Fennovoima etenee kohti laitostoimitussopimuksen allekirjoitusta

14.11.2013

Voimaosakeyhtiö SF:n 60 omistajaa ovat päättäneet jatkostaan Fennovoiman ydinvoimalahankkeessa. Osakkaat vastasivat syyskuun alussa saamaansa investointipäätösesitykseen, joka tähtää Pyhäjoen ydinvoimalan käynnistymiseen vuonna 2024.

Voimaosakeyhtiö SF omistaa tällä hetkellä koko Fennovoiman. Voimaosakeyhtiö SF:n omistajista 45 päätti jatkaa Fennovoiman hankkeessa. Kaikki päätökset ovat tässä vaiheessa ehdollisia, koska neuvottelut Fennovoiman ja Rosatomin välillä jatkuvat.

Nyt tehtyjen päätösten myötä Fennovoiman ydinvoimalan tuotannosta on varattu 84 %. Hankkeessa nyt jatkavat Voimaosakeyhtiö SF:n omistajayritykset ovat varanneet hieman yli puolet (50,28 %) Fennovoiman suunnitteleman 1200 megawatin ydinvoimalan tuotannosta. Rosatomin suunniteltu omistusosuus on kolmannes (34 %) Fennovoimasta.

Hankkeessa päättivät jatkaa Alajärven Sähkö Oy, Haminan Energia Oy, Haukiputaan Sähköosuuskunta, Oy Herrfors Ab, Imatran Seudun Sähkö Oy, Jylhän Sähköosuuskunta, Keminmaan Energia Oy, Keravan Energia Oy, Keskusosuuskunta Oulun Seudun Sähkö, Kestra Kiinteistöpalvelut Oy, Koillis-Satakunnan Sähkö Oy, Kokemäen Sähkö Oy, Kruunupyyn Sähkölaitos, KSS Energia Oy, Kuoreveden Sähkö Oy, Köyliön-Säkylän Sähkö Oy, Lahti Energia Oy, Lammaisten Energia Oy, Lehtimäen Sähkö Oy, Myllyn Paras Oy, Mäntsälän Sähkö Oy, Naantalin Energia Oy, Nurmijärven Sähkö Oy, Outokumpu Oyj, Paneliankosken Voima Oy, Parikkalan Valo Oy, Pietarsaaren Energialaitos, Porvoon Energia Oy, Raahen Energia Oy, Rantakairan Sähkö Oy, Rauman Energia Oy, Rautaruukki Oyj, Sallila Energia Oy, Seinäjoen Energia Oy, Talvivaaran Kaivososakeyhtiö Oyj, Tornion Energia Oy, Oy Turku Energia Ab, Uudenkaarlepyyn Voimalaitos, Valio Oy, Valkeakosken Energia Oy, Vantaan Energia Oy, Vatajankosken Sähkö Oy, Vetelin Sähkölaitos Oy, VSV-Energiapalvelu Oy ja Ääneseudun Energia Oy.

Hankkeesta päättivät luopua Oy AGA Ab, Boliden Harjavalta Oy, Boliden Kokkola Oy, Componenta Oyj, Esse Elektro-Kraft Ab, Etelä-Savon Energia Oy, Finnfoam Oy (4Capes Oy), Itä-Lapin Energia Oy, Kemin Energia Oy, Kotkan Energia Oy, Ovako Imatra Oy Ab, Rovakairan Tuotanto Oy, Tammisaaren Energia, Vaasan Sähkö Oy ja Vimpelin Voima Oy.

Lähiviikkojen ja kuukausien aikana Voimaosakeyhtiö SF:n sisällä tehdään tarvittavia omistusjärjestelyjä. Voimaosakeyhtiö SF kartoittaa myös mahdollisten uusien omistajien mukaan ottamista hankkeeseen. Suomalainen Voimaosakeyhtiö SF tulee jatkossakin olemaan Fennovoiman pääomistaja.

Fennovoiman ja Rosatomin tavoitteena on allekirjoittaa laitostoimitussopimus vuoden 2013 aikana.

Lisätietoja:
Voimaosakeyhtiö SF:n toimitusjohtaja Pekka Ottavainen, puh. 020 757 9247
Fennovoiman viestintäjohtaja Maira Kettunen, puh. 020 757 9213

Osakaskaavio löytyy Fennovoiman materiaalipankista: www.fennovoima.fi/fennovoima/media/materiaalipankki/graafeja

Fennovoima rakentaa Suomeen uutta ydinvoimaa, jolla tuotetaan kohtuuhintaista sähköä elinkeinoelämälle ja kotitalouksille, parannetaan Suomen sähköomavaraisuutta ja lisätään kilpailua sähkömarkkinoilla.