Fennovoima kutsuu Toshiban suoriin neuvotteluihin sekä selvittää keskisuuria laitoksia

25.2.2013

Fennovoima etenee ydinvoimalan laitostoimittajan valinnassa uuteen vaiheeseen.

Fennovoiman hallitus on päättänyt kutsua Toshiban suoriin neuvotteluihin. Toshiban ehdottama vaihtoehto Fennovoiman Hanhikivi 1 -ydinvoimalayksikön reaktoriksi on 1600 MW:n kiehutusvesilaitos EU-ABWR. Suorat neuvottelut Toshiban kanssa alkavat välittömästi.

Lisäksi yhtiön hallitus on päättänyt aloittaa selvitykset keskisuuren ydinvoimalan sopivuudesta Fennovoiman hankkeeseen. Fennovoiman arvion mukaan Toshiban lisäksi Arevan ja Rosatomin keskisuuret reaktorit voisivat olla sopivia.

Selvityspäätöksen taustalla ovat Fennovoiman omistajarakenteessa tapahtuneet muutokset, mistä syystä tarkasteluun otetaan ison reaktorin rinnalle teholtaan pienemmät laitokset. Fennovoiman omistajat tarvitsevat Fennovoiman tuottamaa sähköä toimintaansa Suomessa ja haluavat varmistaa hankkeen toteutumisen.

Fennovoima sai tammikuussa 2012 tarjoukset laitostoimituksesta Arevalta ja Toshibalta. Tarjouksista neuvoteltiin vuoden ajan, ja viimeiset tarkennukset niihin saatiin tammikuun 2013 lopussa. Kokonaisharkinnan tuloksena Fennovoiman hallitus päätti lopettaa käynnissä olleen tarjouskilpailun ja edetä laitosvalinnassa edellä kerrotulla tavalla.

Fennovoiman tavoitteena on valita laitostoimittaja vuoden 2013 aikana.

Fennovoiman hallituksen puheenjohtaja, Voimaosakeyhtiö SF:n toimitusjohtaja Pekka Ottavainen, puh. 020 757 9247
Fennovoiman toimitusjohtaja Juha Nurmi, puh. 020 757 9214
Fennovoiman ydintekniikkajohtaja Juhani Hyvärinen, puh. 020 757 9208

Lisätietoja keskisuuren laitoksen ehdottamisesta saa Fennovoiman internetsivuilta: www.fennovoima.fi/fennovoima/laitos