahingonkorvaus ulkomaanmatkoilla on noin 800 euroa, mutta hintahaitari voi olla hyvinkin laaja riippuen siitä, kuinka paljon esimerkiksi hoitokustannukset ovat maksaneet.

Koronarajoitukset vähensivät reippaasti matkustamista erityisesti vuosina 2020 ja 2021.

– Koronarajoitusten jälkeen vuonna 2022 matkojen peruutuksia ilmoitettiin suhteessa muihin vahinkoihin erityisen paljon, eli matkoja peruutettiin selvästi aiempaa pienemmällä kynnyksellä, jos sairastui. Viime vuonna tätä ilmiötä ei enää näkynyt.

Viidennes suomalaista ei hanki matkavakuutusta, vaikka lähes kaikki pitävät sitä tarpeellisena

Finanssiala ry on tutkimus suomalaisten asenteita vakuuttamiseensa. Vuoden 2022 vakuutustutkimuksen mukaan suomalaiset kyllä ymmärtävät matkustajavakuutuksen tarpeellisuuden: yli 90 prosenttia vastaajista oli sitä mieltä, että matkasairaudet ja –tapaturmat korvaava matkavakuutus on tarpeellinen aina matkustettaessa.

Toisaalta hieman yli 20 prosenttia ei tällaista vakuutusta aina ota matkalleen.

Luhtanen muistuttaa, että matkavakuutus kannattaa aina hankkia matkalle. Monessa lomakohteessa lääkäriasema tai sairaala saattaa edellyttää matkustajavakuutusta. Ilman vakuutusta hoito voi tulla myös hyvin kalliiksi.

– Jos esimerkiksi sairastut tai loukkaannut ulkomailla, pääset vakuutuksen avulla nopeammin hoitoon. Lisäksi matkavakuutus korvaa ulkomaanmatkoilla esimerkiksi myöhästymisestä aiheutuneita kustannuksia silloin, kun kulkuväline myöhästyy esimerkiksi sääesteen, teknisen vian tai liikenneonnettomuuden takia.

Äärimmäisessä tapauksessa tapaturma tai sairaskohtaus vai edellyttää ambulanssilentoa takaisin Suomeen, mikä onnistuu vain matkustajavakuutuksella tai maksamalla lento itse. Lennon hinta voi vaihdella kymmenistä tuhansista euroista yli sataan tuhanteen euroon matkakohteesta riippuen.

Finanssialan tutkimuksen mukaan yli 40 prosenttia luulee, että Suomen valtio järjestää tarvittaessa kotiinkuljetuksen, mikä ei pidä paikkaansa.

Luhtanen kertoo, että matkustajavakuutusta hankkiessa kannattaa myös selvittää ehdoista, mitä vakuutus korvaa ja millä ehdoilla. Monella suomalaisella on päällekkäisiä matkavakuutuksia, koska niitä voi tulla esimerkiksi luottokortin mukana, mutta kaikki vakuutukset eivät ole yhtä kattavia.

– Matkustajavakuutuksen voi hankki määräaikaisena tai toistaiseksi voimassa olevana. Paljon, ympäri vuotta matkustavalle toistaiseksi voimassa oleva vakuutus voi tulla edullisemmaksi, kun taas kerran vuodessa matkustavalle määräaikainen voi toimia paremmin, Luhtanen vinkkaa.

Matkavakuutusta hankkiessa kannattaa huomioida ehtojen lisäksi myös mahdolliset haastavammat lajit.

– Aktiivilomalaisten kannattaa tarkistaa, että matkustajavakuutuksessa on huomioitu erilaiset lajit ja harrastukset. Esimerkiksi vaativammissa lajeissa kuten laitesukelluksessa tai urheiluseuran järjestämissä kilpailuissa tarvitaan matkavakuutuksen lisäksi urheilulaajennus. Tavallinen matkavakuutus kattaa lähinnä tavanomaisen kuntoilun, sekä kertaluontoiset kokeilut riskialttiimmissa lajeissa, Luhtanen kertoo.

Matkatavaravakuutus korvaa kadonneita ja rikkoutuneita tavaroita

Matkustajavakuutuksen ohella Luhtanen suosittelee matkatavaravakuutuksen ottamista. Usein matkavakuutus sisältää sekä matkustajavakuutuksen että matkatavaravakuutuksen, mutta tämä kannattaa vielä tarkistaa, koska kyseessä on kaksi erillistä vakuutusta.

– Matkatavaravakuutus korvaa kuluja, jotka aiheutuvat matkatavaroiden rikkoutumisesta tai varastamisesta. Vakuutuksessa sovitaan vakuutusmäärä, jolla matkatavarat ovat vakuutettuna ja se on korvauksen ylin raja vahingon sattuessa. Joten jos matkustat vaikkapa kalliin kameran kanssa, kannattaa varmistaa, että kameran hinta on huomioitu vakuutusmäärässä, Luhtanen sanoo.

Tyypillisimmät matkatavaravahingot ovat laitteiden, kuten älypuhelinten ja kameroiden rikkoutumisia. Myös varkauksia ja ryöstöjä ilmoitetaan vuosittain satoja. Luhtanen muistuttaa, että mitä suositumpi ja vilkkaampi matkakohde, sitä todennäköisemmin siellä liikkuu myös pitkäkyntisiä.

– Kannattaa säilyttää arvotavaroita siten, ettei niihin pääse huomaamatta käsiksi. Esimerkiksi selässä olevaan repun ammattivaras avaa nopeasti ja huomaamatta.

Jos matkatavaroita varastetaan, tulee siitä ilmoittaa paikalliselle viranomaiselle tai viimeistään Suomessa poliisille. Saadut dokumentit ja kuitit tulee säilyttää, sillä niitä saatetaan tarvita vahingon käsittelyn aikana.

– Matkatavaravakuutus helpottaa myös käytännön asioissa matkan aikana. Jos esimerkiksi laukkusi katoaa lentomatkalla tai joutuu väärälle lennolle, voi vakuutus korvata välttämättömiä tarvikkeita matkakohteessa. Näissäkin kannattaa tarkistaa vakuutuksen ehdot. Matkatavaroiden kadotessa on myös hyvä muistaa, että lentoyhtiö tai matkatoimisto saattaa olla asiassa korvausvelvollinen, Luhtanen muistuttaa.

Laura Luhtanen

Tuotepäällikkö, vapaaehtoiset henkilövakuutukset
laura.luhtanen@fennia.fi

Fennia – yrittämistä ja elämää varten

Me Fennialla tarjoamme vahinko-, henki-, eläke- ja säästövakuuttamisen palveluita. Olemme aina täydellä sydämellä mahdollistamassa sitä, että sinä voit kokeilla ja yrittää. Kun sinä kehityt, me kehitymme mukana.